Skip to content

ابتکار و نوآوری: پژوهشگران ایرانی سامانه کنترل قلب از راه دور ساختند.

پژوهشگران دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران سامانه پایش سیگنال قلب بیماران از راه دور را ساختند.  استفاده از این سامانه برای بیماران دچار عارضه قلبی بسیار مفید است و موجب کاهش هزینه های بستری بیماران در بیمارستان می شود.

دکتر حسین بوبرشاد در این ارتباط  اظهار داشت: این سامانه از بخش های مختلفی تشکیل شده است که بخش عمده آن در منزل بیمار مستقر می شود . این سامانه شامل یک دستگاه بی سیم است که به قلب بیماران متصل می شود.
وی افزود: بیشترین کاربرد این سامانه در حالتی است که بیمار عمل جراحی را پشت سر گذاشته و دوره نقاهت را سپری می کند.استفاده از این سامانه مستلزم صرف هزینه های بسیار نیست و بیمار در فضای منزل قادر است تا آزادی حرکت داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این سامانه با نمونه برداری های لازم اطلاعات مهم را به سیستم اکسس پوینت داخل منزل ارسال و سپس از طریق اینترنت و یا اینترانت ( و روش های دیگر موجود) این اطلاعات به مرکز داده داخل مرکز درمانی ارسال می شود و با این کار سیگنال قلب به صورت زنده در این مراکز مانیتور می شود.
دکتر بوبرشاد گفت: نرم افزار این سامانه شامل داده های مربوط به بیمار، سروری که اطلاعات را دریافت می کند و بخش مانتیورسیگنال قلب بیماراست .
وی افزود: همچنین دستگاه دارای حسگری است که در صورت منظم نبودن سیگنال های قلب بیماران ، هشدار لازم را به پزشک ارایه می کند.
عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران اظهار داشت: خود برنامه به صورت همزمان قادر است برخی از مشکلات آنی قلبی را از طریق پردازش سیگنال ها تشخیص دهد.
دکتر بوبرشاد افزود: این سامانه در داخل بیمارستان ها نیز قابل استفاده است و در این صورت آرشیوی از داده های قلب بیمار در دسترس خواهد بود تا از روش های داده کاوی بتوان وضعیت بیمار را بررسی کرد .
وی خاطرنشان کرد : این پروژه یکی از مباحث روز درزمینه سلامت الکترونیک است . این سامانه در صورت ایجاد شبکه ملی اطلاعات با موفقیت قابل اجراست.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها