Skip to content

آموزش پژوهش: آخرین تغییرات دکتری تخصصی همراه با پژوهش

معاون وزیر بهداشت با اشاره به تازه ترین تغییرات نحوه پذیرش دانشجوی دوره دکتری تخصصی همراه با پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی از برنامه ریزی برای پذیرش یک هزار نفر طی دو سال در این دوره خبر داد.

دکتر مصطفی قانعی در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: تغییرات عمده ای که بتواند پذیرش دانشجو را در این دوره تسریع ببخشد در آیین نامه پذیرش اعمال شد که از آن جمله تغییر آیین نامه و آسان شدن پذیرش دانشجو در مراکز تحقیقاتی بود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: این تغییرات موجب می شود که در سال جاری و آینده ظرفیت پذیرش یک هزار نفر دکتری تخصصی همراه با پژوهش را داشته باشیم که انقلابی در تربیت دانشجوی دکتری در حوزه بین رشته ای علوم پزشکی خواهد بود.

وی اضافه کرد: پیش از این بر اساس آیین نامه، مراکز تحقیقاتی باید دارای ۳۰ مقاله بودند اما در تغییرات جدید وزن علمی مراکز تحقیقاتی بر میزان وزن علمی استاد استوار شده است و استادی که در این مراکز است باید ۴ مقاله ISI داشته باشد و هر مرکز تحقیقاتی نیز باید دو عضو هیئت علمی تمام وقت داشته باشند.

دکتر قانعی اظهار داشت: پیش از این مراکز تحقیقاتی باید تک تک محورهایی که در آن فعالیت می کردند را به شورای گسترش ارائه می دادند و این موضوع بسیار زمان بر بود اما از این پس دیگر هیچ مرکزی عنوان تحقیق را ارائه نمی دهد بلکه در عنوان پایان نامه فردی که در حال تحقیق است موضوع ذکر می شود.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: شورای عالی برنامه ریزی و شورای گسترش به ۴ نفر اختیار داده اند که تقاضاهای دانشگاهها را بررسی کنند که این موضوع سرعت عمل را برای پذیرش دانشجو در دوره دکتری تخصصی همراه با پژوهش افزایش می دهد.

دوره دکتری تخصصی پژوهشی (Ph.D by Research) به اعطای مدرک دکتری تخصصی پژوهشی می انجامد و مجموعه ای هماهنگ از فعالیت پژوهشی و آموزشی است.

هدف از ایجاد این دوره، تربیت افرادی است که ضمن احاطه یافتن به علوم مرتبط در زمینه ای خاص و آشنا شدن با روشهای پیشرفته تحقیق و دستیابی به جدیدترین مبانی پژوهشی بتوانند بستری جهت حل مشکلات مبتلا به جامعه و در دست گرفتن رهبری پژوهش فراهم کنند و با نوآوری در زمینه ارتقا و توسعه روشهای نوین و پل زدن بین علوم پایه و کاربردی با هدف ارتقای سلامت، گامی در جهت خودکفایی کشور و توسعه پایدار و گسترش مرزهای دانش و ارتقای علمی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها و احیای روحیه خودباوری برای دستیابی به تازه های جهان دانش بردارند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها