Skip to content

اخبار دانشگاهی: دانشگاه آزاد اسلامی رتبه نخست تولید علم در میان دانشگاه های کشور

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام سهم ۱۴ دانشگاه علوم پزشکی و غیرپزشکی کشور را در تولید علم اعلام کرد که در این میان دانشگاه آزاد در جایگاه نخست قرار گرفته است.
دکتر جعفر مهراد گفت: طبق آمارهایی که از پایگاه استنادی اسکوپوس استخراج می شود تاکنون مشخص شد که ایران از نظر رتبه جهانی جایگاه ۱۶ را به خود اختصاص داده و این موفقیت در حالی نصیب جمهوری اسلامی ایران شد که هنوز ۱۳ سال تا پایان سند چشم انداز توسعه ۲۰ ساله زمان باقی مانده است.
وی خاطر نشان کرد: طبیعی است در ایام باقی مانده نه تنها تلاش دانشمندان کشور استمرار خواهد داشت بلکه در فاصله زمانی تا سند چشم انداز با سیاستگذاریهای مناسب، تبدیل تولیدات علمی به فناوری و سپس به ثروت و تجاری سازی میسر خواهد شد، هر چند، تجاری سازی علم می تواند همزمان با چاپ و انتشار گزارشهای تحقیقاتی صورت پذیرد.

میزان تولیدات علمی ایران از مرز ۲۷۰۰۰ عبور کرد

دکتر مهراد افزود: در حالی که میزان تولیدات علم ایران از اول سال میلادی تاکنون از مرز ۲۷۰۰۰ مقاله عبور کرده، می توانیم آمار حاضر را به تفکیک دانشگاهها نیز ارائه دهیم تا سهم و مشارکت اعضای هیات علمی شاغل به آموزش و پژوهش در دانشگاههای کشور به طور جداگانه مشخص شود.

تعداد مقالات دانشگاههای آزاد و علوم پزشکی تهران

به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دانشگاه آزاد اسلامی ایران به هر دلیلی که هست در ثبت اطلاعات علمی به صورت یکپارچه عمل می کند و بدین ترتیب آمار تولید علم واحدهای مختلف این دانشگاه ذیل نام دانشگاه آزاد اسلامی قابل بررسی است.
وی گفت: از این دانشگاه از ابتدای سال میلادی تاکنون ۶۱۷۸ مقاله در نظام استنادی اسکوپوس نمایه سازی شد؛ در مرتبه دوم نخستین بار است که دانشگاه علوم پزشکی تهران با تولید ۲۳۷۷ مقاله جلوتر از دانشگاه تهران قرار دارد، همچنین میزان تولیدات علمی دانشگاه تهران ۲۳۲۸ مقاله است که تفاوت چندانی با دانشگاه علوم پزشکی تهران مشاهده نمی شود.

سهم دانشگاههای بزرگ کشور

وی ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس به عنوان دانشگاه تحصیلات تکمیلی کشور با تولید ۱۴۰۳ مقاله، رتبه ۴ تولید علم را در بین دانشگاههای کشور به دست آورده است. رتبه های پنجم تا دهم نیز به ترتیب به دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۱۳۵۹ مقاله)، دانشگاه صنعتی شریف (۱۲۹۴ مقاله)، دانشگاه علم و صنعت ایران (۱۰۱۳ مقاله)، دانشگاه شیراز (۸۹۲ مقاله)، دانشگاه فردوسی مشهد (۸۶۵ مقاله) و دانشگاه صنعتی اصفهان (۸۳۰ مقاله) تعلق دارد.
سرپرست ISC افزود: دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی، تبریز، پیام نور، علوم پزشکی اصفهان نیز موفق به کسب رتبه های ۱۱ تا ۱۴ تولید علم در بین دانشگاههای کشور شده اند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها