Skip to content

مرکز مشاوره کارآفرینی


مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی فرزان، عمدتا در زمینه کارآفرینی دانشگاهی و دانش بنیان فعالیت می نماید و کارآفرینان بالفعل و بالقوه می توانند از خدمات آن بهره مند شوند.

مرکز مشاوره، اطلاع رسانی و خدمات کارفرینی فرزان از زیرمجموعه های موسسه توسعه دانش، پژوهش و فناوری فرزان است. این مرکز دارای مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد و به ارائه مشاوره و خدمات کارآفرینی در جهت راه اندازی و توسعه بازار و تامین مالی می پردازد.

 این مرکز، تا به حال۴۰ تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ها، مراکز فناوری و پارک های رشد منعقد کرده است و به فعالان عرصه کسب و کار و کارآفرینی کشور، ارائه خدمات و مشاوره می نماید.

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی فرزان، جهت توانمندسازی کارآفرینان بویژه در گام های نخست از کسب و کار خود، اقدام به طراحی و عرضه دوره های آموزشی چندرسانه ای از جمله مجموعه دوره های سه گانه کارآفرینی دانش بنیان، دوره آموزشی چندرسانه ای تدوین طرح  کسب و کار(Business Plan)  و دوره چندرسانه ای نحوه ارائه ایده کسب و کار به سرمایه گذاران، کرده است.

از جمله دستاوردهای مرکز مشاوره کارآفرینی فرزان، راه اندازی سامانه” کارآفر: کسب و کار هوشمند” می باشد.

فرزان در عرضه مسئولیت های اجتماعی کارآفرینی

دکتر غلامرضا حبیبی مدیرعامل موسسه فرزان، در عرصه مسئولیت های اجتماعی حوزه کارآفرینی، به شرح زیر حضور داشته است:

  • نماینده کارآفرینان در شورای عالی اشتغال کشور
  • عضو حقیقی هیات امنای کانون کارآفرینان استان تهران و دبیرکل کارگروه های این کانون
  • عضو هیات مدیره و دبیر کانون کشوری مراکز مشاوره کارآفرینی (شامل ۵۱۷ مرکز مشاوره، شتابدهنده، فضای کاری اشتراکی و کافه کارآفرینی در ۳۱ استان و بیش از ۶۰ شهر کشور)
  • عضو هیات مدیره و رئیس انجمن صنفی مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی استان تهران (شامل بیش از ۵۰ مرکز مشاوره، شتابدهنده، فضای کاری اشتراکی و کافه کارآفرینی در استان تهران)
  • عضو کمیته اشتغال کاون صنفی انجمن های صنفی کارفرمایی استان تهران و مسئول کارگروه اطلاع رسانی و ترویج کارآفرینی

کارآفر؛ کسب وکار هوشمند

کارآفر شامل مجموعه ای یکپارچه از سامانه های هوشمند است که بر بستر وب و موبایل ارائه می شود. هر سامانه دارای هویت و عملکرد کاملا مجزا و در عین حال هماهنگ و مرتبط با سایر سامانه هاست که به آدرس www.karafar.net قابل دسترسی است.

سامانه ها دارای ساختار مرکز محور هستند؛ به عبارت دیگر کلیه مراکز می توانند دارای پنل راهبری مجزا باشند و ثبت و مدیریت اطلاعات و سرویس های خود را بصورت کاملا مستقل و با حفظ محرمانگی اطلاعات انجام دهند. در ادامه به مهمترین امکانات سامانه کارآفر اشاره می شود.

سامانه “ارزیابی هوشمند کسب و کار”، به آدرس اینترنتی arzyabi.karafar.net سامانه ای قدرتمند و هوشمند جهت طراحی و اجرای برنامه های ارزیابی کسب و کار برای مدیران و صاحبان کسب و کار حتی کارآفرینان نوپا در موضوعات مختلف است.

ساختار اصلی سامانه، پرسش ها و پرسشنامه هایی است که توسط کاربر پاسخ داده می شود و با ارائه بازخورد های هوشمند، فرد را به سمت ارتقای کسب و کار در سطوح مختلف هدایت می کند. سازمان ها نیز به ترتیب مشابه می توانند برای ارزیابی کل سازمان و ارکان خود، از این سامانه استفاده نمایند.

هم اکنون، مجموعا ۷۵ پرسشنامه در ۱۱ گروه در سامانه موجود است.

آموزش الکترونیک کسب وکار

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی فرزان، جهت توانمندسازی کارآفرینان بویژه در گام های نخست از کسب و کار خود، اقدام به طراحی و عرضه دوره آموزشی چندرسانه ای کرده است.

با مراجعه به آدرس اینترنتی farasa.net می توان در دوره های کارآفرینی شرکت کرد. در ادامه به تعدادی از دوره های کارآفرینی که بصورت لوح فشرده و برنامه آنلاین عرضه شده اند اشاره می شود.

مجموعه دوره های سه گانه کارآفرینی دانش بنیان

در این مجموعه که شامل سه دوره مجزا است، ضمن ارائه محتوایی بومی متناسب با نیاز کارآفرینان ایرانی، مطالب و محتوای به روز و کاربردی که در معتبرترین دانشکده های کسب و کار جهان تدریس می شود، عرضه شده است. 

این مجموعه برای کارآفرینان دانشگاهی، کارآفرینان حوزه فناوری و آن گروه از دانشجویان و دانش آموختگان که علاقمند به حوزه کارآفرینی هستند، توصیه می شود..

دوره های آموزش مجازی و چند رسانه ای کارآفرینی دانش بنیان، کاری مشترک از “مرکز مشاوره کارآفرینی فرزان“، “نشر دیجیتال فرزان” و “سامانه کسب و کار هوشمند کارآفر” از زیرمجموعه های موسسه توسعه دانش، پژوهش و فناوری فرزان می باشد.

دوره اول: آیا شما کارآفرین هستید؟

دوره اول با عنوان” آیا شما کارآفرین هستید؟” کاربران را با موارد واقعی کسب و کار آشنا می کند و روایتی داستان گونه را از یک گروه کارآفرینان و چالش های پیش روی آن ها بیان می کند. آشنایی با مفاهیم کارآفرینی، کارآفرینی دانشگاهی، یافتن فرصت و انگیزه برای کارآفرینی، ویژگی های یک کارآفرین موفق، مهارت های مدیریت کارآفرینانه و بسترهای اجرای کارآفرینی از دیگر مطالب مفیدی است که در این دوره به آن ها پرداخته شده است. هدف این دوره، ایجاد آگاهی نسبت به ماهیت واقعی کارآفرینی و تامل در این نکته است که “آیا کارآفرینی برای شما مناسب است؟”.

دوره دوم: تشخیص، خلق و ارزیابی فرصت کارآفرینانه

دوره دوم از مجموعه سه گانه دوره های آموزش مجازی و چند رسانه ای کارآفرینی دانش بنیان، دوره “تشخیص، خلق و ارزیابی فرصت کارآفرینانه” است. موضوعاتی نظیر خلق فرصت، حل مسئله، تشکیل کسب و کار، درک نیازهای انسانی، تکنیک طوفان فکری یا بارش افکار، مالکیت معنوی، حق اختراع، راه اندازی کسب و کارهای جدید، واقعیاتی درباره تحقیق در بازار، طرح کسب و کار، عوامل شکل گیری طرح کسب و کار خوب، منابع درآمد، مدل های درآمد در زمره موضوعات این دوره قرار دارد که به شیوه ای جذاب مطرح گشته است. در اینجا نیز داستان کارآفرینان دوره نخست، متناسب با موضوعات دوره دوم ادامه می یابد.

دوره سوم: مدیریت منابع و سرمایه ها درکارآفرینی

در دوره سوم با عنوان”مدیریت منابع و سرمایه ها در کارآفرینی”، کاربران، مطالبی درباره سرمایه در کارآفرینی، تامین مالی کارآفرینی، سرمایه اجتماعی، شایستگی اجتماعی، سرمایه انسانی، مهارت های فردی و خودآگاهی، تخصص کسب و کار، تیم سازی، سرمایه گذاران خطرپذیر، مذاکره برای جذب سرمایه گذار و … فرا می­گیرند. هدف این دوره کمک به کاربر در جهت تفکر نظام مند و رفتار خلاقانه در راستای جذب و مدیریت منابع مورد نیاز برای راه اندازی یک کسب و کار جدید است.

دوره آموزشی چندرسانه ای تدوین طرح کسب و کار (BP)

در دوره سوم با عنوان”مدیریت منابع و سرمایه ها در کارآفرینی”، کاربران، مطالبی درباره سرمایه در کارآفرینی، تامین مالی کارآفرینی، سرمایه اجتماعی، شایستگی اجتماعی، سرمایه انسانی، مهارت های فردی و خودآگاهی، تخصص کسب و کار، تیم سازی، سرمایه گذاران خطرپذیر، مذاکره برای جذب سرمایه گذار و … فرا می­گیرند. هدف این دوره کمک به کاربر در جهت تفکر نظام مند و رفتار خلاقانه در راستای جذب و مدیریت منابع مورد نیاز برای راه اندازی یک کسب و کار جدید است.

دوره چندرسانه ای نحوه ارائه ایده کسب و کار به سرمایه گذاران

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی فرزان، در جهت بهبود و تقویت مهارت پرزنت ایده های کارآفرینانه و جذب سرمایه، اقدام به تهیه یک دوره آموزشی در قالب لوح فشرده با عنوان ” نحوه ارائه ایده کسب و کار به سرمایه‌گذاران” نموده است. این دوره دربرگیرنده مباحثی همچون آناتومی یک ارائه خوب، نمونه های ارائه خوب و بد، سبک ارائه خوب، زمان مناسب جهت جذب سرمایه، اصول مهم در کسب و کار و … می باشد و توسط استیو پرس، رئیس گروه تکنوتیک دانشگاه MIT ارائه شده است. این لوح فشرده نیز کاری مشترک از مرکز مشاوره کارآفرینی فرزان، نشر دیجیتال فرزان و سامانه کسب و کار هوشمند کارآفر از زیرمجموعه های موسسه توسعه دانش، پژوهش و فناوری فرزان می باشد.

دوره های مهارت های فردی

مهارت های فردی نقش مهمی برای توفیق در کسب و کار و کارآفرینی دارد. دوره های آنلاین مهارتهای فردی به شرح ذیل است:

  1. مهارتهای یادگیری و اطلاعات
  2. مدیریت تصمیم گیری
  3. ارتباط اثربخش
  4. خلاقیت
  5. تقویت حافظه
  6. مدیریت زمان
  7. مدیریت استرس

نقشه راه های هوشمند کسب و کار و کارآفرینی

در حال حاضر ۳ بسته هوشمند در حوزه کارآفرینی طراحی و عرضه شده است که شامل بسته های هوشمند “طرح کسب و کار(Business Plan) “، “مدل کسب و کار (Business Model)”  و“استعدادیابی و ایده یابی کارآفرینانه” می شوند.

بسته هوشمند استعدادیابی و ایده یابی کارآفرینانه

هدف از بسته هوشمند استعدادیابی و ایده یابی کارآفرینانه، شناسایی استعدادهای کارآفرینی از میان دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی و پشتیبانی از زنجیره ایده تا محصول/ بازار است.

این بسته، حاوی پرسشنامه ­هایی با موضوعات ایده یابی و استعداد یابی کارآفرینانه  است که  می­تواند به دو صورت تحت وب و پیامک / تلگرام  در اختیار کاربران قرار گیرد.

مدیران مراکز دانشگاهی، مراکز رشد و پارک های فناوری، بصورت رایگان دسترسی به یک پنل راهبری خواهند داشت که می توانند از وضعیت کاربران خود اعم از استاد و دانشجو یا شرکت ها و واحدهای فناور تحت پوشش گزارش دریافت نمایند.

بسته هوشمند تدوین مدل کسب و کار و طرح کسب و کار

پس از مرحله کشف استعدادها و ایده ها از طریق بسته هوشمند استعدادیابی و ایده یابی، در این مرحله، به کاربران کمک می شود که ایده خود را در قالب یک مدل کسب و کار (Business Model) و طرح کسب و کار (Business Plan) ارائه نمایند. در این بسته ها ظرف ۲۸ روز، هر کاربر، بنا به ویژگی های فردی و توانمندی ها، بصورت هوشمند، بازخوردها و برنامه های شخصی سازی شده و اختصاصی دریافت می نماید.

برنامه های مختلفی که در این دو بسته هوشمند تدارک دیده شده اند به شرح ذیل است:

  • پرسشنامه و بازخورد هوشمند
  • آموزش مجازی
  • مشاوره
  • وبینار
  • انواع پیام
  • کار عملی