Skip to content

اخبار دانشگاهی: راه اندازی مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه علوم پزشکی مشهد(R & D) به منظور گسترش پژوهش های کاربردی در راستای سیاست ها و برنامه های دانشگاه راه اندازی شده است.
رئیس مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : این مرکز بر اساس مصوبه هیات امنا دانشگاه های علوم پزشکی با هدف بررسی وضع موجود و تصمیم سازی برای ارکان دانشگاه ( هیات امناء – شورای دانشگاه ، هیات رییسه و رییس دانشگاه)،برگزاری نشست های هم اندیشی تبیین سیاست ها و افق های توسعه دانشگاه، اجرای پژوهش های کاربردی در راستای اصلاح سیاست ها و برنامه های دانشگاه و تدوین نقشه توسعه سلامت خراسان رضوی راه اندازی شده است.

دکتر غلامحسین خدایی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از عوامل تاثیر گذار در سلامت جامعه به سایر سازمانها بستگی دارد افزود: با تدوین نقشه سلامت خراسان رضوی، سهم هر سازمان در حفظ و ارتقاء سلامت و همچنین مسئولیت هر دانشگاه در تربیت نیروی انسانی به منظور تولید علم و ارائه خدمات سلامت محور مشخص می شود.

***تدوین نقشه راهبردی دانشگاه در دستور کار قرار گرفت

وی تدوین نقشه راهبردی دانشگاه را از دیگر برنامه های این مرکز عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه برنامه پنجم توسعه رو به پایان است، به منظور دستیابی به اهداف و استفاده بهینه از منابع در برنامه ششم توسعه،ضروری است که نقشه راهبردی دانشگاه تدوین شود تا بتوانیم به اهداف و تکالیف دانشگاه به نحو مطلوبی برسیم.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه علوم پزشکی مشهداضافه کرد : بر این اساس سه تیم کارشناسی به منظور تدوین نقشه سلامت استان و برنامه راهبردی دانشگاه بر اساس برنامه ششم توسعه در این مرکز تشکیل شده است.

دکتر خدایی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته دو برنامه راهبردی در دانشگاه تدوین شد اما کمتر مورد استفاده قرار گرفت گفت :به منظور افزایش کیفی برنامه راهبردی در حال تدوین، از تجارب کارشناسان طراح و مستندات این دو برنامه نیز استفاده خواهد شد.

***استفاده از توان علمی اساتید و اندیشمندان دانشگاه

دکتر خدایی اظهارکرد: برای دستیابی به اهداف این مرکز و بهره گیری از توان علمی اعضاء هیات علمی و مدیران دانشگاه، برگزاری نشستهای هم اندیشی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین در قالب نامه ای از تمامی اندیشمندان و صاحب نظران واحدهای زیر پوشش دانشگاه خواسته شده است که این مرکز را در تدوین برنامه های راهبردی دانشگاه یاری کنند.

***حضور رئیس و مدیران دانشگاه در ساختار تشکیلاتی مرکز تحقیق و توسعه

دکتر خدایی با اشاره به اینکه این مرکز در قالب پایش و ارزشیابی ،سیاست گذاری و برنامه ریزی فعالیت می کند خاطر نشان کرد: در ساختار تشکیلاتی این مرکز رییس دانشگاه، عضو هیات امنا، و دیگر مدیران واشخاص حقیقی حضور دارند.

مرکز تحقیق و توسعه بر اساس محورهای اساسی و اهداف کلی دانشگاه فعالیت می کند.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه سیاستهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: دانشگاههای علوم پزشکی کشور بر اساس محورهای اساسی شامل تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای جامعه،تولید علم، ارائه خدمات بهداشتی درمانی در مناطق زیر پوشش و ایجاد هماهنگی با سایر بخشهای اثر گذار در سلامت پایه گذاری شده است و این مرکز نیز در تصمیم سازی و برنامه ریزی این اهداف را دنبال می کند.

دکتر خدایی ادامه داد: حفظ و ارتقاء سلامت به منظور افزایش امید به زندگی همراه با سلامتی در جامعه، پاسخگویی به مطالبات مردم در راستای درمان و پیشگیری از بیماریها با حفظ کرامت انسانی، عدالت در سلامت و حفاظت مالی که خوشبختانه با اجرای برنامه تحول نظام سلامت در حال دستیابی است از جمله اهداف کلی دانشگاههای علوم پزشکی به شمار می رود.

***تامین ۷۵ درصد سلامت جامعه بر عهده دیگر سازمانها است

رئیس مرکز تحقیق و توسعه سیاستهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت :بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی انسان سالم در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تعریف شده است .

وی اظهارکرد:در بهترین شرایط دانشگاههای علوم پزشکی کشور تامین کننده ۲۵ درصد از سلامت جامعه هستند و ۷۵ درصد دیگر، بر عهده سازمانها و ادارات ذیربط است.

*** برگزاری نخستین نشست هم اندیشی مرکز تحقیق و توسعه سیاستهای دانشگاه

در این راستا نخستین نشست هم اندیشی مرکز تحقیق و توسعه سیاستهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

این نشست به منظور معرفی شورا، تعریف اهداف، استراتژی ها و برنامه های عملیاتی دانشگاه، روشهای مختلف سیاست گذاری،بیان انتظارات،بیان ضرورت نقشه سلامت استان و بیان سیاست های کلی سازمان بهداشت جهانی برگزار شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها