Skip to content

تولید علم: ارتقای ۳۳ پله ای رتبه علوم پزشکی ایران در دنیا در مدت ۷ سال

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در طی دولت های نهم و دهم رتبه علوم پزشکی ایران را در دنیا از رتبه ۵۱ به رتبه ۱۸ رساندیم.
دکتر مصطفی قانعی در دیدار مدیران سلامت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور با رئیس جمهور افزود: ۵ درصد سهم آموزش عالی کشور در اختیار وزارت بهداشت است و از بین ۲۵۰۰ دانشگاه و دانشکده در کشور فقط ۵۰ دانشگاه و دانشکده زیر نظر وزارت بهداشت است به این معنی که ۵ درصد دانشجویان کل کشور در علوم پزشکی هستند اما در عین حال ۳۰ درصد کل تولیدات علمی را وزارت بهداشت انجام می دهد.
وی اظهار داشت: قرار بود سالیانه رشد تولید علم ما ۲۵ درصد باشد ولی سال گذشته این میزان به ۵۰ درصد رسید و تعداد مقاله های پزشکی از ۱۰ هزار به ۱۵ هزار رسید.
قانعی گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید تا پایان برنامه ۵ دانشگاه را در یک درصد دانشگاه های برتر جهان جای می دادیم ولی هنوز دو سال از برنامه گذشته و ۶ دانشگاه علوم پزشکی کشور در میان یک درصد دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفته اند.
وی افزود: در ابتدای دولت هشتم فقط ۸ داروی بیوتکنولوژی تولید می کردیم ولی هم اکنون ۳۰ دارو تولید می کنیم که این تعداد تا سال آینده به ۵۰ دارو می رسد.
معاون تحقیقات و فناوری گفت: سال ۷۶ روس ها به ایران آمدند تا ساختن داروی بیوتکنولوژی را به ما یاد بدهند ولی الان ما به این کشور این داروها را صادر می کنیم و در عرض کمتر از دو سال ۵۰۰ میلیون دلار مواد اولیه دارویی تولید و صرفه جویی کرده ایم.
وی وجود ۱۲ هزار عضو هیات علمی، ۴ هزار دانشجوی دکتری  و ۲۶۰۰ دستیار تخصصی در وزارت بهداشت را سرمایه عظیمی برای تولید علم و پژوهش دانست و گفت: در سال گذشته ۲۲۰۰ پیوند کلیه، ۴۰۰ پیوند کبد، قلب و ریه در کشور به انجام رسیده است و هم اکنون بیمار از خارج کشور برای درمان می پذیریم.
وی خواستار توجه بیشتر دولت به اعتبارات بخش سلامت برای متوقف نشدن این روند سریع پیشرفت ها شد.

خبرهای تصویری