Skip to content

اخبار کتاب: راه اندازی کتابخانه دیجیتال فارسی زبان

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، راه اندازی کتابخانه دیجیتال کتابهای فارسی زبان و شبکه سازی کتابخانه های عمومی را از اقدامات این نهاد در راستای ترویج علم نام برد و گفت: علاوه بر این اقدام به ایجاد موسسه نمایه سازی مقالات کردیم که در آن بیش از یک میلیون مقاله نمایه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور واعظی در حاشیه همایش کتابخانه های عمومی با رویکرد یادگیری مداوم از نگاه ترویج علم، در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات این نهاد در زمینه الکترونیکی کردن کتابخانه های عمومی کشور، افزود: بخشی از این اقدامات به محصول رسیده است که از آن جمله می توان به ایجاد موسسه نمایه سازی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور اشاره کرد.

وی افزود: در این موسسه مقالاتی که در روزنامه ها و مجلات منتشر می شود، نمایه سازی و در بیش از ۲ هزار کتابخانه ارائه و در اختیار کاربران گذاشته شده است. تاکنون بیش از یک میلیون مقاله نمایه سازی و به کتابخانه ها، دانشگاهها و مراکز پژوهشی ارائه شده است.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی، راه اندازی کتابخانه دیجیتال زبان فارسی را از دیگر اقدامات این نهاد در راستای ترویج علم نام برد و اظهار داشت: این کتابخانه شامل مجموعه ای از نرم افزارها و سخت افزارها است و حاوی ۱۰۰ هزار عنوان کتاب فارسی است که در حال حاضر در حال بارگذاری آن هستیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این کتابخانه تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد، خاطرنشان کرد: با راه اندازی این کتابخانه دیجیتال که دارای قابلیت جستجو نیز هست، ۱۰۰ هزار عنوان کتاب فارسی در اختیار کاربران قرار می گیرد.

وی تهیه و خریداری کتب مورد نیاز کشور را از دیگر برنامه های این نهاد ذکر کرد و ادامه داد: در طول دو سال اخیر هر ماه یک میلیارد تومان برای خرید کتابهای مورد نیاز و در طول ۶ ماه اول سال جاری ۸ میلیارد تومان برای خرید کتاب هزینه شد که ۲۰ درصد از کتابهای خریداری شده، کتابهای مرجع هستند.

شبکه سازی کتابخانه های عمومی کشور

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی همچنین از شبکه سازی کتابخانه های عمومی کشور خبر داد و یاداور شد: در گذشته نرم افزارهایی که برای کتابخانه ها طراحی می شد تنها نیازهای همان کتابخانه را مرتفع می کرد اما در این طرح نرم افزارهای جامعی طراحی شد که مراحل نهایی خود را طی می کند.

وی با بیان اینکه این نرم افزار در کتابخانه تبریز در حال آزمایش است، افزود: از یک سال قبل تست این نرم افزار را در کتابخانه تبریز آغاز کردیم تا پس از بررسی نسبت به رفع مشکلات آن اقدام کنیم.

تامین مخازن کتاب کتابخانه ها در قالب طرح “کتاب من”

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی، از آغاز اجرای عمومی طرح “کتاب من” از سال آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر این طرح در ۱۱ کتابخانه در استانهای مختلف اجرایی شده است. طبق این طرح هر عضوی که به کتابخانه ها مراجعه کند و  کتابهای مورد نیاز خود را اعم از مرجع و عمومی، یافت نکرد اعلام می شود و ظرف دو هفته کتاب مورد نظر تامین خواهد شد و به عضو کتابخانه اطلاع رسانی می شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها