Skip to content

اخبار دانشگاهی: ارتقای جایگاه دانشگاه تهران در رتبه بندیهای تایمز و شانگهای

رتبه بندی سال ۲۰۰۹ دانشگاههای دنیا از سوی دو مرکز علمی تایم و دانشگاه شانگهای در فاصله یک ماه اعلام شد و بر اساس نتایج این رتبه بندی ها برای اولین بار، دانشگاه تهران در رتبه بندی سایت Times Higher Education رتبه ۳۶۸ و در رتبه بندی دانشگاه شانگهای جیاو تانگ در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفت.

سایت Times Higher Education مشابه سالهای گذشته لیستی از برترین دانشگاههای جهان را ارائه کرد که بر اساس این رتبه بندی دانشگاه هاروارد در صدر قرار دارد اما نکته قابل توجه صعود چشمگیر و ۱۱۷ پله ای دانشگاه تهران و قرار گرفتن در رده ۳۶۸ دنیا است.

همچنین برای اولین بار یکی از دانشگاههای ایرانی در رتبه بندی شانگهای مطرح شده و موفق به قرار گرفتن در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا شده است.

رتبه بندی سال ۲۰۰۹ دانشگاه شانگهای جیاو تانگ (Shanghai Jiao Tong University) مشهور به رتبه بندی شانگهای از سال ۲۰۰۳ و بر اساس شاخصهایی مانند سطح آموزش دانشگاه ها، سطح اعضای هیئت علمی، تولیدات علمی و فعالیت دانشگاه ها، آنها را در سطح جهانی رتبه بندی می کند.

۱۰ جایگاه اول در رتبه بندی امسال شانگهای به ترتیب به دانشگاههای هاروارد، استنفورد، کالیفرنیا برکلی، کمبریج، موسسه تکنولوژی ماساچوست، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، کلمبیا، پرینستون، شیکاگو و آکسفورد اختصاص یافته است.

دانشگاه تهران نیز برای اولین بار در تاریخ رتبه بندی شانگهای به عنوان دانشگاه اول ایران در رتبه ای میان ۴۰۲ تا ۵۰۱ در سطح دانشگاههای جهان قرار گرفت. این در حالی است که دانشگاه تهران در رتبه بندی سالهای گذشته شانگهای حضور نداشت.

شانگهای در رتبه بندی خود ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا را بر اساس امتیازات رده بندی می کند اما دانشگاههایی که در رتبه های بالاتر از ۱۰۰ قرار می گیرند را بر اساس امتیاز کسب شده در دسته های ۱۰۱ تا ۲۰۰، ۲۰۱ تا ۳۰۲، ۳۰۳ تا ۴۰۱ و ۴۰۲ تا ۵۰۱ تقسیم بندی می کند به گونه ای که دانشگاههای میان ۱۰۱ تا ۲۰۱ از امتیاز بالاتری نسبت به رتبه های بالاتر برخوردارند اما میان دانشگاههایی که در این دسته قرار گرفته اند رتبه بندی صورت نمی گیرد و دانشگاهها بر اساس حروف الفبا طبقه بندی می شوند.

همچنین در رتبه بندی سایت Times Higher Education نیز به ترتیب ۱۰ دانشگاه اول دنیا شامل دانشگاه هاروارد آمریکا، دانشگاه کمبریج انگلستان، دانشگاه ییل آمریکا، دانشگاه کالج لندن انگلستان، دانشگاه آکسفورد و امپریال کالج لندن انگلستان، دانشگاه شیکاگو آمریکا، دانشگاه پرینستون آمریکا، موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) و موسسه تکنولوژی کالیفرنیا آمریکا است.

نکته ای که در این رتبه بندی به چشم می خورد این است که سه دانشگاه برتر رتبه بندی شانگهای آمریکایی هستند اما در رتبه بندی تایم از سه دانشگاه برتر، دانشگاه اول و سوم متعلق به آمریکا و دانشگاه دوم به انگلستان است.

دانشگاه تهران در رتبه بندی سایت Times Higher Education در کنار دانشگاه جورجیا آمریکا و دانشگاه شووا ژاپن در رتبه ۳۶۸ جدول قرار گرفته است. اما به دلیل نوع رتبه بندی شانگهای، رتبه های بالاتر از ۱۰۱ تنها بر اساس حروف الفبا طبقه بندی شده اند و رتبه دانشگاه تهران تنها در میان ۴۰۰ تا ۵۰۰ دانشگاه برتر عنوان شده است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها