Skip to content

اخبار دانشگاهی: معرفی ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا دررتبه بندی شانگهای

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا در سال ۲۰۰۸ بر اساس رتبه بندی شانگهای معرفی شدند که بر این اساس دانشگاه هاروارد برترین دانشگاه دنیا است. از ایران هیچ دانشگاهی در میان ۵۰۰ دانشگاه اول دنیا قرار نگرفته است.

دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرگزاری مهر از رتبه بندی دانشگاههای جهان در سال ۲۰۰۸ خبر داد و گفت: این رتبه بندی که توسط دانشگاه ژیائوتنگ شانگهای انجام می شود، رسما در ماه اوت (مرداد) هر سال منتشر می شود.

وی اظهار داشت: هر نوع رتبه بندی بحث برانگیز و مورد اختلاف است و هیچ یک از نظامهای رتبه بندی به طور مطلق واقع بینانه نیستند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: رتبه بندی دانشگاهها در بسیاری از کشورها معمول شده است چه موافق و مخالف باشیم، این سیستمها به واقعیت تبدیل شده اند و بر اساس اهدافی که دارند دانشگاهها و موسسات را رتبه بندی می کنند.

وی افزود: بدین ترتیب مسئله اساسی این است که چگونه می توان از نظامهای رتبه بندی برای برخورداری از امتیازات آنها برای آموزش عالی کشور استفاده کرد.
به گفته مهراد در این رتبه بندی، رتبه ملی هر دانشگاه نیز گزارش می شود.

دانشگاه توکیو نوزدهمین دانشگاه دنیا
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به ۱۰۰ دانشگاه برتر رتبه بندی شانگهای به مهر گفت: از منطقه آسیا و اقیانوسیه در این رتبه بندی، دانشگاههای توکیو و کیوتو از کشور ژاپن به ترتیب رتبه های ۱۹ و ۲۳ را به خود اختصاص داده اند.

سه دانشگاه استرالیا در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا
وی جایگاه دانشگاه ملی استرالیا، ملبورن و سیدنی را به ترتیب ۵۹،۷۳ و ۹۷ اعلام کرد و افزود: از مجموع دانشگاههای رژیم اشغالگر قدس در بین ۱۰۰ دانشگاه نخست، تنها نام دانشگاه هبرو به چشم می خورد که رتبه ۶۵ را از آن خود کرده است.

دو دانشگاه هند در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا
دکتر مهراد درباره رتبه بندی دانشگاههای کشور هندوستان گفت: از کشور هندوستان به ترتیب انستیتو علوم هند و انستیتو تکنولوژی هند در مرتبه های ۴۱۳ و ۴۱۴ قرار دارند.

وی اظهار داشت: جایگاه این دو موسسه در سال ۲۰۰۷ به ترتیب ۴۳۲ و ۴۳۳ بود که هر کدام در سال ۲۰۰۸ جایگاه خود را ارتقاء داده اند.

دانشگاه استانبول ترکیه تنها دانشگاه جهان اسلام در میان ۵۰۰ دانشگاه اول دنیا
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در مقایسه دانشگاههای جهان ا?�لام با سایر دانشگاههای جهان که در این رتبه بندی دارای رتبه و جایگاه هستند به مهر گفت: از مجموع دانشگاههای کشور اسلامی تنها نام دانشگاه استانبول در این رتبه بندی مشاهده می شود که در سطح ملی حایز رتبه اول و در بین دانشگاههای جهان در دامنه ۴۰۲ – ۵۰۳ و در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا و اقیانوسیه در دامنه ۶۹ تا ۱۰۰ قرار دارد.

وی افزود: ۱۸ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۰۷ جایگاه خود را در سال ۲۰۰۸ نیز حفظ کرده اند در سال گذشته دانشگاه جانزهابکینز دارای رتبه ۱۹ بود که در سال جاری به مرتبه ۲۰ نزول کرده است.

معرفی ۱۰ دانشگاه اول دنیا
مهراد در مورد برترین دانشگاههای دنیا در سال ۲۰۰۸ به مهر گفت: رتبه اول تا دهم دانشگاههای جهان به ترتیب به دانشگاههای هاروارد، استنفورد، برکلی، کمبریج، ام آی تی، انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه کلمبیا، پرینستون، شیکاگو و آکسفورد تعلق دارد.

دانشگاهی از ایران در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار ندارد

 

رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه بندیهای جهان در زمینه دانشگاهها است که هر ساله در این ماه اعلام می شود. این رتبه بندی ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا را مشخص کرده و هیچ یک از دانشگاههای ایران در بین این ۵۰۰ دانشگاه قرار نگرفته اند. البته قرار نگرفتن ایران در بین دانشگاههای برتر به گفته مسئولین آموزش عالی به دلایلی همچون عدم ارائه اطلاع رسانی مناسب در خصوص تولیدات علمی دانشگاههای داخل به مراجع علمی بین المللی، ناهمخوانی شاخصهای در نظر گرفته شده برای این رتبه بندی و … است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها