Skip to content

برنامه ریزی پژوهش: گزارش وزیر علوم از پیشرفتهای کشور در حوزه های علمی و فناوری طی سالهای اخیر

وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری در اولین نشست سراسری تشکل‌های دانشجویی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید رضایی نژاد، گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های وزارت علوم ارائه کرد.

وزیر علوم گفت: زمانی که من امور را به دست گرفتم  هیچ معاونت فرهنگی در دانشگاه ها نداشتیم ولی اکنون ۷۰ معاونت فرهنگی داریم. به انجمن‌های علمی طی سه سال گذشته ۲ هزار ۳۷۶ انجمن علمی اضافه شده است و ۳۴ تشکل از سال ۸۸ تا کنون به تعداد تشکل‌ها اضافه شده است.
وی ادامه داد: سفر زیارتی اساتید نداشتیم ولی اکنون ۲ هزار و ۲۰۰ سفر زیارتی در این حوزه انجام گرفته. در حوزه دانشجویی سفرهای زیارتی که انجام می شد ۸ هزار سفر بود و اکنون به ۴۰ هزار رسیده است. به نشریات دانشجویی از سال ۸۴ تا کنون هزار و۸۱۴ نشریه اضافه شده است. تعداد کل دانشجویان ما از سال ۸۴ تا کنون ۲ میلیون نفر اضافه شده است و طی ۲ سال، ۶ هزار عضو هیات علمی جذب کرده‌ایم.
وزیر علوم ادامه داد: تعداد استاد تمام ما در دانشگاه‌ها یک هزار و ۲۰۰ نفر افزایش یافته، انجمن‌های علمی غیردانشجویی طی سه سال گذشته ۱۰۵ تا اضافه شده است. ۲۵۱ موسسه پژوهشی اضافه شده است، ۲۱ هزار مقاله در نشریات بین‌المللی به چاپ رسیده است. ۴۲۵ مجله علمی- پژوهشی از سال ۸۴ تا کنون اضافه شده و همچنین ۴۴ نشریه علمی- ترویجی اضافه شده است. ۷۱ مرکز رشد اضافه و ۲۱ هزار شغل در فناوری ایجاد شده است که ۱۳ هزار و ۸۰۰  شغل در سال‌های اخیر ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه تا کنون ۱۰ دانشگاه دخترانه ایجاد شده است،‌ ادامه داد:‌ طی ۳۰ سال گذشته فقط یک دانشگاه دخترانه به نام الزهرا(س) داشتیم که آن هم قبل از انقلاب ایجاد شده بود و نامش چیز دیگری بود.علیرغم جوسازی‌هایی که شد دانشگاه دخترانه تاسیس کردیم و قرار است در سمنان، رفسنجان، کرمان، مشهد دانشگاه‌های دخترانه ایجاد شوند.
دکتر دانشجو ادامه داد: کف و سوت را در دانشگاه‌ها به گفتمان منطقی تبدیل کردیم.
وی افزود: اگر ما در تمام مناطق کشور اقدام به راه اندازی دانشگاه کنیم دشمن ناراحت نمی‌شود. زمانی ناراحت می شود که آنچه را که آنان می خواهند ما جاری و ساری نکنیم و باید در این زمینه تشکل های دانشجویی کمک ما باشند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها