Skip to content

اجرای مرحله نخست کمپین هوشمند تکامل کودک به پایان رسید.

مرحله نخست پویش هوشمند تکامل کودک با مشارکت شخصیت ها و مراکز مختلف بویژه مرکز طبی کودکان، از ۱ بهمن تا ۱۵ اسفند ۹۸ به مدت ۴۵ روز به همت موسسه فرزان و مبتنی بر سامانه های هوشمند سالم سا به مرحله اجرا در آمد. هدف این پویش، آگاهی خانواده های دارای فرزند زیر ۵٫۵ سال، درباره پایش تکامل کودک و معرفی ابزار مناسب آن، یعنی پرسشنامه سنین و مراحل تکامل (ASQ) است. اپلیکیشن موبایل برای تکمیل و تحلیل نتایج پرسشنامه توسط والدین و خط تلفن مشاوره رایگان در زمره برنامه های این پویش بود.

در این کمپین، از تست سنین و مراحل تکامل (ASQ) برای غربالگری اختلالات تکاملی کودک استفاده شد. این آزمون برای بررسی تکامل کودک از ۲ ماهگی تا ۵ سالگی طراحی شده است. آزمون ASQ حیطه های تکاملی اصلی را در کودک، ارزیابی می کند. این حیطه ها شامل  برقراری ارتباط،  حرکات درشت، حرکات ظریف،  حل مسئله،  حیطه شخصی اجتماعی و  موارد کلی می باشد.

برای انجام این آزمون، از یک اپلیکیشن موبایل و سامانه ارزیابی و بازخورد هوشمند سالم سا استفاده شد. این اپلیکیشن و سامانه هوشمند آن، بر اساس برنامه ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت و یونیسف و مبتنی بر استانداردهای وزارت بهداشت توسط موسسه توسعه دانش، پژوهش و فناوری فرزان تهیه و عرضه گشته است.

در جریان اجرای مرحله نخست کمپین، بیش از ۴۵۰۰ نفر، اپلیکیشن موبایل را نصب و در برنامه شرکت کردند. همچنین مشاوران تکامل کودک از طریق یک هاتلاین، به پرسش های کاربران در زمینه تکامل کودک پاسخ می دادند.

از دیگر برنامه های این کمپین می توان به اطلاع رسانی و مطالب روزانه بصورت محتوای چندرسانه ای و پویانمایی و آموزش های چندرسانه ای تکامل کودک با فرهنگ سازی و توانمندسازی خانواده ها اشاره کرد. کلیه خدمات و برنامه های این پویش به رایگان در اختیار والدین کودکان قرار گرفت.

گفتنی است اختلالات تکاملی از شایع ترین مشکلات کودکان در دنیا می باشد که میزان شیوع آن در حال افزایش است. تشخیص زودرس و بموقع اختلال برای سلامت کودک و خانواده، حیاتی است وعدم تشخیص بموقع و اقدامات بهنگام، می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها