Skip to content

اخبار دانشگاهی: دانشگاه علوم پزشکی تهران٬ ۸۳ درصد رشد در مقالات نمایه شده در ISI

دکتر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان این مطلب به تشریح کارنامه موفق این دانشگاه در ۹ ماه اخیر پرداخت و افزود: تولیدات علمی دانشگاه در دهه گذشته از رشد بالایی برخوردار بوده ، به طوری که  در سال ۲۰۰۵ بیشترین رشد را در سطح کشور داشته است.
دکتر لاریجانی ضمن بیان مطلب فوق به رشد مقالات ایندکس شده دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ در مقالات ایندکس شده دانشگاه در ISI/SCI  حدود  ۸۳ درصد و در Medline  حدود ۵۳ درصد رشد داشتیم و در سطح کشور نیز در مقالاتISI ، ۲۱درصد و در Medline نیز از رشد ۲۴ درصدی برخوردار هستیم که این آمار بیانگر آن است که دانشگاه علوم پزشکی تهران از جایگاه ویژه‌ای در سطح منطقه و در میان دانشگاه های علوم پزشکی کشور برخوردار است.
رییس دانشگاه  علوم پزشکی تهران در ادامه سخنان خود افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها دانشگاه علوم پزشکی کشور ESI در رشته Clinical Sciences است که براساس میزان ارجاع به مقالات عمل می‌کند.
وی همچنین به جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح خاورمیانه اشاره کرد و گفت: در Webometrics که یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها است از رتبه ۵۲ در سال ۲۰۰۵ به رتبه ۷ در سال ۲۰۰۶ دست پیدا کردیم که امیدواریم این روند رو به رشد در سطح بین المللی نیز افزایش یابد.
دکتر لاریجانی در ادامه سخنان خود افزود: حدود ۲۲ مجله قابل جستجو در سایت این دانشگاه وجود دارد که تا کنون ۳۸۰ شماره از آنها به چاپ رسیده و حدود ۳۶۰ مقاله قابل جستجوی دیگر نیز در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن بیان مطلب فوق همچنین تعداد مقالات دانلود شده دانشگاه در ۹ ماه گذشته را صد و ۹۰ هزار مقاله عنوان کرد و گفت: برخی از این مقالات بیش از ۸۰ بار دانلود شده‌اند و مقدار قابل توجهی از آنها نیز توسط کشورهای غربی Search شده‌اند که این امر بیانگر آن است که مقالاتی که در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران ارایه می‌شوند از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار است.
وی در ادامه سخنان خود آمار عمل پیوند در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران را بیش از ۳ هزار پیوند عنوان کرد و گفت: بیش ۱ هزار ۸۰۰ پیوند مغز استخوان و بیش از ۱۰۰ پیوند قلب تا کنون انجام داده‌ایم و همچنین در زمینه پیوند کبد و سلول‌های جزیره‌ای پانکراس نیز فعالیت‌ها و تحقیقات گسترده‌ای را بعمل آورده‌ایم.
دکتر لاریجانی  درخصوص جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح بین المللی گفت: در این کشورها شاخص‌های ارزیابی خاصی از قبیل تعداد کسانی که موفق به کسب جایزه نوبل می‌شوند، تعداد اساتیدی که در خارج از کشور تدریس می‌کنند و شاخص‌های دیگری که هنوز در سطح کشورهای اسلامی جایگاهی ندارند وجود دارد اما در این میان دانشگاه علوم پزشکی تهران دست از تلاش برنداشته و با اتخاذ تصمیمات مناسب در این زمینه امیدواریم به نتایج مطلوبی دست یابیم.
وی در ادامه سخنان خود افزود: برای اینکه مقالات پژوهشی به Patent منجر شوند لازم است مقررات دست و پا گیر در امر پژوهش از میان برداشته شوند و ابزار مورد نیاز در اختیار پژوهشگران قرار گیرد  همچنین با سرمایه گذاری مناسب در این زمینه از پژوهشگران و طرح‌های تحقیقاتی آنها حمایت مالی شود.
دکتر لاریجانی در ادامه سخنان خود درخصوص بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه مطبوع گفت: رسالت اصلی دانشگاه در امر آموزش است و آموزش اینترنتی، توانمندسازی اعضای هیات علمی و بازنگری در نحوه آموزش به دانشجویان از جمله برنامه‌هایی است که روی آن تاکید شده به عنوان مثال درس اخلاق پزشکی به شکل سنتی تدریس می‌شد که اکنون با روش و شیوه‌های جدیدی به دانشجویان آموزش داده می‌شود.
وی در ادامه سخنان خود به جذب دانشجویان نخبه در مقطع لیسانس اشاره کرد و گفت: مطالعات زیادی در زمینه جذب دانشجویان نخبه که پیش نیازهای لازم را گذرانده باشند صورت گرفته است که نتایج آن در به زودی به اطلاع علاقمندان خواهد رسید.
دکتر لاریجانی همچنین از تاسیس دانشکده طب سنتی خبر داد و گفت: دانشجویان طب سنتی از مهر ماه امسال جذب این دانشگاه شده اند.
رییس دانشگاه در ادامه سخنان خود بر لزوم توجه به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد و گفت: دانشجویانی که وارد این دانشگاه می‌شوند از استعدادهای درخشانی برخوردارند و باید با ایجاد بستر مناسب برای آنها زمینه رشد علمی و ارتقاء دانش پزشکی در کشور را فراهم کنیم.
وی همچنین در خصوص ارتقاء سطح کیفی درمان و توسعه توریسم درمانی در کشور گفت: برای توریسم درمانی باید قابلیت‌های ویژه‌ای برای جذب بیماران و سرمایه‌های آنها داشته باشیم.
دکتر لاریجانی در ادامه سخنان خود قابلیت‌های کلیدی و مبادله‌ای را عامل موثری در جذب توریست درمانی در کشور دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران با ایجاد شهر سلامت در جزیره کیش که از امکانات تخصصی کافی برخورد است گام موثری را در این زمینه برداشته است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها