Skip to content

اخلاق پژوهش: لغو ارتقای نویسندگان مقالات تقلبی

وزیر بهداشت در خصوص برخورد با مقالات تقلبی گفت: در صورتی که مشخص شود یک عضو هیئت علمی علوم پزشکی مقاله ای را به نوعی دارای اشکال، نادرست و غیرصحیح به چاپ رسانده است، علاوه بر اینکه امتیاز ارتقای ناشی از چاپ آن مقاله را از وی پس می گیریم فرد را به هیئت انتظامی تخلفات هیئت علمی معرفی خواهیم کرد.

دکتر کامران باقری لنکرانی در حاشیه چهاردهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی افزود: علاوه بر این دو موضوع فرد متخلف باید هزینه طرح پژوهشی که به وی پرداخت شده را نیز بازگرداند.

ابلاغ بخشنامه برخورد با تقلب علمی در دانشگاههای علوم پزشکی
وزیر بهداشت گفت: این بخشنامه به تمام دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: البته تعداد این گونه مقالات در علوم پزشکی بسیار کم است و باید توجه داشت که عمده مقالات تقلبی که به چاپ رسیده بر اساس تحقیقاتی که انجام شده از کشورهای غربی بوده به طوری که یکی از این کشورها ۳۰ هزار مقاله تقبلی داشته که اصولاً این مقالات کار پژوهشی نبوده است.

دکتر لنکرانی افزود: نمی خواهم بگویم ما در کشور خود با این مشکل مواجه نیستیم اما در مقایسه با سایر کشورها این مسئله خیلی کمتر است.

وی گفت: موضوعی که از سوی محققان ایرانی رعایت نمی شود تکرار عبارات ادبی دیگران است و یکی از دلایل این کار این است که نویسندگان ایرانی آشنایی کاملی با عبارات انگلیسی مورد استفاده ندارند که در حال حاضر ما طرحی برای توانمندسازی نویسنده های مقالات علمی به طور جدی آغاز کرده ایم.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقاد برخی از مراکز تحقیقاتی در خصوص دریافت ردیف بودجه مستقل گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مرکز تحقیقاتی در علوم پزشکی داریم که تنها ۳۵ مرکز ردیف بودجه مستقل دارند که سعی داریم که به مراکز دیگر متناسب با پیشرفت پروژه ها بودجه اختصاص یابد و کمک های ویژه تری به آنها صورت گیرد.

وی در پاسخ به میزان تولید ثروت از پژوهشهای کاربردی حوزه علوم پزشکی گفت: پژوهش کاربردی به این معنی است که چرخه پژوهش از ایده تا محصول تکمیل شود و برای این چرخه، تعیین اولویت های پژوهشی، نگاه مسئله محور و تاثیر آن در آیین نامه ارتقای هیئت علمی هم اهمیت دارد.

دکتر لنکرانی اضافه کرد: برای این کار در وزارت بهداشت توسعه مراکز رشد را دنبال می کنیم و با توجه به حضور ۶ مرکز رشد که برخی از آنها نیز تولیداتی با ارزش افزوده بالا داشته اند ۱۰ مرکز دیگر را در دستور کار داریم.

راه اندازی پارک علم و فناوری وزارت بهداشت
وی در خصوص پارک علم و فناوری وزارت بهداشت گفت: این پارک علمی و فناوری در حاشیه انستیتو پاستور ایران ایجاد خواهد شد و در حال تکمیل مراحل ایجاد آن هستیم.

وزیر بهداشت با اشاره به رشد علمی کشور در حوزه علوم پزشکی یادآور شد: رشد ۳۸ درصدی مقالات علمی کشور در حوزه علوم پزشکی نشان دهنده حرکت رو به رشد علمی و نهادینه شدن آن است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها