Skip to content

اخبار دانشگاهی: مدرسه تابستانی کسب و کار دانشگاه شریف؛ آغازی برای کشف کارآفرینان خلاق آینده

دانشگاه صنعتی شریف به منظور کشف و پرورش استعدادهای نهفته دانش آموزان و دانشجویان در زمینه کارآفرینی، اولین مدرسه تابستانی کسب و کار خود را در مردادماه امسال افتتاح می کند.

مجری مدرسه تابستانی کسب و کار دانشگاه صنعتی شریف در تشریح دلایل شکل گیری و ایده های راه اندازی این مدرسه آموزشی در یک نشست خبری اظهار داشت: ضعف مهارت های ارتباطی در میان دانش آموزان رتبه اول و بسیاری از دانشجویان برتر دانشگاه های مطرح کشور ما را به این فکر واداشت که مدرسه تابستانی را خارج از محیط آموزش های رسمی برای تقویت مهارت ها و استعدادهای جوان کشور راه اندازی کنیم.

دکتر سید علیرضا فیض بخش افزود: در سال های اخیر شاهدیم که دانش آموزان از سن ۱۴ سالگی تمام وقت خود را به کلاس های آموزشی و تست کنکور می گذرانند و از بسیاری تجربه های نوجوانان نسل های قبل که در نتیجه مراودات و تعاملات اجتماعی به دست می آمد محروم هستند.

وی به مشکلات تعداد زیادی از دانشجویان رتبه های زیر ۱۰۰ کنکور که دانشگاه های مطرح و بزرگ کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند اشاره کرد و گفت: این جوانان فقط یاد گرفته اند که خوب درس بخوانند و متاسفانه شاهدیم بسیاری از آنها در روابط شخصی و حتی زندگی خانوادگی و ازدواج خود دچار مشکل می شوند و بعضا مهارت های ارتباطی یک فارغ التحصیل کارشناسی ارشد با ۳۰ سال سن در حد یک نوجوان ۱۴ ساله باقی مانده است.

استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: مهم نیست که در این ماجرا چه کسی مقصر است اما این اتفاق در جامعه ما افتاده و باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

وی ادامه داد: بسیاری از این بچه ها نمی دانند بعد از فارغ التحصیلی باید چه کار کنند و حتی نمی توانند از یک مصاحبه شغلی، با موفقیت بیرون بیایند و اولین چیزی که به ذهنشان می رسد این است که از دانشگاه های خارجی، پذیرش بگیرند و معمولا هم تجربه نشان داده است که بسیاری از آنها هیچگاه به کشور برنمی گردند و علم و تخصص آنها فایده ای برای کشور به بار نخواهد آورد.

**شیوه های تست زنی، مانع خلاقیت افراد است

دکتر فیض بخش به معایب روش تست زنی در امتحانات مدارس و دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: تست زدن، خلاقیت را از بچه ها می گیرد زیرا این موضوع را القا می کند که برای هر مساله، فقط یک جواب صحیح وجود دارد درحالیکه بچه ها باید برای حل مشکلات و مسائل، راه حل های متنوع و متعددی را پیدا کنند.

وی به شکل گیری ایده راه اندازی مدرسه تابستانی کسب و کار در دانشگاه صنعتی شریف از سال گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه این ایده، سال گذشته عملی نشد اما امسال در مردادماه شاهد برپایی اولین مدرسه تابستانی کسب و کار در دانشگاه شریف خواهیم بود.

فیض بخش درباره جزییات برگزاری این مدرسه تابستانی گفت: ثبت نام متقاضیان از روز گذشته از طریق پایگاه اینترنتی به نشانی www.sharifsummerschool.ir آغاز شده و علاقه مندان می توانند در دو گروه دانش آموزی و دانشجویی با تکمیل فرم های مربوطه نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وی ادامه داد: پس از ثبت نام اولیه در سایت، متقاضیان در زمان تعیین شده باید در مصاحبه حضوری شرکت کنند که در این مرحله، معدل یا رشته آنها اهمیتی ندارد بلکه هوش، مهارت های ارتباطی و اجتماعی آنها مورد سنجش قرار خواهد گرفت و افرادی که مصاحبه را با موفقیت بگذرانند از ۲۰ مردادماه در مدرسه تابستانی حضور خواهند یافت.

دکتر فیض بخش درباره هزینه های شرکت در این مدرسه آموزشی نیز اظهار کرد: هزینه شرکت در این مدرسه آموزشی، چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است اما افرادی که مشکل مالی دارند و قادر به پرداخت هزینه های آن نیستند درصورتیکه استعداد و خلاقیت لازم را داشته باشند می توانند از بورسیه آموزشی برخوردار شوند.

وی ادامه داد: رایزنی هایی با چندین وزارتخانه و شرکت و مجموعه های کارآفرین داشتیم که آنها پرداخت ۲۰ تا ۸۰ درصد هزینه های تحصیل این دسته از دانش آموزان را برعهده گرفته اند.

**آموزش مدرسه تابستانی کسب و کار دانشگاه شریف در طول سال استمرار دارد

مجری مدرسه تابستانی کسب و کار دانشگاه صنعتی شریف از استمرار آموزش های این مدرسه در طول سال خبر داد و گفت: ثبت نام کنندگانی که در این مدرسه پذیرفته شوند از ۲۰ مردادماه تا اواخر شهریورماه در کلاس های آموزشی شرکت می کنند و بعد از شروع سال تحصیلی از مهرماه، آموزش و ارتباط میان این افراد از طریق شبکه های مجازی خواهد بود و هر دو تا سه هفته یکبار هم به صورت حضوری گردهم خواهند آمد.

وی درباره مباحث آموزشی این مدرسه تابستانی نیز گفت: دانش آموزان و دانشجویان در این مدرسه با مباحث برنامه ریزی شخصی، تفکر سیستمی، فضای کسب و کار، مباحث مالی و حسابداری، فعالیت تیمی و گروهی و همچنین رشته های مختلف تحصیلی و حرفه های مرتبط با آنها آشنا خواهند شد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: دانش آموزان و دانشجویان در این مدرسه از طریق شرکت در کلاس های مذاکره، سخنرانی، ارائه کردن و چانه زدن، مهارت های ارتباطی خود را ارتقا می دهند.

وی برقراری ارتباط با کارآفرینان برتر ایرانی داخل و خارج کشور و شرح داستان موفقیت آنها را از دیگر برنامه های این مدرسه تابستانی ذکر کرد و گفت: شرکت کنندگان در این مدرسه به عضویت باشگاه کارآفرینان جوان دانشگاه صنعتی شریف در می آیند.

دکتر فیض بخش به برنامه ۱۰ ساله دانشگاه صنعتی شریف برای شناسایی استعدادهای برتر کارآفرینی کشور اشاره کرد و گفت: با تست هایی که از شرکت کنندگان در این مدرسه تابستانی گرفته می شود استعدادهای برتر حوزه کسب و کار کشف خواهند شد و با برنامه ۱۰ ساله ای که برای آنها داریم کارآفرینان بزرگ آینده کشور را شناسایی خواهیم کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها