Skip to content

اخلاق پژوهش: ناتوانی در پژوهش، دانشجو را به سمت سرقت علمی سوق می دهد.

رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه ناتوانی در پژوهش دانشجو را به سمت سرقت علمی سوق می دهد گفت: باید مهارت پژوهش به دانشجویان آموزش داده شود.

 

دکتر سیروس علیدوستی در دومین میزگرد تخصصی آثار و پیامدهای سرقت علمی در پایان نامه ها و رساله ها اظهار داشت: یکی از نقطه ضعف های اساسی سازمان های بزرگ و به ویژه سازمان های دولتی این است که افراد مهارت لازم در پژوهش ها یی که مشکلات درون سازمانی را رفع می کند ، ندارند.

 

 

وی افزود: این ضعف به این دلیل است که افراد به صورت کاربردی با روح پژوهش آشنا نیستند.

 

 

وی گفت: در نظام کاری و اداری کشور دستمزدها تنها بدون توجه به معدل دانشگاه فرد فارغ التحصیل و تعداد مقالات تولیدی وی پرداخت می شود و پرداخت ها تنها با در نظر گرفتن مدرک تحصیلی فرد انجام می شود.

 

 

رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران همچنین ضعف نرم افزاری در زمینه جست و جوی مقالات علمی و یافتن تقلب های علمی را از دیگر مشکلات حوزه پژوهش در کشور عنوان کرد.

 

 

دکتر علیدوستی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حتی برای خرید کالا بر روی استاندارد بودن آن تاکید داریم اما بحث استاندارد درباره مدارک دانشگاهی مصداق ندارد.

 

 

رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات تاکید کرد: در صورت فراگیر شدن سرقت های علمی بی اعتمادی جامعه به مدارک علمی و دانشگاهی ایجاد می شود.

 

 

وی افزود: به طور کلی ناتوانی در پژوهش دانشجو را به سمت سرقت علمی و یااستفاده از پژوهش های دیگران سوق می دهد؛ از این رو باید پژوهش را از دوره های کارشناسی به دانشجویان آموزش داد.

 

 

در ادامه این میزگرد دکتر صفربیگ زاده حقوقدان اظهار داشت: اکنون کشور در زمینه سرقت علمی خلایی در قوانین ندارد بلکه مشکل اصلی در اجرای قانون است.

 

 

وی در پاسخ به یکی از سوالات مبنی بر اینکه آیا زیاد بودن نسبت دانشجویان به استادان راهنما در دانشگاهها علتی بر نبود نظارت بر پایان نامه ها است گفت: نبود تعادل بین جمعیت دانشجو و استاد دلیلی بر کاهش نظارت و سرقت علمی نخواهد بود؛ در دانشگاه های اروپایی نظام پذیرش آزاد است اما سرقت علمی رخ نمی دهد.

 

 

وی گفت: از آنجا که فعالیت های علمی و پژوهشی دارای درآمد بسیار کمتری نسبت به دیگر صنایع است ،متاسفانه برخی استادان دانشگاهها وقت لازم برای بررسی مقالات علمی را نمی گذارند و این امر مشکلات جدی را ایجاد کرده است.

 

 

دومین میزگرد تخصصی آثار و پیامدهای سرقت علمی در پایان نامه ها و رساله ها با ارائه موضوعاتی همچون بررسی راهکارها و اثربخشی آنها در جلوگیری از سرقت علمی در پایان نامه ها و رساله ها، جلوگیری از سرقت علمی و اهمیت نقش اعضای نظام آموزشی و به طور کلی پیامدهای سرقت علمی در نظام آموزشی کشور در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برگزار شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها