Skip to content

بودجه پژوهش و فناوری: تخصیص سالانه نیم درصد بودجه عمومی کشور به صندوق نوآوری

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: قرار است سالانه نیم درصد بودجه عمومی کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص یابد.

دکتر بهزاد سلطانی افزود: در حالی که امسال ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای حمایت از شرکت های دانش بنیان خواهیم داشت، پیش بینی می کنیم با وجود مراجعه زیاد شرکت های دانش بنیان در چند ماه آینده، با کمبود طرح دانش بنیان اقتصادی خوب روبرو شویم.

به گفته رئیس هیات عامل و رئیس صندوق سرمایه اولیه صندوق، در ابتدا مبلغ سه هزار میلیارد تومان در حداکثر سه سال در نظر گرفته شد که قرار بود از طریق حساب ذخیره ارزی یا صندوق توسعه ملی ، تأمین و پرداخت شود که البته در سالهای ۹۱ و۹۲ این اتفاق محقق نشد.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فناوری رییس جمهوری ، وی اضافه کرد : امسال برای اولین بار و با پیگیری و تاکید رییس جمهوری، امید می رود بودجه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق تامین شود.

به اعتقاد رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی این مبلغ در مقایسه با آنچه تاکنون برای فناوری در کشور هزینه شده، بزرگ و قابل توجه است، اما در مقایسه با پولی که در کشور هزینه می شود و نیازی که برای توسعه فناوری کشور وجود دارد، بسیار ناچیز است.

وی گفت : در حال حاضر تنها ۴۲ هزار میلیارد تومان صرف یارانه و معیشت مردم می شود. قطعا می بایست چندین برابر این مقدار برای توسعه فناوری کشور صرف شود تا بتوانیم همچون کشورهای پیشرفته بعد از ۱۰ سال از محل توسعه فناوری یارانه پرداخت کنیم.

به گفته دکتر سلطانی ، صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور کمک به تحقق و توسعه اقتصاد دانش بنیان، تکمیل زنجیره ایده تا بازار و تجاری سازی نوآوری ها، دستاوردهای پژوهشی و اختراعات و کاربردی نمودن دانش از طریق ارایه کمک ها و خدمات مالی و پشتیبانی به شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان، تشکیل شده است.

دکتر بهزاد سلطانی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۷ لایحه قانونی حمایت از شرکت های دانش بنیان به مجلس شورای اسلامی ارسال و در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید، گفت: در سال ۱۳۹۱ اساسنامه و آئین نامه اجرائی صندوق تصویب شد ودر نهایت پس از انتظار طولانی نخبگان و شرکت های دانش بنیان، فعالیت صندوق از سال ۹۱ آغاز شد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با استناد به قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب ۱۳۸۹ گفت: ماموریت های اصلی صندوق شامل تامین مالی توسعه فناوری و کمک به توسعه اقتصاد دانش بنیان، کمک به گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان و ایفای نقش در توسعه کشور می شود.

*شروط برخورداری از امکانات صندوق

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری وشکوفائی درباره شرایط افرادی که می توانند از خدمات صندوق استفاده کنند گفت: بر اساس قانون، تسهیلات این صندوق تنها به شرکت ها یا موسسات خصوصی یا تعاونی دانش بنیان اعطا می شود و به طور کلی صندوق به طرح های این شرکت ها که از فاز تحقیقات عبور کرده اند، تسهیلات ارائه می دهد.

دکتر سلطانی ادامه داد: در چرخه نوآوری و شکوفایی به حلقه اول و آخر یعنی مرحله پژوهش آزمایشگاهی و در نهایت حضور در بورس و به سود رسانی، کاری ندارد و فاصله این دو مرحله یعنی «صنعتی و تجاری شدن طرح ها» را حمایت می کند.

وی با تشریح شرایط برخورداری از تسهیلات صندوق گفت : صندوق های پژوهش و فناوری، شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر و شرکت های خدمات تجاری سازی نیز می توانند از خدمات صندوق بهره مند شوند.

**ثبت ۳۵۰۰ شرکت دانش بنیان در سامانه معاونت علمی

وی با بیان اینکه در مدت ۶ ماه گذشته نام ۳۵۰۰ شرکت در سامانه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری به ثبت رسیده است ، ادامه داد: از این تعداد ۴۱۳ شرکت دانش بنیان هستند و به صورت کتبی معرفی شده اند.

وی گفت : از مجموع ۹۸ شرکتی که طرح های خود را به صندوق ارائه داده اند ۲۱ طرح نهایی و تایید شده است .

دکتر سلطانی اضافه کرد: در مجموع رقم ۱۸ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان تسهیلات برای شرکت های تایید شده مصوب شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع طرح ها ۸ طرح رد شده است ، گفت : ۱۵ طرح نیز در مراحل نهائی ارزیابی قرار داشته و مابقی به دلیل دریافت طرح در چند هفته اخیر در مرحله اولیه ارزیابی قرار دارند.

** عملکرد شش ماهه صندوق

دکتر سلطانی ، عملکرد ۶ ماهه صندوق را مثبت ارزیابی و اعلام کرد: موتور محرک صندوق نوآوری و شکوفایی روشن شده است و در لایه های بعدی تلاش داریم تا پول بانک ها را به سمت فناوری جذب و شرکت های خطر پذیر را ساماندهی کنیم.

وی افزود : سرمایه های دولتی را هدایت و فرهنگ وقف فناوری را در جامعه ایجاد کنیم . هدایت سرمایه های مردمی به سمت فناوری و در آخر مشارکت با سرمایه های خطرپذیر خارجی از جمله اهداف آتی صندوق هستند.

*تصویب ۲۸ دستورالعمل در صندوق

رییس صندوق نوآوری و شکوفائی افزود: یکی از کارهای مهمی که در این مدت انجام شد تصویب ۲۸ دستور العمل در صندوق بود، تا بتوانیم براساس آن با انضباط مالی بیشتری حرکت کنیم و فعالیت های صندوق را نهادینه کرده و از ایجاد رانت جلوگیری کنیم.

وی گفت : کار با صندوق های پژوهش ونوآوری در دستور کار قرار دارد و تا کنون با ۹ صندوق قرارداد به امضا رسیده است ، تا در ارزیابی و اعطای تسهیلات به بخشی از شرکت های دانش بنیان به عنوان عامل ما عمل کنند.

دکتر سلطانی ادامه داد: همچنین با ۱۲ بانک در حال تعامل هستیم تا در نهایت از میان آنها ۵ تا ۶ بانک که توانایی آن¬را داشته باشند تا بیشترین خدمات را در سطح کشور به شرکت های دانش بنیان اعطا کنند، انتخاب کنیم.

دکتر سلطانی صندوق نوآوری و شکوفایی را یک سازمان هیات امنائی توصیف و ادامه داد: نمایندگان قوای مجریه و مقننه برای تسریع و دقت بیشتر تخصیص اعتبارات در ارکان صندوق حضور دارند .

وی اظهار کرد: این صندوق طبق قانون به صورت هیات امنایی و زیرنظر رئیس جمهوری به عنوان رئیس هیات امنای صندوق تشکیل و انجام وظیفه می کند. رییس جمهوری ، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت اقتصاد و امور دارایی، بانک مرکزی و بنیاد ملی نخبگان هیات امنای صندوق را تشکیل می دهند. اعضای حقیقی عضو هیات امناء نیز عبارتند از مهندس ترکان، دکتر نهاوندیان و دکتر سهراب پور. اعضاء هیات عامل نیز ۷ نفر به انتخاب هیأت امناء هستند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها