Skip to content

استعدادهای درخشان: جزئیات تسهیلات خدمت نظام وظیفه نخبگان اعلام شد

جزئیات تسهیلات سربازی نخبگان و استعدادهای درخشان و عناوین مشمولان این تسهیلات از سوی بنیاد ملی نخبگان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تسهیلات خدمت نظام وظیفه به نخبگان و استعدادهای برتر بر اساس دستورالعمل بنیاد ملی نخبگان شامل معافیت تحصیلی در تمامی مقاطع تحصیلی که مستمرا توسط مشمول گذرانده می شود، خدمت نظام وظیفه با انجام دوره آموزش نظامی به اضافه پژوهش در قالب پروژه تحقیقاتی برای نیروهای مسلح یا موضوعات مورد نیاز کشور و دریافت کارت پایان خدمت می شود.
بر اساس این دستورالعمل، موضوع و مدت زمان لازم برای انجام پروژه های تحقیقاتی تا سقف مدت خدمت نظام وظیفه توسط ستاد کل نیروهای مسلح با توجه به رشته تحصیلی و سوابق علمی مشمولان با هدایت یا همکاری استادان متخصص دانشگاهی تعیین می شود. همچنین انجام پروژه های تحقیقاتی توسط مشمولان نظام وظیفه همزمان با تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، دکتری و پسادکتری در صورت تأیید استاد راهنما مجاز خواهد بود.

مجوز خروج از کشور نیز برای ادامه تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای معتبر خارجی، شرکت در همایشها و مسابقات علمی و طی دوره فرصت مطالعاتی بدون گذاشتن ودیعه برای نخبگان حایز شرایط، بخش دیگری از تسهیلات نظام وظیفه به شمار می آید.

به گزارش خبرگزاری مهر، بدین ترتیب نفرات اول تا سوم المپیادهای معتبر علمی و بین المللی دانش آموزی و دانشجویی با تأیید وزارت علوم، بهداشت و آموزش و پروش، نفرات اول تا سوم المپیادهای معتبر علمی دانش آموزی کشور با معرفی وزارت آموزش و پروش، برگزیدگان مسابقات و جشنواره های علمی معتبر داخلی و خارجی از قبیلی جشنواره بین المللی خوارزمی، جوان خوارزمی، علوم پزشکی رازی، فارابی با معرفی وزارتخانه های و تأیید بنیاد ملی نخبگان مشمول این تسهیلات می شوند.
برگزیدگان مخترعین، مکتشفان ایرانی که اختراع و اکتشاف آنان در مراجع ذیصلاح داخلی و خارجی به ثبت رسیده باشد با تأیید بنیاد، برگزیدگان نفرات اول تا سوم مسابقات معتبر قرآنی داخلی و بین المللی با تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تأیید بنیاد نیز بخش دیگری از افرادی هستند که در اساسنامه بنیاد ملی نخبگان می توانند از تسهیلات استنفاده کنند.

بنیاد ملی نخبگان همچنین رتبه های برتر آزمونهای سراسری کارشناسی از میان ۱۰۰ نفر اول برای رشته های ریاضی و فیزیک، ۵۰ نفر اول برای رشته های علوم تجربی، ۵۰ نفر اول برای رشته های علوم انسانی و ۲۰ نفر اول برای رشته های هنر که معدل کل دوره  کارشناسی آنان حداقل ۱۷ باشد را مشمول استفاده از تسهیلات سربازی می داند.
برگزیدگان از میان نفرات اول دانش آموخته رشته های دانشگاهی ( کارشناسی و بالاتر) داخل کشور با معرفی وزارتخانه های بهداشت و علوم نیز با  احراز برخی شرایط می توانند از تسهیلات سربازی استفاده کنند.

برگزیدگان از میان آفرینندگان آثار بدیع و ارزنده هنری در حوزه های موسیقی، نقاشی، هنرهای تجسمی، نمایشی، معماری و .. با معرفی فرهنگستان هنر و انتخاب بنیاد نیز جزء مشمولان هستند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها