Skip to content

اخبار دانشگاهی: توسعه و انتقال دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف در پی انتشار برخی اخبار در خصوص انتقال این دانشگاه به مکانی دیگر، با صدور بیانیه‌ای، جزئیات و علت انتقال بخش تحصیلات تکمیلی را شرح داد.
دانشگاه صنعتی شریف در این بیانیه اعلام کرد: “دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۴۴ فعالیت خود را در پردیس فعلی به وسعت ۱۴ هکتار آغاز کرد و چون از ابتدای تأسیس مقرر شد محلی دائمی دانشگاه در اصفهان استقرار یابد، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه دانشگاه نیز در اصفهان انجام شد که در حال حاضر به صورت دانشگاه صنعتی اصفهان در زمینی به وسعت ۱۹۰۰ هکتار فعالیت می‌کند.
از طرف دیگر، از سالهای ۱۳۵۰ به بعد، دانشگاه با توجه به ترکیب اساتید و دانشجویان آن مبدل به کانون مبارزات سیاسی علیه رژیم شد و علیرغم فشارهای رژیم در سال‌های ۵۵ تا ۵۷، دانشگاهیان در مقابل انتقال آن از تهران به خارج شهر اصفهان مقاومت ورزیدند و نهایتاً با عقب نشینی رژیم گذشته در مقابل خواست آنان، دانشگاه در محل فعلی به فعالیت علمی، پژوهشی خود ادامه داد و بخاطر اهداف مبارزاتی با محدودیت‌های ناشی از تنگناهای فیزیکی قناعت کرد. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در فاصله زمانی اندک، در بهمن ماه ۵۷، دانشگاه به‌صورت قطعی در تهران مستقر شد و سایت اصفهان نیز با عنوان مشابه دانشگاه صنعتی اصفهان تولدی جداگانه یافت.
علیرغم کاستی‌های چشمگیر اشاره شده، دانشگاه با تکیه بر بنیه علمی بالا و تلاش‌های ایثارگرانه اساتید برجسته، مدیران دلسوز و دانشجویان نخبه و فوق‌العاده مستعد خود توانسته است کماکان به‌عنوان یک دانشگاه ممتاز کشور ایفای وظیفه کرده و در سطح بین‌المللی مطرح باشد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با پیروی از سیاست‌های نظام مبنی بر افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها، علیرغم تنگناهای مذکور، جمعیت دانشجویی به ‌تدریج تا پنج برابر جمعیت قبل از انقلاب افزایش یافت. اکنون این دانشگاه با قریب یازده هزار دانشجو کماکان در همان محدوده ۱۴ هکتاری فعالیت می‌کند، این در حالیست که بر اساس اصول رایج در ساخت دانشگاه‌ها، حتی با جمعیت فعلی و بدون در نظر گرفتن برنامه‌های آموزشی آتی، دانشگاه باید دارای ۸۰ هکتار مساحت باشد.
در سال ۱۳۷۳ با توجه به پیگیری‌های مدیریت وقت دانشگاه قطعه زمینی در منطقه ۲۲ تهران از سوی سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران به دانشگاه واگذار شد که به لحاظ مشکلات تصرف امکان تملک آن فراهم نشد تا با دستور مقام معظم رهبری و تمهیدات اتخاذ شده از سوی ستاد فرماندهی کل قوا نهایتاً در سال ۱۳۸۰ زمین فوق به دانشگاه رسماً تحویل شد.
نظر به اینکه زمین مذکور در طرح تفصیلی شهر تهران فاقد کاربری بوده و عملاً اجرای طرح‌های عمرانی دانشگاه در آن غیر ممکن بود با دستور وزیر راه و شهرسازی و مساعدت اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری در اسفندماه سال گذشته کاربری زمین به آموزش عالی تغییر داده شد.
به موجب مصوبه مذکور، انتقال دانشگاه صنعتی شریف به سایت مذکور تدریجی و پس از احداث کلیه پژوهشکده‌ها و واحدهای فناوری و دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی صورت خواهد گرفت و موضوع توقف فوری فعالیت دانشگاه در محدوده خیابان میدان آزادی اصولاً مطرح نیست.”

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها