Skip to content

استعدادهای درخشان: نخبه پروری، نهالی که در دولت دهم به بار نشست.

نخبه پروری به عنوان یکی از مهمترین محورهای مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، با حمایت مسئولان دولت نهم و دهم دنبال شده است و با ایجاد بنیاد ملی نخبگان در دولت نهم باعث کاهش خروج استعدادهای درخشان از کشور گشته است.
امروز ثمرات این باغ در گوشه و کنار کشور به بار نشسته است و شاهد آن هستیم که خروج نخبگان از کشور کاهش یافته و بیش از ۱۰ هزار نفر از نخبگان جوان تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته و از تسهیلات ویژه برخوردار شده اند .
دکتر نسرین سلطانخواه  معاون علمی وفناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان در این مورد گفت : جمهوری اسلامی ایران با توجه به جهت دهی هایی که مقام معظم رهبری در چشم اندازبیست ساله تاکید داشته اند ، در عرصه های علمی و فناوری پیشرفت های چشمگیری داشته است .
وی افزود: نخبگان و استعدادهای برتر در سه گروه شامل آنهایی که استعدادهایشان در مرحله شناسایی است( آینده ساز)، نخبگانی که استعداد بالقوه شان از بالقوه بودن در حال بالفعل شدن است و نخبگانی که دارای توانمندی های بالفعل هستند، دسته بندی می شود.
سلطانخواه گفت : نخبگان در عرصه اجرایی کشور اثرگذار هستند واین افراد می توانند با کسب توانمندی های مدیریتی درعرصه های اجرایی کشور فعال شوند و در آینده در جرگه مدیران تصمیم گیر قرار گیرند.
دکتر سعید سهراب پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در این مورد گفت : این بنیاد مولود انقلاب اسلامی است واز ابتکارات مقام معظم رهبری است و وظیفه اصلی آن حمایت از نخبگان براساس اساسنامه است .
وی خاطرنشان کرد که بنیاد ملی نخبگان تاکنون فعالیت های گسترده ای ی را به منظور حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر در رشته های مختلف تحصیلی انجام داده است.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود : هم اکنون ۱۰ هزار و ۴۰۰ نخبه تحت پوشش این بنیاد هستند وهر ساله به جمعیت نخبگان افزوده می شود چراکه هرساله جمعیت المپیادهای علمی و نفرات اول آزمون های سراسری اضافه می شود.
وی یادآور شد که حمایت های بنیاد از نخبگان موجب شده است شاهد کاهش خروج نخبگان از کشور باشیم و توانسته ایم این سرمایه های آینده را برای ساختن ایرانی آباد در کشور نگه داریم .
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود : بنیاد ملی نخبگان در گام اول نسبت به تهیه آماری دقیق از تعداد نخبگان و وضعیت آنها در کشور تهیه کرد زیرا تا قبل از این آماری از وضعیت خروج نخبگان در کشور وجود نداشت .
وی گفت : خوشبختانه به دلیل بالارفتن ظرفیت دانشگاه های کشور در مقاطع مختلف تحصیلی و ارایه تسهیلات از سوی بنیاد ملی نخبگان ، آمار خروج نخبگان در سال های اخیر بسیار کاهش یافته است و علاوه براین تعداد فارغ التحصیلانی که برای ادامه تحصیل از کشور خارج می شدند ، نیز کاهش یافته است .
دکتر سهراب پورگفت : همچنین اعطای وام مسکن به نخبگان در دو سطح ۱۵ میلیون تومانی و ۱۸ میلیون تومانی از دیگر اقدامات بنیاد ملی نخبگان است که پرداخت این وام ها با بهره ۱۲ درصد است.همچنین دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترای متاهل ودیعه مسکن دریافت می کنند.
به گفته وی تاکنون ۹۸۵ نفر از نخبگان در سراسر کشور از تسهیلات وام مسکن استفاده کرده اند. علاوه براین ۱۰۶ نفر از فارغ التحصیلان نخبه دوره کارشناسی ارشد از طریق بورسیه بنیاد ملی نخبگان بدون آزمون ورودی وارد دوره دکتری شده اند.
دکترسهراب پور خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان بابت تحصیل نخبگان در مقطع دکترا پول پرداخت می کند البته در مورد استخدام این نخبگان در دانشگاه ها تعهدی نمی دهد. اما احتمال استخدام و جذب نخبگان در دانشگاه ها بسیار بالاست.
وی گفت: همچنین برای استخدام آنان در دستگاه های دولتی تبصره هایی وجود دارد که براین اساس نخبگان مرحله مصاحبه را انجام نخواهند داد وهنگام استخدام با یک پایه بالاتر استخدام می شوند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از پرداخت حقوق نخبگان استخدام شده در شرکت های دانش بنیان خبر داد و افزود: بنیاد ملی نخبگان در سال نخست استخدام ۸۰ درصد حقوق نخبگان و در سال دوم ۶۰ درصد حقوق نخبگان استخدام شده در شرکت های دانش بنیان را پرداخت می کند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان همچنین از شناسایی نخبگان هنری خبر داد و افزود: براساس مقررات بنیاد ملی نخبگان ، نخبگان هنری شامل دو گروه پیشکسوتان و جوانان مورد ارزیابی قرار می گیرند . در مرحله نخست گروه جوانان مورد ارزیابی قرار گرفته اند و مقرر شده است که تا مهرماه امسال نخستین گروه نخبگان هنری در گروه جوانان معرفی شوند.
دکتر سهراب پور در مورد تسهیلات اهدایی بنیاد ملی نخبگان به نخبگان هنری در گروه جوانان گفت: براساس آیین نامه این گروه از جوانان تسهیلاتی مانند پرداخت هزینه گذراندن دوره های مختلف هنری زیرنظر استادان برجسته و شرکت دادن آثار هنری این گروه در جشنواره های معتبر داخلی و بین المللی برخوردار می شوند.
آن چه مسلم است تبلور نگاه اعتماد به جوانان در دولت های نهم و دهم وجود داشته است و راه اندازی بنیاد ملی نخبگان و ارایه تسهیلات به قشر نخبه جوان کشورمان حکایت از توجه دولت به موضوع نخپه پروری دارد . با امید به این که بنیاد ملی نخبگان به عنوان نهادی تازه تاسیس بتواند گام های اساسی را در جهت ایجاد فرهنگ نخبه پروری و توجه بیش از پیش به مقوله علم و فناوری بردارد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها