Skip to content

اخبار دانشگاهی: راه‌اندازی واحد بین‌الملل دانشگاه پیام‌نور در کابل

معاون آموزش و سنجش دانشگاه پیام نور از تاسیس واحد بین المللی کابل در افغانستان خبر داد و گفت: از فروردین سال ۹۰ تمام خارجی های مقیم افغانستان می توانند در واحد بین الملل پیام نور کابل در سه مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل شوند.

دکتر عبدالله معتمدی در گفتگو با خبرگزاری مهر، در ارتباط با زمان آغاز به کار واحد بین الملل کابل اضافه کرد: با توجه به تقویم آموزشی افغانستان، سال تحصیلی در این کشور از فروردین ماه آغاز می شود بنابراین، از اواخر فروردین با اعزام رئیس و معاون آموزشی این دانشگاه از ایران، دانشجویان می توانند در این واحد تحصیل کنند.

وی در ارتباط با مقاطع و رشته هایی که در واحد بین الملل کابل ارائه می شوند، افزود: واحد بین الملل کابل در سه مقطع کارشناسی با رشته های حقوق، علوم تربیتی، روانشناسی، حسابداری، مترجمی زبان انگلیلسی، زبان و ادبیات فارسی، اقتصاد، مهندسی کامپیوتر و علوم پایه اقدام به پذیرش دانشجو می کند.

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور گفت: در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته های مهندسی کامپیوتر و نرم افزار، روانشناسی، آموزش محیط زیست، حقوق در گرایش های مختلف و زبان و ادبیات فارسی ارائه می شود.

وی در خصوص مقطع دکتری این دانشگاه در کابل نیز تاکید کرد: برای نخستین مقطع دکتری در دانشگاه پیام نور واحد کابل راه اندازی شده است که تا اطلاع ثانوی تنها رشته زبان و ادبیات فارسی را ارائه می دهد.

وی به ظرفیت های پذیرش این واحد نیز اشاره کرد و گفت: تعداد ظرفیت ها برای کارشناسی حداقل ۴۰ نفر، کارشناسی ارشد ۲۰ نفر و دکتری ۷ نفر اعلام شده است.

دکتر معتمدی همچنین با تاکید بر اینکه تمام دانشجویان خارجی از سایر کشورهای جهان که در کشور افغانستان حضور دارند می توانند در این واحد درس بخوانند، خاطر نشان کرد: دانشجویانی که در این دانشگاه قصد ادامه تحصیل دارند می بایست با زبان فارسی آشنا باشند.

وی با بیان اینکه استادان این دانشگاه از ایران اعزام می شوند، اظهار داشت: استادان این دانشگاه به صورت پروازی و از ایران خواهند بود سعی می شود در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این امر به صورت صد در صد اتفاق بیفتد.

معاون آموزش و سنجش دانشگاه پیام نور در ارتباط با نحوه پذیرش دانشجویان دراین دانشگاه افزود: پذیرش دانشجو در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت فراگیر انجام می شود اما در مقطع دکتری اقدام به برگزاری آزمون می کنیم.

وی ادامه داد: در آزمون دکتری واحد کابل، طراحی سئوالات در ایران و برگزاری آزمون در کابل خواهد بود.

به گفته دکتر معتمدی، شهریه هایی که از دانشجویان در کشور افغانستان دریافت می شود از سایر شهریه های سایر دانشگاه های کابل کمتر است.

معاون آموزش و سنجش دانشگاه پیام نور یادآوری کرد: در تلاشیم تا در دو شهر مزار شریف و هرات نیز واحدهای بین الملل پیام نور را احداث کنیم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها