Skip to content

آینده نگاری: ضرورت آینده نگاری به شکل فرایندی مستمر در کشور

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بر ضرورت تداوم آینده نگاری فناوری های ایران تاکید کرد و گفت: عمده‌ترین ویژگی طرح پامفا (پایلوت آینده نگاری مناسب ترین فناوریهای ایران) همکاری و مشارکت ۷۲ درصدی خبرگان کشور در این طرح بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر آریا الستی در همایش ملی آینده نگاری فناوری ایران ۱۴۰۴ در کتابخانه ملی با بیان این مطلب افزود: پیشنهاد می کنیم فعالیت های حوزه آینده نگاری به صورت مداوم در کشور انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور عمده ترین خروجی‌ آینده نگاری‌ها را تاثیر بر سیاست گذاران دانست و افزود: توسعه تفکر بلندمرتبه، ایجاد زبان ارتباطی در جامعه علمی، ایجاد هماهنگی میان بخش های مختلف در طراحی فعالیت‌ها و ایجاد تعهد در پایبندی به نتایج از کارکردهای آینده نگاری هستند.

وی به ضرورت برنامه‌های آینده نگاری پایلوت اشاره و خاطرنشان کرد: آشنا بودن خبرگان با آینده نگاری، کسب تجربه برای متخصصان، ایجاد اطمینان میان سیاستگذاران و ترغیب برای بهره‌گیری از آینده نگاری، سرمایه‌گذاری در آن، گران بودن فعالیت‌های آینده نگاری، مشکلات عمده و پتانسیل‌های خاص آن برای ایران، از جمله ضرورت‌های این طرح پایلوت محسوب می‌شود.

دکتر الستی با اشاره به تجربیات مثبت کشورهای مختلف در آینده نگاری از جمله ژاپن، گفت: آینده نگاری ‌های منطقه ‌ای و بخشی در حال رشد هستند و از چندین روش متنوع برای استفاده از فناوری ‌های محوری که به سمت موضوعات اجتماعی در حال حرکت هستند، آینده نگاری ترسیم می شود.

وی افزود: آینده نگاری با ضرورت‌های بسیاری از جمله آشنا بودن خبرگان با آینده نگاری، کسب تجربه برای متخصصان کشور، شناسایی محیط آینده نگاری، ایجاد اطمینان میان سیاست گذاران، ترغیب برای بهره گیری از آینده نگاری و سرمایه گذاری بر آن و همچنین شناسایی مشکلات عمده و پتانسیل خاص آن برای ایران ترسیم می شود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور خاطرنشان کرد: طرح پایلوت آینده نگاری فناوری ایران ۱۴۰۴ “پامفا” با ویژگی‌های خاصی از جمله همکاری با سازمانهای مختلف کشور و مشارکت بالای خبرگان با هزینه کم ترسیم شده است.

 

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها