Skip to content

استعدادهای درخشان: خدمت در مراکز تحقیقاتی به‌جای پادگان

معاون فناوری رئیس‌جمهوری گفت: ۹۶ درصد بودجه بنیاد ملی نخبگان صرف ارائه خدمت به استعدادهای برتر می‌شود و با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، استعدادهای برتر برای سربازی به‌جای پادگان به مراکز تحقیقاتی می‌روند.

به گزارش خبرگزاری فارس، دکتر نسرین سلطانخواه در جشنواره علوم پزشکی رازی که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار افزود: اختصاص نام زکریای رازی فقط یک نامگذاری نیست بلکه نشان از سابقه علم پزشکی در ایران است.

وی گفت: افرادی مانند رازی، جرجانی، بیرونی افرادی هستند که در گذشته افتخارات زیادی در زمینه تولید علم داشته‌اند.

معاون فناوری رئیس‌جمهوری اضافه کرد: هرچند که در مقطع کوتاهی از ایران از جایگاه علمی دور شدیم ولی پس از انقلاب اسلامی به جایگاه تولید علم خود دست پیدا کرده‌ایم و توانسته‌ایم در زمینه‌های مختلف افتخار‌های زیادی را کسب کنیم.

دکتر سلطانخواه گفت: کارهای بزرگی را امروزه پزشکان در عرصه علم انجام می‌دهند و در زمینه طراحی، توسعه، مهندسی پزشکی، تولید داروها، سنتز داروهای جدید و تولید سلول‌های جدید بنیادی، به‎کارگیری علم بیوتکنولوژی در تحقیقات توسط محققان و پژوهشگران در این حوزه رشد چشمگیری را داشته است.

وی گفت: دستاوردهای بزرگی که در کشور حاصل شده است همگی موجب ارتقای نظام سلامت شده است و ما نباید فراموش کنیم که همه این دستاوردها در حالی حاصل شده است که قبل از انقلاب اسلامی شاهد حضور پزشکان عمومی هندی در سراسر کشور بوده‌ایم. بسیاری از این پزشکان هندی در شهرهای کوچک و بزرگ مستقر بودند و ایرانیان را معاینه می‌کردند. در حالی که امروز تربیت پزشکان متخصص ایرانی موجب ارتقای سلامت در کشور شده است و ما شاهد اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای کوچک و روستاهای کشور هستیم.

دکتر سلطانخواه گفت: این گونه جشنواره‌ها علاوه بر اینکه بستر مناسب برای رقابت مبتکران و محققان در حوزه‌های مختلف علم و علوم پزشکی فراهم می‌کند این امکان را هم برای بنیاد ملی نخبگان فراهم می‌کند که تعدادی از این افراد برتر و نخبگان را در این اوضاع مورد شناسایی قرار دهد.

وی اضافه کرد: تا به حال ۱۶۵ نفر از برگزیدگان این جشنواره از اعتبار پژوهش نوآوری بنیاد ملی نخبگان بهره برده‌اند و ۲۹ نفر از برگزیدگان دانشجویی از جشنواره دانشجویی، ۳۲ نفر از اعتبار مرحوم کاظمی آشتیانی ویژه استادیاران بنیاد ملی نخبگان استفاده کرده‎اند.

دکتر سلطانخواه گفت: سعی شده است که برنامه جامع برای حمایت های مالی و معنوی صورت گیرد و اساتید و استعدادهای برتر نخبگان از این حمایت‌ها استفاده کنند و نشست‌هایی با این افراد برگزار کنیم تا از ایده‌ها و نظرات آنها برای بهتر شدن و همچنین حمایت های بنیاد استفاده کنند.

معاون فناوری رئیس‌جمهوری گفت: باور داریم افراد برتر، نخبه و علاقه‌مند بتوانند فرصت گره‌گشایی در برخی از امور را داشته باشند.

وی گفت: ۹۶ درصد بودجه بنیاد ملی نخبگان صرف ارائه خدمات نخبگان در استعدادهای برتر می شود و دولت از حمایت‌های ملی نخبگان دریغ ندارد و همیشه کمک می‌کند.

وی افزود: ۵۰ نفر اول برگزیده آزمون دوره کارشناسی ورود به دانشگاه در رشته علوم پزشکی را سعی داریم افزایش دهیم. از افراد برتر آزمون جامع علوم پایه پزشکی حمایت می‌کنیم.

معاون فناوری رئیس‌جمهوری گفت: فراهم سازی مسیر سربازی برای استعدادهای برتر یکی دیگر از کارهایی است که بنیاد ملی نخبگان انجام می‌دهد و با ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگی شده است که به جای اینکه این افراد مسیر سربازی معمولی را در پادگان‌ها بگذرانند وقت خود را برای تحقیق در موضوعاتی که صنایع دفاع نیازمند آن است متمرکز کنند.

دکتر سلطانخواه افزود: استفاده از وضعیت تعاونی‌های کشور یکی دیگر از حمایت‌های معنوی بنیاد ملی نخبگان از استعدادهای برتر است که با وزارت تعاون و بانک توسعه تعاون هماهنگ شده است و ارائه تسهیلات به تعاونی‌های دانشگاهیان برای تسهیل اشتغال نخبگان فراهم شده است و خوشبختانه تعاونی‌های دانشگاهیان شکل گرفته و از این تسهیلات می‌توانند بهره‎مند شوند.

وی اضافه کرد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‎بنیاد نیز از دیگر مسائلی است که بنیاد ملی نخبگان مطرح کرده است. سعی داریم که حاصل علم و پژوهش که در کشور انجام می‌شود سود و منفعت آن برای مردم باشد و مردم حاصل این سرمایه‌گذاری‌های علمی را در زندگی خود ببینند.

وی گفت: دانش پزشکی قابلیت خیلی بالاتری را برای تحقیق دارد و متقاضی عرضه و تولید علم و فناوری یکی است و این علم پزشکی با علوم دیگر تفاوت دارد. دستاوردهایی که در علم پزشکی ایجاد می‌شود مستقیماً در بخش سلامت استفاده می‌شود.

معاون فناوری رئیس‌جمهوری اضافه کرد: طرح توسعه داروهای وارداتی، ساخت داروهای نوترکیب، استفاده از روش سلول درمانی برای بیماران صعب‌ العلاج و تولید واکسن آنفلوانزا و ساخت تسهیلات پزشکی با کمک وزارت بهداشت و همکاری معاونت علمی و فناوری ایجاد شده است.

دکتر سلطانخواه گفت: سعی داریم که از تمام ظرفیت علمی کشور استفاده شود و ایران در منطقه به یک قطب گردشگری سلامت تبدیل شود و افرادی که از کشورهای دیگر برای درمان به ایران می‌آیند هم از نظر علمی و هم از نظر دین و مذهب پزشکان استفاده کنند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها