Skip to content

استعدادهای درخشان: راهکار وزارت علوم برای کاهش مهاجرت نخبگان از کشور

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به آغاز اجرای طرح های کلان ملی مصوب شورایعالی علوم تحقیقات و فناوری گفت: با اجرای این پروژه ها از سوی دانشگاه ها نخبگان برای اجرای این پروژه ها مشغول می شوند و در کشور می مانند.

دکتر محمد مهدی نژاد در نشست هم‌اندیشی فناوری های کلیدی در طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری افزود: از سال ۸۳ که قانون جدید وزارت علوم تحقیقات و فناوری مصوب شد، در آن شورایعالی عتف به عنوان بالاترین سطح مدیریت علم و فناوری در کشور معرفی شد که ریاست آن برعهده رئیس جمهور است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در این شورا ۸ وزیر کابینه عضو هستند، اظهار داشت: این شورا به منظور رفع نیازهای کشور اقدام به تصویب طرح های کلان ملی در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری کرد.
وی با تاکید بر اینکه پروژه های تعریف شده تنها در حوزه های پژوهشی نیست، خاطر نشان کرد: در حال حاضر آموزش های کشور در دانشگاه ها سنتی است به گونه ای که در بسیاری از رشته ها بویژه در رشته های فنی و مهندسی، پژوهش در آن نفوذ نکرده است.
دکتر مهدی نژاد دلیل این امر را وابسته نبودن صنایع به فناوری های پیشرفته و بعضا مونتاژ دانست و ادامه داد: این امر باعث شده بود تا نخبگان کشور پس از پایان تحصیلات به خارج از کشور مهاجرت کنند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اثرات اجرای طرح های کلان ملی در دانشگاه ها خاطر نشان کرد: با اجرای این پروژه ها در دانشگاه ها علاوه بر آنکه نخبگان کشور در این پروژه ها مشارکت دارند موجب شد تا در ۸ دانشگاه کشور پژوهشگاه های دانشگاهی راه اندازی شود.
وی اشتغال نخبگان، رفع نیازهای کشور، مدیریت علم و فناوری در سطح کلان و همچنین ایجاد تحول در دانشگاه ها را از جمله مزایای اجرای این پروژه ها نام برد و ادامه داد: طراحی و ساخت هوایپمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره یکی از ۳۸ پروژه کلان ملی مصوب شورایعالی عتف است که پیشرفت های مناسبی را داشته اند.
دکتر مهدی نژاد همچنین یادآور شد: اجرای این پروژه باعث می شود تا کشور به بسیاری از فناوری های پیشرفته دست یافته است و همچنین فرصت های کارآفرینی ایجاد شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها