Skip to content

استعدادهای درخشان: حمایت های صورت گرفته از نخبگان

مدیر بنیاد علمی نخبگان کشور گفت: به منظور حمایت از نخبگان و نوآوران کشور تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات پژوهشی به یک هزار نخبه کشور پرداخت شده است.

نسرین سلطان خواه در حاشیه افتتاح دفتر نخبگان استان قزوین در گفتگو با خبرگزاری مهر در قزوین اظهار داشت: با شناسایی بیش از پنج هزار نخبه در سراسر کشور برنامه های مدونی برای بهره مندی از افکار و ایده های ارزشمند نخبگان کشور داریم که امیدواریم با مشارکت و همفکری این گروه تاثیرگذار آنها را اجرایی کنیم.

وی از اعطای جایزه ملی به یک هزار و ۷۴۵ نفر از نخبگان و صاحبان رتبه های برتر دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد و افزود: معرفی بیش از دو هزار نخبه مشمول خدمت سربازی در امور تحقیقی، اعطای تسهیلات و فرصت مطالعاتی در دانشگاههای خارج از کشور، تامین شرایط حضور ۵۰۰ نخبه در همایشهای بین المللی و کمک ۲۰ میلیارد ریالی به مراکز نخبه پرور از دیگر فعالیتهای انجام شده در طول فعالیت سه ساله بنیاد ملی نخبگان کشور است.

دکتر سلطان خواه همچنین کمک ۴۵۱ میلیون ریالی به مدارس دولتی که نخبگان در آن تحصیل می کنند و پرداخت ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار پژوهشی به ۱۱۳ استاد نخبه کمتر از ۴۰ سال را از دیگر خدمات ارائه شده ذکر کرد واظهار داشت: اعطای کرسی دکتری با اعتبار ویژه به پژوهشگران نخبه، پرداخت تسهیلات ۵۰۰ و ۸۰۰ میلیون ریالی مسکن به ۳۰۰ تن از نخبگان، برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی نخبگان مبتکران و مخترعان در کشور و تاسیس دفاتر استانی نخبگان از دیگر کارهایی است که برای حمایت از استعدادهای درخشان کشور انجام شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطر نشان کرد: تاکنون دفاتر نخبگان در پنج استان اصفهان، آذربایجان شرقی، فارس، یزد و قزوین راه اندازی شده که در سایر استانها نیز به تدریح این واحد را فعال خواهیم کرد تا گامی در مسیر شناسایی و بهره مندی از توانمندی علمی نخبگان جامعه برداشته شود.

وی به راه اندازی سامانه ارزیابی اینترنتی اطلاعات نخبگان و ایجاد دفتر هم اندیشی با نخبگان خارج از کشور هم اشاره و خاطرنشان کرد: با برگزاری سالانه همایش نخبگان جوان ضمن تکریم از نخبگان زمینه تبادل فکر واندیشه و تجربیات و دانش این گروه نیز فراهم خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: با شناسایی و مشارکت فعال نخبگان در دفاتر استانی و نیز بنیاد ملی نخبگان کشور بتوان از ایده و طرحهای نخبگان در تصمیم گیری و تصمیم سازیهای مهم کشور بهره برد و نسبت به اجرایی شدن طرحها و دستاورد علمی و با ارزش نخبگان اقدام کاربردی نیز انجام داد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها