Skip to content

نشست هم اندیشی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مدیران دستگاه های اجرایی استان تهران

در نشستی به مناسبت هفته جهانی کارافرینی مطرح شد:

نشست هم اندیشی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مدیران دستگاه های اجرایی استان تهران با روسای انجمن ­ها و اتحادیه­ های کارآفرینی و مشاوره­ های شغلی به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی و به همت کانون کارآفرینان استان تهران امروز(چهارشنبه)در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون کارآفرینان استان؛در ابتدای نشست دکترمجید سیاری دبیر کانون کارآفرینان استان تهران دربیان اهداف نشست اظهار داشت: هم اندیشی و تبادل نظرات تبادل اطلاعات، ارتقا وهماهنگی و همکاری بین دست اندرکاران حوزه مرتبط باکارآفرینی  می تواند راهگشای رفع موانع و مشکلات کارآفرینی باشد و این نشست در ارتباط با نگرانی­ های کارآفرینی و ارائه راهکارهای رفع آن با هم اندیشی جناب آقای نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و جناب آقای لطفی نژاد رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران ،آقای محمد علیخانی معاون اقتصادی و دارایی استان تهران ،آقای محمد رسول محمدیان معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری صنعت و معدن تجارت استان تهران، آقای رمضانپورمشاور عالی اتاق تعاون استان تهران ، آقای روشن نیا  مدیر کل کارآفرینی واشتغال اداره کار استان و کارآفرینان برتر ملی واستان و سایر مراکز و اتحادیه های صنفی مرتبط باکارآفرینی استان می­ باشد.

حامد نیا رئیس کانون کارآفرینان استان تهران بیان داشت: در دوران پسا تحریم ­های ظالمانه اقتصادکشوراکنون نیاز به مدیریت و برنامه­ ریزی هر دو بخش خصوصی و دولتی در جهت اجرای بهبود فضای کسب و کار کشور است. چنانکه اکنون فضای کسب و کار ۱۲ پله بهبودیافته است امااین تامین کننده خواسته های کارآفرینان و اقتصاد کشور نیست که البته با حمایت ازبخش خصوصی و کارافرینان درآینده با رفع موانع کارافرینان رتبه کسب و کارمی تواند شاهد رتبه زیر ۵۰ در جهان باشیم.

در ادامه این نشست عسگری مدیرانجمن کاریابی های استان تهران با بیان اینکه مراکز کاریابی همان وظایف اداره کار رابرعهده دارد اظهار کرد: یکی از مشکلات این مراکز مالیات بر ارزش افزوده ومالیات هااست. و درخواست ما از سازمانها و اداراتی که نیازمند نیروی انسانی هستند این است که از توان این مراکز استفاده کنند و به منظورسهولت کار نیزبیش از چندماه است که نرم افزاری تهیه شده است.

 

غنی پورکارآفرین برتراستان تهران با بیان اینکه با بازشدن درهای کشور به روی سایرکشورها پس از تحریم شکل کسب و کارها بایدتغییرات دیگری داشته باشد اظهار کرد:دیده شدکه پس از بازشدن یکی از شعبKFC چه جنجال­ هایی به پا شد.
غنی پور خاطرنشان کرد:شرکت کاله وشیرین عسل در رقابت با هم تلاش می کنند تا بزرگترین تولیدکننده صنایع غذایی باشندو گسترش شعب یکی از مواردی است که در دستور کار آنها قرار دارد.
وی ادامه داد: این سوال طرح است که چه میزان بیکار در کشور وجود دارد و چه برنامه ای برای کنترل بیکاری وایجاد اشتغال در دستور کار قرار دارد.
غنی پور نبود قانون،نبود اتحادیه،مشکل نیروی انسانی ، نبود ملک و مشکلاتی از این دست را ازمجموعه مشکلاتی عنوان کرد که مراکز کاریابی اعطای نمایندگی با آن مواجه هستند.
وی با انتقادازنگاه منفی به سرمایه داری و سرمایه گذاری در کشور خاطرنشان کرد: بسیاری ازکارافرینان معتقدندکه اگر دولت دخالت خود را از مباحث مربوط به اشتغال کاهش دهد بسیاری از موضوعات و مشکلات مراکز کارآفرینی نیز مرتفع خواهد شد.

در ادامه این نشست دکتر فدایی استاد دانشگاه امیرکبیر و رئیس انجمن صنایع خورشیدی اظهارکرد: هرکارافرین روزی یک ایده نوآورانه داشته که اگر وارد تولید شود با مسائل ومشکلات بسیاری مواجه است که امکان به روز کردن آن ایده نوآورانه و شرایط تولیدرابه آن کارافرین نخواهد داد.
استاد دانشگاه امیرکبیر بیان کرد:کشور نیاز به شبکه ای دارد که راهبرد نوآوری به کارآفرینانی را ارائه دهد که وارد اجرا شده اند و دیگر این فرصت را ندارند که ایده های جدید برای تطابق با تکنولوژی و فناوری های روز ارائه دهند.
وی در بخش دیگری از این نشست بابیان اینکه مراکز قدرت به دولت وابسته اند عنوان کرد: متاسفانه ارزش افزوده منابعی که در بخشهای دولتی هزینه می شود بسیار پایین است بنابراین کشورنیاز به شبکه ای دارد که شبکه راهبرد نوآوری است و بسیاری از کارافرینان نیاز دارندکه بیزینس مدلینگ آنها مطابق با تغییرات روز و تکنولوژی برتر تغییر کند.

در ادامه دکترحبیبی عضو هیات امنای کانون کارآفرینان استان تهران با بیان اینکه ۵۰ درصد اززمان سندچشم انداز۲۰ ساله کشور سپری شده است اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که درسال ۸۹برای حمایت از صنایع دانش بنیان صندوق شکوفایی صنایع دانش بنیان تاسیس شد امااین قانون هنوز جنبه اجرایی کاملی نیافته و تا امروز قدم موثری در این حوزه برداشته نشده است.

 

حبیبی با بیان اینکه مدتی است که کانون کارافرینان بحث دریافت مجوزها را در دستور کار قرارداده است عنوان کرد:مجوز ها توسط نهادهای عمومی و دولتی ارائه می شود به همین دلیل مشکلات زیادی دراین راستا وجود دارد و کانون کارآفرینان استان تهران بیانیه ای را به این منظورتهیه کرده است.

وی افزود : درمتن این بیانیه ای مطرح شده است که با فضای پیچیده کنونی در دادن مجوزها آیا این انتظاروجوددارد که گشایشی در حوزه اشتغال کشور ایجاد شود.

حبیبی درخصوص پشنهادات خود به دولت گفت: پیشنهاد ما این است که دولت با اهتمام به بحث دولت الکترونیک جهت تسریع در ارائه کار مجوزها، اصلاح صحیح قوانین و مقررات و تجمیع ومقررات زدایی،اصلاح سایر شاخص های فضای کسب و کار و بهبود رتبه ایران در این زمینه جهت رقابت پذیری بیشتر تولیدکنندگان، تعیین مرجعی با اختیارات کافی برای رسیدگی موردی به مشکلات کارافرینان در زمان کوتاه، قائل شدن ارزش و اعتبار واقعی برای مجوزهای مراکزکارافرینی و تعیین سازوکاری بازدارنده جهت جلوگیری تخطی دستگاه ها درصدورمجوزدررفع مشکلات کارافرینان اقدام کند.

جناب اقای ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران بیان داشت: آمار و اطلاعات ما در این حوزه نیازمند بروزرسانی هستند. وی با ذکر مثالی­ در این خصوص گفت: براساس آمارها برای حدود ۱۷ هزار واحد تولیدی صنعتی در استان تهران پروانه فعالیت صادر شده درحالی که وضعیت کنونی آن ها مشخص نیست که اگر فعال بودند نرخ بیکاری استان تفاوت فاحشی بارقم فعلی داشت.

نعمت الله ترکی باانتقاد از تعدد مراکز و نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر در حوزه کارآفرینی و ایجاد اشتغال گفت:کارآفرینی باید به سه حوزه صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات تقسیم بندی شود.

وی به میزان اشتغال کنونی هریک از این حوزه ها اشاره کرد و افزود: حوزه خدمات با میزان اشتغال

زایی۶۰درصدی در رتبه نخست، صنعت و معدن با اشتغال زایی ۲۲ درصدی در رتبه بندی و پس از آن کشاورزی بااشتغال زایی حدود ۱۸ درصدی قرار دارند.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت و اهمیت امرمشاوره درانتخاب رشته تحصیلی و شغل اشاره و اظهار کرد: دریافت مدرک تحصیلی، کسب مهارت وآموختن یک حرفه محسوب نمی شود بلکه باید مشاوره لازم برای انتخاب مسیرتحصیل واشتغال افرادانجام شود.

وی با اشاره به لزوم وجودمراکزی به عنوان مرجع ثبت تعداد و مشخصات افراد جویای کار خاطرنشان کرد:مراکزمشاوره شغلی باید نسبت به شناسایی افراد جویای کار و ثبت مهارت های آنان اقدام کنند تاوضعیت افراد جویای کار مشخص شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران وظیفه و هنر مدیران دولتی و بنگاه های کارآفرینی ومشاوره شغلی راایجاد فرصت اشتغال برای جوانان ذکر کرد.

ترکی سازمان تحت مدیریت خود رامرکز ساماندهی و برنامه ریزی اشتغال و کارآفرینی استان تهران دانست وخطاب به کارآفرینان و مشاوران شغلی برتر حاضر در جلسه گفت: باید با کمک شماوبرنامه ریزی مشترک در این خصوص گام برداریم .وی به تدوین دو برنامه پنج ساله توسعه  اشاره و اظهار کرد: باید در این برنامه ها به ظرفیت های کارآفرینی ومراکزمرتبط با آن توجه ویژه ای شود.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران خطاب به حاضران گفت: اگر قرار است کار اثرگذاری دراین ارتباط انجام شود باید با همفکری و استفاده از پیشنهادات شما صورت گیرد بنابراین برگزاری جلسات مشترک باید همچنان و به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

درادامه جناب اقای لطفی نژاد و آقا محمدیان معاون برنامه ریزی صنعت معدن تجارت استان تهران ومحمدعلیخانی معاون اقتصادی امور اقتصادی و دارایی استان تهران به سوالات کارآفرینان پاسخ دادند.

خبرهای تصویری