Skip to content

اخباردانشگاهی: شتاب دانشگاه علم و صنعت در مسیر پژوهش و فناوری

دانشگاه علم و صنعت ایران طی سالهای اخیر با نوآوری و تلاش محققان، استادان و دانشجویان خود حرکت پرشتابی را در عرصه های مختلف پژوهشی و فناوری در پیش گرفته و امیدهای زیادی برای نقش آفرینی در عرصه های علمی ملی و بین المللی ایجاد کرده است.

به دنبال انقلاب فرهنگی در دانشگاه های ایران و یکسان سازی مواد درسی و روش های آموزشی در دانشگاه های ایران، چهره دانشگاه علم و صنعت ایران همانند بعضی دیگر از دانشگاه های کشور به یک چهره پژوهشی تبدیل شد.

گزارش رتبه بندی سال ۲۰۱۴ دانشگاه های جهان که در دانشگاه لایدن هلند انجام گرفته است نشان می دهد که دانشگاه علم و صنعت ایران به لحاظ تولید مقالات علمی در نشریات معتبر بین المللی در جایگاه ۵۲۶ جهان قرار دارد.

پشتوانه قوی دستاوردهای پژوهشی، توفیقات زیادی را برای دانشگاه علم و صنعت به ارمغان آورده است که معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه به تشریح آنها پرداخت.

دکتر امیرحسین دوایی اظهار کرد: در سال های اخیر موفقیت های دانشگاه در زمینه فناوری های عصبی که ممکن است راهی برای مقابله با معلولیت های جسمی بگشاید و شهرت آن به عنوان تنها دانشگاه ایرانی که ماهواره ای را در مدار قرار داده است به همراه پیشرفت های چشمگیر در بسیاری از زمینه های دیگر مانند صنعت کامپوزیت و فناوری های دریایی و طرح های کلان ملی دانشگاه، امیدهای زیادی را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از زیرساخت های فناورانه برای اولین بار در دانشگاه علم و صنعت در حال ایجاد و راه اندازی است، گفت: به عنوان نمونه، دفتر انتقال تکنولوژی دانشگاه و ساختار بازاریابی حرفه ای آن که رویکردی جهانی دارد در حال راه اندازی است.

دکتر دوایی خاطرنشان کرد: واحدهای نمونه سازی سریع مجهز به چاپگرهای سه بعدی و دستگاه های پیشرفته جدید به دانشجویان و اساتید دانشگاه این امکان را می دهد تا ایده های فناورانه خود را در حداقل زمان به صورت واقعی محقق کنند.

وی تاکید کرد: واحدهای تامین سریع قطعات صنعتی نیز زمینه را برای تحقق ایده های جدیدی که از بیش از ۱۰۰ آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه متولد می شوند فراهم خواهد ساخت و ایجاد شرکت های دانشگاهی با نشان دانش بنیان از مراجع ذیربط و یک مرکز رشد فعال در زمینه ایجاد کسب و کارهای فناورانه از دیگر امکاناتی است که دانشگاه علم و صنعت ایران را در جایگاه رقابتی جدیدی قرار خواهد داد.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت، تصدی اجرای چندین طرح کلان ملی که هر یک مدخلی برای ورود دانشگاه به صحنه فناوری در سطح ایران و جهان خواهد بود را زمینه مناسبی برای فعالیت جدی تر دانشجویان در کنار اساتید و فناوران برجسته در زمینه های پژوهشی، فناوری و صنعتی جدی توصیف کرد.

وی درباره جایگاه علمی بین المللی دانشگاه علم و صنعت نیز گفت: بر اساس گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از مجموع تولیدات علمی در پایگاه ISI در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ ( ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱) دانشگاه علم و صنعت ایران حائز رتبه های ۵۸۹ در سطح جهان، ۱۱۳ در حوزه فنی مهندسی در سطح جهان و ۲۰ در سطح منطقه و ۷ در سطح کشور و نیز حائز رتبه دوم و سوم فنی مهندسی کشور بوده است.

**اهم فعالیت های معاونت پژوهش و فناوری از آذرماه ۹۲ تا مردادماه ۹۳

دکتر دوایی در تشریح مهم ترین فعالیت های معاونت پژوهشی دانشگاه علم و صنعت نیز اظهار کرد: روز آمد کردن نحوه مدیریت طرح های کلان با هدف توسعه بخشی به گستره همکاران، هیات علمی و دانشکده ها در اجرای موفق آنها، بازنگری در نحوه امتیاز دهی پژوهشی به مدیران و همکاران طرح های کلان با هدف تشویق شبکه سازی در سطح دانشگاه و تدوین آیین نامه نحوه حمایت طرح های کلان از رساله های دانشجویی از طریق عقد قرارداد با اساتید راهنما از جمله اقداماتی است که در دانشگاه علم و صنعت طی کمتر از یکسال گذشته صورت گرفته است.

وی اقدام به راه اندازی دفتر انتقال تکنولوژی دانشگاه با حمایت ویژه وزارت متبوع با رویکرد بازاریابی جهانی، اقدام به ایجاد کارگاه نمونه سازی سریع برای حمایت از طرح های عملی و منجر به ساخت، اقدام به ایجاد دفتر رابط با آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه و سایر موسسات برای پاسخگویی حرفه ای به نیاز اساتید و دانشجویان و ارایه اسناد مالی قابل هزینه از طریق گرنت اساتید را از دیگر اهم فعالیت های پژوهشی دانشگاه علم و صنعت از آذرماه ۹۲ تاکنون ذکر کرد.

دکتر دوایی همچنین به بازنگری و اجرای آیین نامه تاسیس آزمایشگاه های تحقیقاتی، اقدام به ایجاد و توسعه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه با هدف رفع انحصار از تجهیزات پژوهشی و کسب حمایت چهار میلیارد تومانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خرید تجهیزات مرتبط با شناسایی و آنالیز مواد و ارایه خدمات به دانشگاه و صنعت و پیاده سازی آیین نامه جدید دوره پسا دکتری و پذیرش چند همکار پژوهشی در این قالب به عنوان دیگر اقدامات پژوهشی دانشگاه علم و صنعت در این مدت اشاره کرد.

به گفته وی تدوین دستورالعمل نحوه انتخاب استادان ممتاز نیز در شورای دانشگاه علم و صنعت در حال پیگیری است و اقدامات لازم برای امتیازدهی، تعیین اعتبار و شروع قریب الوقوع عقد قراردادهای گرنت ۹۳ با افزایش سقف مالی نیز در این مدت اجرایی شده است.

**فعالیت ۹ قطب علمی در دانشگاه علم و صنعت ایران

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت به فعالیت ۹ قطب علمی فعال در این دانشگاه با عنوان های پژوهش های بنیادین در مهندسی سازه مهندسی عمران، اتوماسیون و بهره برداری سامانه های قدرت مهندسی برق، مکانیک جامدات تجربی و دینامیک مهندسی مکانیک، حمل و نقل ریلی مهندسی راه آهن، مواد سرامیکی در کاربردهای انرژی و محیط زیست مهندسی مواد و متالورژی، فناوری آلیاژهای با استحکام بالا مهندسی مواد و متالورژی، بهینه سازی سامانه های پیشرفته تولیدی و خدماتی مهندسی صنایع، معماری اسلامی، معماری و شهرسازی و مدیریت روسازی راه، حمل و نقل و ایمنی مهندسی عمران اشاره کرد.

وی یادآور شد: انتشار مجلات علمی تخصصی با هدف ارتقا و توسعه علمی، پیشبرد مرزهای علمی و فناوری کشور نیز در برنامه ها و اهداف دانشگاه علم و صنعت پیش بینی شده است.

دکتر دوایی ادامه داد: الان ۱۳ عنوان مجله با ضریب ISI تخصصی در دانشگاه علم و صنعت منتشر می شود که یکی از آنها دارای نمایه ۶۹۵ هزارم است.

وی انتشار بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب تخصصی در حوزه های علمی، فنی و مهندسی در مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران از بدو تاسیس تاکنون را نمونه ای از توفیقات این دانشگاه عنوان کرد.

**تصویب مجدد ۱۰۰ آزمایشگاه های تحقیقاتی در دانشگاه علم و صنعت

دکتر دوایی آزمایشگاه های تحقیقاتی را یکی از زیر ساخت های اساسی پژوهش و فناوری در دانشگاه دانست و گفت: ایجاد و توسعه آزمایشگاه های تحقیقاتی متناسب با شرایط روز و هماهنگی و سازگاری حرکت آنها در راستای رفع نیازهای کشور، نقشه جامع علمی کشور و برنامه راهبردی دانشگاه از مهم ترین مکانیزم های مدیریت دانشگاه است.

وی ادامه داد: از همین رو با هدف نظم بخشیدن به حدود ۱۰۰ فضای آزمایشگاهی تحقیقاتی موجود و عملکرد بهتر و توسعه گروه های تحقیقاتی آزمایشگاه محور، کار بررسی و تصویب مجدد آزمایشگاه های تحقیقاتی در پائیز ۱۳۹۲ در دستور کار قرار گرفته است.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت از برگزاری ۱۰ کنفرانس علمی در سطوح ملی و بین المللی با هدف فراهم کردن بستری جهت جذب مقالات تمامی محققان و صنعتگران در زمینه های تخصصی به عنوان یکی دیگر از اقدامات علمی این دانشگاه در سال گذشته یاد کرد.

وی درباره فعالیت های پژوهشگاه علم و صنعت ایران نیز اظهار کرد: این پژوهشگاه اهداف مهمی همچون ساماندهی ساختارهای پژوهشی در زمینه های تخصصی و مأموریت گرا، بالابردن کیفیت انجام تحقیقات و مدیریت بهینه دانش و یافته های پژوهشی دانشگاه و انجام طرح های پژوهشی کلان و میان رشته ای جهت رفع نیازهای کشور را دنبال می کند.

دکتر دوایی تاکید کرد: تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، ایجاد ساختار مناسب جهت توسعه فناوری های پیشرفته و کلیدی و بسترسازی مناسب جهت تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی نیز از دیگر اهدافی است که در پژوهشگاه علم و صنعت پیگیری می شود.

اکنون ۱۲ پژوهشکده شامل پژوهشکده سبز، الکترونیک، مکانیک خودرو، حمل و نقل، مهندسی فناوری عصبی، مهندسی فرآیند، فناوری های نوین در حمل و نقل ریلی، توربین گاز، هیدرودینامیک کاربردی و سامانه های دریایی، مدیریت شهری، الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و پژوهشکده منابع هیدروکربوری در دانشگاه علم و صنعت فعالیت دارند.

دکتر دوایی به فعالیت ۱۶ مرکز پژوهش و فناوری در دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد و گفت: این مراکز شامل مرکز تحقیقات فناوری تولید، موسسه کامپوزیت، مرکز تحقیقات فضایی، مرکز تحقیقات مهندسی مواد، مرکز تحقیقات مهندسی مکانیک، مرکز پژوهش و فناوری آفاق، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات، مرکز تحقیقات آلومینیوم، مرکز تحقیقات الکتروشیمی تجزیه، مرکز تحقیقات سیمان، مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی، مرکز تحقیقات قیر و مخلوط های آسفالتی، مرکز تحقیقات ایمنی کاربردی حمل و نقل جاده ای، مرکز تحقیقات بهسازی ابنیه فنی با رویکرد مقاوم سازی، مرکز پژوهش و فناوری مطالعات راهبردی و بین المللی فاوا و مرکز پژوهش و فناوری علم و توسعه است که نقش موثری در تحقق اهداف پژوهشی دانشگاه ایفا می کنند.

**فعالیت دانشگاه علم و صنعت در اجرای هفت طرح کلان ملی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت، نقش آفرینی این مرکز دانشگاهی به عنوان یکی از سه دانشگاه برتر فنی و مهندسی کشور در جهت توسعه دانش و فناوری بومی در سال های اخیر را غیر قابل انکار دانست.

وی توضیح داد: دانشگاه علم و صنعت ضمن اجرای مستقیم برخی پروژه های کلان و پر اهمیت در سطح ملی، در اجرای تعدادی از طرح های بزرگ کشوری نیز همکاری های لازم را به عمل آورده است.

دکتر دوایی افزود: مطابق مصوبه شورای عالی عتف، دانشگاه علم و صنعت ایران نظر به توانمندی های خود در چهار طرح کلان به عنوان دانشگاه محور و مجری و در سه طرح کلان به عنوان دانشگاه همکار، انتخاب و معرفی شده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه علم و صنعت در اجرای طرح های کلان ملی پیاده سازی فناوری ملی سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت، طراحی و ساخت پروتز عصبی زیرجلدی برای بازیابی حرکت در افراد دچار ضایعه نخاعی، طراحی کفی ملی برای خودروی سواری کلاس B، طراحی و ساخت سامانه منظومه ماهواره ای تدافعی، توسعه فناوری های کلیدی در طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافری ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره (بخش موتور)، معماری و راه اندازی مرکز ملی دفاع سایبری و سامانه های زیر ساختی فضای سایبری و مطالعات بررسی و تدوین معیارهای برنامه ریزی و طراحی شهری اسلامی- ایرانی فعالیت دارد.

**دستاوردهای فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران

دکتر دوایی ورود دانشگاه ها به حوزه فناوری را یکی از ضروریات کلیدی آموزش عالی کشور خواند و گفت: دانشگاه علم و صنعت ایران به همت اساتید محقق و پژوهشگران خود، در این حوزه پیشرو و پیشگام بوده است و در مرز فناوری و دانش روز دنیا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت ایران در حوزه های مختلف فناوری پروژه های بزرگ و موفقی را برای اولین بار در کشور به اجرا درآورده است، گفت: به دنبال کسب این موفقیت های بزرگ، دانشگاه علم و صنعت ایران ورود به حوزه های فناوری نرم را نیز مدنظر قرار داده است.

دکتر دوایی اجرای پروژه های طراحی و ساخت ماهواره، فناوری عصبی (پروژه پاراواک)، کامپوزیت (ساخت الیاف شیشه)، فناوری طراحی و ساخت موتور توربینی، هیدرودینامیک کاربردی و سامانه های دریایی، توسعه فناوری ورالایزنیک در صنعت ساخت توربو کمپرسور و توسعه فناوری رشد تک بلور را به عنوان برخی از اقدامات دانشگاه علم و صنعت ایران در حوزه فناوری معرفی کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها