Skip to content

اخبار دانشگاهی: راه‌اندازی ۳۲ مرکز تحقیقاتی و اختصاص ۵ درصد شهریه به پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی ۳۲ مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های علوم و فنون نوین در دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: در حال حاضر پنج درصد شهریه دریافتی به اعتبارات پژوهشی اختصاص می یابد.

دکتر فریدون رهنمای رودپشتی در نشست خبری هفته پژوهش و فناوری در تشریح اقدامات پژوهشی و دستاوردهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: سیاست استراتژیک دهه سوم فعالیت دانشگاه آزاد ارتقای کیفیت است و محور اساسی ارتقای کیفیت فعالیت‌های پژوهشی مبتنی بر تولید علم و فناوری و کسب درآمد آنها است.

وی افزود: معاونت پژوهشی سیاست‌های مورد انتظار را طی بخشنامه ‌ای به واحدهای دانشگاهی ابلاغ کرد تا هر واحدی متناسب با پتانسیل و امکانات خود فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی را در دستور کار خود قرار دهند.

دکتر رهنما با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته در امر پژوهش در دانشگاه آزاد گفت: در حال حاضر پنج درصد شهریه دریافتی مربوط به اعتبارات تعریف شده در امر پژوهش است. درصد جذب اعتبارات پژوهشی در سال ۸۷ به میزان ۷۰ درصد بوده که با یک روند افزایشی در سال ۸۸ به ۷۸ درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که درصد جذب در سال ۸۹ به ۸۵ درصد برسد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد درباره تعداد مقالات علمی این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه آزاد در بخش مقالات ISI و نمایه بین‌المللی در سال ۸۹ تعداد ۵ هزار و ۷۳۲ مقاله، در بخش مقالات علمی – پژوهشی ۸ ‌هزار و ۴۱۰ مقاله و در بخش علمی – ترویجی به ۲ هزار و ۴۶۲ عنوان مقاله را به خود اختصاص داده است.

وی بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد را در سال جاری ۷۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بودجه پژوهشی امسال به میزان ۵ درصد افزایش داشته و این میزان در واحدهای بزرگ دانشگاه آزاد تا ۱۰ درصد نیز ارتقا یافته است.

دکتر رهنما از راه اندازی ۳۲ مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های علوم و فنون نوین در این دانشگاه به عنوان بخشی از دستاوردهای پژوهشی نام برد و گفت: پژوهشکده های علوم و فنون نوین به مرکز تحقیقاتی نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما، مرکز عالی بین‌المللی تحقیقات بین رشته ‌ای، مرکز علوم و فنون پیشرفته و آب اختصاص دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد افزود: همچنین ۸۸ درخواست تاسیس مرکز تحقیقات نیز با رویکرد تولید علم، فناوری و تجاری‌سازی در دست بررسی است.

وی با اشاره به درخواست راه‌اندازی مراکز رشد در واحدهای دانشگاه آزاد گفت: تاکنون ۱۸ مرکز رشد اقدام به راه‌اندازی واحدهای فناوری کرده‌اند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها