Skip to content

بودجه پژوهش: رؤسای دانشگاههای کشور خواستار تخصیص کامل بودجه دانشگاهها شدند

روسای دانشگاههای کشور در بیانیه نشست اخیر از رئیس جمهوری خواستند که نسبت به تخصیص کامل بودجه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به صورت صد درصد و تأمین کسریهای قطعی دانشگاهها در سال جاری اقدام شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در بیانیه‌ نشست اخیر خود بر برگزاری سلسله جشنهای «از فطر تا فجر» از نخستین روزهای سال تحصیلی جدید، گسترش دوره‌ های تحصیلات تکمیلی، ایجاد معاونت فرهنگی مستقل در دانشگا‌هها، کاهش هزینه‌ های پهنای باند دانشگاهها از سوی وزارت ارتباطات، تسریع در امر تجهیز دانشگاهها به تجهیزات آزمایشگاهی، تخصیص کامل بودجه دانشگاهها و تأمین کسریهای قطعی در سال جاری، استمرار، تداوم و تکرار ماده ۴۹ برنامه چهارم توسعه کشور و به روز شدن آمار جمعیت دانشجویی متناسب با رشد دانشگاهها تأکید کردند.

روسای دانشگاهها در بیانیه خود با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اعلام سال جاری به عنوان سال نوآوری و شکوفایی، علاوه بر تأکید بر حرکت مستمر و جدی در این راستا، بر امر ارتقای کیفیت برنامه‌ های آموزشی و پژوهشی و ایجاد جهش علمی و فناوری به منظور محقق شدن خواست مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند.

در این بیانیه شرکت کنندگان در نشست ضمن حمایت از دستاوردهای ارزشمند فناوری صلح‌ آمیز هسته ‌ای ایران از مسئولان کشوری خواستار ثبات قدم، ایستادگی، مقاومت و تلاش بیشتر تا نیل به اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی شدند و با توجه به نقش تعیین کننده دانشگاهها در نیل به فناوری هسته ‌ای و با عنایت به شرایط موجود کشور، برای ساخت تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاهها و توسعه علم و هدایت دانشجویان در راستای رفع نیازهای جامعه، نهایت آمادگی خود را اعلام کردند.

روسای دانشگاهها اعلام کردند: بدیهی است که تحریمهای اعمال شده از سوی آمریکای مستکبر همانند سالهای گذشته، هیچ خللی در روند فعالیت علمی فناوری دانشگاه‌ها ایجاد نخواهد کرد.

همچنین دانشگاههای سراسر کشور آمادگی همه جانبه خود را برای گسترش تحصیلات تکمیلی اعلام و در همین راستا از تمامی مسئولان ذیربط انتظار دارند که بسترهای مناسب جهت حصول این امر را فراهم سازند.

در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر عنایت و اهتمام به مسائل فرهنگی، انتظار می‌ رود که ایجاد معاونت فرهنگی مستقل در دانشگا‌هها و نیز اهتمام خاص به تعیین بودجه ویژه در این زمینه به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و تسهیلات لازم برای انجام آن فراهم شود.

روسای دانشگاهها با قدردانی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص عقد قراردادهای تحقیقاتی با برخی از دانشگاههای کشور و توقع از این وزارت برای کاهش هزینه‌های پهنای باند دانشگاهها، انتظار دارند که قراردادهای تحقیقاتی را با سایر دانشگاهها نیز توسعه دهند. از دیگر وزارتخانه‌ها نیز انتظار دارند تا با توجه به ظرفیت بالای علمی فناوری دانشگاهها، ‌عقد قراردادهای مشابه تحقیقاتی را در دستور کار خود قرار دهند.

در این بیانیه روسای دانشگاهها ضمن تشکر از ریاست جمهوری در خصوص تأمین اعتبار جهت پشتیبانی از طرحهای کاربردی پژوهشی و همچنین لیست تجهیزات تقدیمی از سوی دانشگاهها، انتظار دارند برای اجرایی شدن و بهره ‌گیری عملی دانشگاهها از این فرصت مغتنم، در تسریع امر دستور به اقدام لازم ارایه شود.

با توجه به کسری موجود در بودجه ‌های جاری و نیاز مبرم به اعتبارات عمرانی در دانشگاهها و نیز لزوم اجرای مصوبات سفرهای استانی، روسای دانشگاهها از رییس جمهور خواستند که نسبت به تخصیص کامل بودجه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بصورت صد درصد و تأمین کسریهای قطعی دانشگاهها در سال جاری اقدام شود.

همچنین بر اساس این بیانیه، باتوجه به شروع حرکت سازنده و تعیین کننده رشته‌های بین رشته‌ای در دانشگاهها و اهمیت سرنوشت‌ساز این پدیده برای آینده علمی کشور، مقرر شد چنانچه وزارتخانه‌ها در این زمینه‌ها نیازهای خود را اعلام دارند، دانشگاه‌ها و وزارت علوم با تمام توان خود در این خصوص همکاری لازم را به عمل آورند.

روسای دانشگاهها همچنین از معاونت برنامه ‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری توجه جدی ‌تر به این امر و به روز کردن این آمار متناسب با رشد آن را خواهان شدند.

روسای دانشگاههای کشور ضمن تأکید بر لزوم دانش و ارزش بنیان بودن برنامه پنجم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور، خواستار استمرار، تداوم و تکرار ماده ۴۹ برنامه چهارم توسعه کشور در برنامه‌ پنج‌ ساله پنجم و مبتنی شدن برنامه پنجم توسعه بر خروجیهای نقشه جامع علمی در تمامی ابعاد اقتصادی، صنعتی و کشاورزی شدند.

در این بیانیه عنوان شده است: سفرهای استانی دولت برکات زیادی در توسعه و تجهیز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور داشته است.

روسای دانشگاهها در این نشست با اشاره به سی ‌امین سالگرد انقلاب شکوهمند تمدن ‌ساز اسلامی ضمن اعلام آمادگی خود برای ترویج و اعتلای ارزشها و دستاوردهای این انقلاب بزرگ و تلاش برای تحقق دانشگاه تمدن ساز اسلامی ایرانی، بر برگزاری سلسله جشنهای «از فطر تا فجر» از نخستین روزهای سال تحصیلی ۸۸-۸۷ تأکید کردند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها