Skip to content

بودجه پژوهش: رشد ۵/۲۸ درصدی بودجه پژوهشگاهها

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه خوشبختانه امسال اولین سالی است که پژوهشگاهها با رشد ۵/۲۸ درصدی بودجه های پژوهشی مواجه شده اند، گفت: اعتبارات مربوط به تجهیزات در سال جاری مشکلی را حل نمی کند.

دکتر منصور کبگانیان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت بودجه های پژوهشی دانشگاهها در سال جاری افزود: بودجه جاری دانشگاهها نیز افزایش یافته است و ما خواستار آن هستیم که قبل از ابلاغ این بودجه به دانشگاهها قسمت پژوهشی بودجه از سایر بخشها جدا شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به تأمین تجهیزات دانشگاهها در سال ۸۸ از طریق اعتبارات دولتی و فاینانس اظهار داشت: ریاست جمهوری قول داده بود که بودجه متمرکزی را به تجهیزات اختصاص دهد وزارت بهداشت این اعتبار را دریافت کرد اما وزارت علوم تاکنون اعتباری را دریافت نکرده است. در لایحه بودجه سال ۸۸ بخشی از این اعتبار به صورت متمرکز در نظر گرفته شده بود که مجلس بین دانشگاهها توزیع کرد.

وی اظهار داشت: از این رو این نگرانی را داریم که بودجه متمرکزی برای تجهیزات در اختیار وزارت علوم قرار نگیرد.

دکتر کبگانیان خاطر نشان کرد: این اعتبار که مجلس آن را به صورت غیرمتمرکز بین دانشگاهها توزیع کرد ۱۵۰ میلیارد تومان و در قالب بودجه های عمرانی در نظر گرفته شده است لذا از دانشگاهها می خواهیم این بودجه را مناسب با سیاستهای وزارت علوم هزینه کنند نه پراکنده و نامناسب.

وی با بیان اینکه این اعتبار مشکلی را حل نمی کند گفت: به دلیل اینکه ۳۰ تا ۴۰ سال است که تجهیزات در دانشگاهها بافت فرسوده ای دارند، برای اینکه بتوان زیر ساخت های تحقیقاتی را حرکت داد رقم مورد نیاز دانشگاهها برای تجهیزات، بالای هزار میلیارد تومان است.

معاون پژوهشی وزارت علوم درباره تجهیزاتی که از طریق فاینانس تأمین می شود گفت: ما اصرار داریم که این روند ادامه یابد و ارتباط جهانی ما در این خصوص به صورتی شفاف در سال جاری نیز استمرار داشته باشد.

وی اظهار داشت: این روزها وضعیت بین المللی بهتر است و از آنجا خریدهای ما از طریق فاینانس توسط اتاق بازرگانی آلمان انجام می شود. سفیر آلمان نیز قولهایی داده و در این زمینه گشایشی شد فقط انتظار داریم این فرایند با سرعت بیشتری انجام شود.

دکتر کبگانیان افزد: از این رو در حال حاضر که تجهیزات شفاف سازی شده و کنترل کمتری در این خصوص اعمال می شود باید گام بلندتری را در راستای تسریع در فرایند جذب تجهیزات برداریم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها