Skip to content

استعدادهای درخشان: باید تعریفمان از نخبگان و جامعه نخبگانی عوض شود.

معاون علمی و فن آوری رییس جمهوری با بیان اینکه بزرگترین مشکل در حوزه علم و فن آوری بحث فرهنگی است گفت: جذب نخبگان، اشتغال نخبگان، جزء موارد بسیار حساسی است که باید تنظیمات ذهنی خود را برای آن عوض کنیم.

دکتر سورنا ستاری در نشست هم اندیشی با اساتید نخبه و استادیاران جوان با موضوع اشتغال نخبگان افزود: با وجود دارا بودن شرکت های دانش بنیان، اقتصاد ما دانش بنیان نیست و باید در این زمینه فعالیت کنیم.

دکتر ستاری گفت: در این برهه احتیاج به کمک نخبگان داریم اما ابتدا باید تعاریفمان را با هم یکی کرده و تعریفمان از نخبه و جامعه نخبگانی اصلاح شود.

وی ادامه داد: در آیین نامه جدید بنیاد ملی نخبگان، دامنه شناسایی در حال گسترش است و تمرکز بنیاد نیز از شناسایی به توانمند سازی تبدیل می شود.

معاون علمی و فن آوری رییس جمهور گفت: در حوزه شرکت های دانش بنیان و مراکز نوآوری که می بایست در دانشگاه ها تاسیس شود، چنانچه بخواهیم جوانان را به کار گیریم باید تمام امکانات کشور را بسیج کنیم تا این اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد در دوره جدید بنیاد نخبگان، ارتباط جدیدی بین بنیاد و معاونت علمی در آیین نامه ها ایجاد شده است.

وی افزود: تجاری سازی را از بنیاد بیرون کشیدیم و به معاونت انتقال دادیم. در حوزه تجاری سازی هر نخبه یا هر شرکتی که می تواند کار تجاری کند، شناسایی شده و از طریق کانال ویژه به معاونت علمی برای گرفتن تسهیلات معرفی می شود.

وی ادامه داد: اتفاقات خوبی در این حوزه ها رخ داده است و من فکر نمی کنم مشکل مالی در حوزه شرکت های دانش بنیان وجود داشته باشد.

دکتر ستاری خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی، اولین صندوقی است که افراد بانکی در آن عضو نیستند. اشخاصی که در این صندوق عضوند همه اعضای هیات علمی دانشگاه و کسانی هستند که در حوزه فن آوری و نوآوری فعالیت دارند که این اتفاق جدیدی در کشور است تا حرف همدیگر را بفهمیم.

وی افزود: این صندوق باید بتواند ضمانت نامه صادر کرده و مشکلات اینچنینی را حل کند. از طریق کریدورهای تجاری سازی بسیاری از این مشکلات حل شده است. اگر چه همه اینها نیاز به زمان دارد ولی دغدغه ما این است که این موارد فراگیر شوند.

دکتر ستاری گفت: ما از لحاظ ذهنی به هم نزدیکیم و قطعا نیز باید در این حوزه با هم خیلی کار کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه تجاری سازی باید مقررات زدایی کنیم و نباید مقررات جدیدی وضع کنیم. باید کاری کنیم که افراد به راحتی بتوانند کار تجاری کنند.

وی با دعوت از نخبگانی که از طریق جشنواره خوارزمی، رازی، فارابی و شیخ بهایی وارد بنیاد شده اند، خواست تا چنانچه طرح تجاری سازی دارند، به معاونت ارائه دهند تا از طریق کریدورهای تجاری سازی معاونت، طرحشان بررسی و هر میزان به وام و تسهیلات نیاز دارند، مورد حمایت قرار گیرند.

معاون علمی و فن آوری رییس جمهور اضافه کرد: اتفاقات خوبی در شرکت های دانش بنیان نوپا رخ داده و تصمیماتی در صندوق نوآوری و شکوفایی برای اعطای وام هایی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان به صورت قرض الحسنه اتخاذ شده است. در حوزه جذب نیز طرح شهید تهرانی مقدم را برای اشتغال دانشجویان به صورت جدی دنبال می کنیم.

دکتر ستاری تاکید کرد: هر کسی که می تواند اشتغال ایجاد کند با ما تماس بگیرد و خودش را جزء ما بداند. در این حوزه حاضریم همه گونه در خدمت نخبگان باشیم تا فرهنگ جدیدی را با هم رقم بزنیم.

دکتر سورنا ستاری گفت: در دوره جدید، هم اندیشی های بیشتری را برگزار می کنیم و سعی می کنیم در حوزه ارتباطات مجازی بیشتر فعال شده و بیشتر نزدیک بشویم تا مشکلات را درک کنیم و چنانچه اصلاحیه ای در قانون و یا آیین نامه جدیدی نیاز باشد، این اتفاق بیفتد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها