Skip to content

استعدادهای درخشان: تسهیلات ویژه حمایتی به نخبگان کشور ارائه می شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه دولت توجه ویژه به مقوله حمایت از نخبگان دارد، گفت: تسهیلات ویژه حمایتی به نخبگان در کشور ارائه می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نسرین سلطان خواه در جلسه کمیته فناوری اطلاعات از اعطای تسهیلات بلاعوض به مبلغ سه میلیون تومان به نخبگان خبر داد و افزود: نخبگان همچنین می توانند از تسهیلات معنوی و غیرمادی مانند تسهیلات سربازی استفاده کنند.

وی ادامه داد: با افتتاح بنیاد نخبگان در زنجان، فرصت ویژه ای ایجاد شد تا دستاوردهای مخترعین طی چند روز به جای پروسه دو ماهه به صورت حضوری ارائه و ارزیابی شود.

سلطانخواه توسعه و پیشرفت کشور را در بخشهای مختلف نیازمند توجه ویژه به بخش علم و فناوری و توسعه این بخش دانست و تأکید کرد: علم و فناوری زیرساخت حوزه های دیگر است و باید زمینه برای تولید دانش و عرضه و تقاضا فراهم شود

سلطانخواه حمایت از طرحهای کلان علمی و فناوری ملی، تشکیل کانون های دانش و صنعت، پرداختن به علم و پژوهش و فراهم کردن زیرساختها، حمایت از پارکهای فناوری و مرکز رشد و اعطای پژوهانه به دانشجویان دوره دکترا را از وظایف معاونت علمی و فناوری دانست و افزود: علاوه بر کمکهایی که تاکنون به پارکهای فناوری و مراکز رشد می شود از طرحهای ویژه ای که نیاز به توجه و حمایت جدی تری دارد به صورت ویژه حمایت خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: طبق قانون و بودجه  سال ۸۹ دستگاههای اجرایی و شرکتها با هماهنگی معاونت علمی و فناوری می توانند دو درصد از اعتبارات هزینه ای یا تملک دارایی های سرمایه ای را در امور پژوهش سرمایه گذاری کنند.

سلطانخواه در ادامه با بیان اینکه دولت توجه ویژه به بحث حمایت از نخبگان و توسعه فعالیتهای پژوهشی و علمی در کشور دارد، افزود: بنیاد نخبگان به لحاظ اعتبارات مشکل خاصی نداشته و با حمایتهای صورت گرفته روند حال حاضر روند توسعه ای مطلوبی دارد.

وی ادامه داد: امسال ۱۴ میلیارد تومان برای فعالیتهای بنیاد ملی نخبگان پیش بینی شده است و اگر در برنامه ریزیها نیازمند منابع خاص باشیم در جذب منابع چندان مشکل نداریم.

سلطانخواه گفت: ستادهای توسعه فناوری نانو، زیست فناوری، میکروالکترونیک، انرژی های نو، طب ایرانی و گیاهان دارویی، هوا و فضا و سلول های بنیادی در این معاونت طی سه سال گذشته تشکیل شده است.

رئیس بنیاد نخبگان کشور فرهنگسازی و کمک برای برنامه ریزی تربیت نیروی متخصص، ایجاد زیرساختها و تجهیزات مناسب و شبکه سازی امکانات، حمایتهای برنامه ای از مراکز تحقیقاتی، تقسیم کارملی در راستای پیشبرد فناوری و حمایت از بخشهای خصوصی و شرکت های دانش بنیان جهت تولید و به بازار رساندن این  فناوری ها را از برنامه های اجرا شده و اساسی معاونت در راستای حوزه حمایت از نخبگان عنوان کرد.

سلطانخواه لزوم حمایت و بهره گیری بیشتر از توان بالای استعدادهای برتر کشور را در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های ملی و استانی خواستار شد و ادامه داد: نخبگان از سرمایه‌های مهم هر استان به شمار می‌روند و باید در آینده در خدمت توسعه و پیشرفت استان خود باشند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت در تامین منابع مالی این بنیاد هیچ محدودیتی قائل نشده است، حمایتهای معنوی را بسیار مهم دانست و گفت: حمایتهای معنوی در حقیقت حمایت از دستاوردهای این نخبگان و استعدادهای برتر است که این امر در دستور کار بنیاد ملی نخبگان قرار دارد تا مسیر برای اثرگذاری و بهره برداری از این دستاوردها آماده تر شود.

سلطانخواه از تصویب مصوبات و برنامه ریزیهای مهم و اساسی دولت در سفرهای استانی برای حمایت از نخبگان در سطح استانها خبر داد و یادآور شد: در این سفرها اعتباری برای حمایت از نخبگان و گسترش طرح های فرهنگی در نظر گرفته می شود و این اعتبارات در اختیار استانداری های هر استان برای اخذ تصمیمات لازم قرار می گیرد تا به افراد واجد شرایط نخبگی اعطا شود.

وی افزود: باید با فراهم کردن امکانات لازم برای نخبگان در سطح استانها از مهاجرت این افراد به سایر شهرها جلوگیری شود زیرا بخش اعظمی از پیشرفت و توسعه هر استان در گرو نخبگان آن استان است که این قضیه در استان‌های محروم بیشتر نمود پیدا می‌کند و تأسیس دفاتر استانی می‌تواند گام موثری در این زمینه باشد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها