Skip to content

استعدادهای درخشان: توانمندسازی استعدادهای برتر به نخبگی ختم می شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان گفت:مسیر نخبگی از استعدادهای برتر شروع و با توانمندسازی آنها به قله نخبگی ختم می شود و هر چه این مسیر به انتها نزدیک تر شود مسوولیت نخبگان نیز بیشتر می شود.

دکتر سورنا ستاری افزود: همه تلاش ما این است که نخبگان جوان را نیز جذب و آنها را تشویق به حضور فعال و اثرگذار در حوزه های مختلف کنیم .

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد که ورود استعدادهای برتر و نخبگان به بنیاد از طرق مختلف صورت می گیرد؛ یک طیف مخترعین و مبتکرینی که بنیاد ملی نخبگان تاکید زیادی بر توانمندسازی آنها دارد لذا دایره شناسایی آنها را گسترده تر کرده ایم.

وی افزود: طیف دوم نیز رتبه های اول کنکور سراسری و المپیادهای علمی و برگزیدگان جشنواره های رازی، شیخ بهایی، خوارزمی و موارد دیگر هستند که این گروه قابلیت تاثیرگذاری بالایی بر جامعه را دارند و ما نیز از آنها حمایت می کنیم.

دکترستاری با بیان اینکه یکی از اهداف تاسیس بنیاد ملی نخبگان الگوپذیری نخبگان جوان و الگوسازی از نخبگان کشور برای نسل جوان تر و استعدادهای برتر کشور است، ادامه داد: به همین دلیل یکی از مهم ترین جوایز بنیاد ملی نخبگان به نام مرحوم علامه طباطبایی مزین شده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه تصریح کرد که منتخبین جایزه علامه طباطبایی، مقبولیت علمی، شهرت در اخلاق و تخصص در حوزه کاری خود داشته اند و داوران آنها را با دقت نظر انتخاب کرده اند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از اضافه شدن بخش دیگری در دوره های بعدی این دو جایزه خبر داد و گفت: از سال آینده بخش جدیدی به جایزه علامه طباطبایی و شهید آوینی افزوده می شود که این بخش متعلق به نخبگان زیر ۴۵ سال و جوان می شود.

وی با اشاره به اینکه افراد منتخب این دوره از جایزه علامه طباطبایی و شهید آوینی اساتیدی هستند که به مرحله رفیع نخبگی نائل شده اند و دغدغه شخصی ندارند، تصریح کرد: این افراد نسبت به تخصص و علم حساس هستند و به فکر منافع شخصی خود نیستند. یکی از معیارهای انتخاب آنها نیز همین موضوع است.

دکتر ستاری درباره روند انتخاب برگزیدگان دو جایزه علامه طباطبایی و شهید آوینی گفت: از بین ۲۰۰ استاد کاندیدا برای جایزه علامه طباطبایی، ۱۹ نفر و از بین ۵۰ کاندیدای جایزه شهید آوینی، تنها ۹ نفر به انتخاب داوران برگزیده شده اند و امروز نیز این فرهیختگان مورد تقدیر قرار می گیرند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به حساسیت داوران دو جایزه در انتخاب برگزیدگان گفت: داوران، برگزیدگان را با دقت نظر و بررسی های دقیق انتخاب کردند تا افراد منتخب، الگو و راهنمای استعدادهای برتر باشد و به عنوان سرمشقی برای افراد جامعه قرار گیرند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در پایان نوع جوایز را براساس توانمندسازی نخبگان عنوان کرد و افزود: از این رو بخش مهمی از این جایزه به فعال کردن حوزه تحقیقات و پژوهش های کاربردی مربوط می شود. تسهیلات هدفمند به کارگیری اعتبار پژوهشی و استفاده از محققان پسا دکتری از این جهت حائز اهمیت است.

 

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها