Skip to content

تاریخ علم و پژوهش: تلاش برای عرب دانستن مشاهیر ایرانی: این بار ابن سینا!

در حالی که بی بی سی در گزارشی ابن سینا را دانشمند عرب دانسته است روزنامه “کورییره دلا سرا” که از روزنامه های مطرح دنیا است با وجود نقل خبر از بی بی سی ابن سینا را دانشمند فارسی معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک روبات انسان نما با عنوان “ابن سینا” توسط محققان آلمانی و یونانی در دانشگاه امارات متحده عربی ساخته شده است. این خبری است که بسیاری از منابع خبری آن را از پایگاه خبری “بی بی سی” نقل کرده اند اما نکته مهم این است که در گزارش “بی سی سی” از ابوعلی سینا به عنوان یک دانشمند عرب یاد شده است.

این روبات انسان نما را محققان آلمانی و یونانی با همکاری محققان دانشگاه امارات متحده عربی ساخته اند. این روبات که “ابن سینا” نام دارد قرار است در سایت شبکه اجتماعی “فیس بوک” نیز پروفایلی به نام خود باز کند.

کشورهای عربی سالهاست که به بهانه های مختلف سعی در ثبت مشاهیر ایرانی به عنوان دانشمندان عربی دارند. به خصوص بسیاری از محققان عرب تاکنون کتابهایی را درباره زکریای رازی و ابوعلی سینا تالیف کرده اند که با توجه به اعتبار نام این مولفان این کتابها بارها به زبانهای مختلف غربی ترجمه و منتشر شده است. بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری کشورهای غربی نیز این دانشمندان را به عنوان عالمان عرب می شناسند.

با وجود این هنوز منابع انکارناپذیری به زبانهای مختلف دنیا وجود دارند که از این برگزیده ترین عالمان دنیا به عنوان دانشمندان ایرانی یاد می کنند.

در گزارش “بی بی سی”، این سایت انگلیسی برای معرفی “ابن سینا” از عبارت “عالم عرب” استفاده کرده است.

در حالی که روزنامه ایتالیایی “کورییره دلا سرا” که در شمار ۱۲ روزنامه مطرح دنیا قرار دارد با وجود اینکه منبع اصلی گزارش خود را “بی سی سی” معرفی کرده است در توضیح روبات “ابن سینا” نوشته است: “نیکولاس ماوریدیس و همکارانش در دانشگاه امارات متحده عربی درحال توسعه نمونه آزمایشی روباتی با عنوان “ابن سینا” هستند. (ابن سینا نام فارسی فیلسوف بزرگ Avicenna) است.”

برخی از سایتهای خبری نیز کلمه Avicenna را به توضیح این واژه در سایت دانشنامه آزاد آنلاین ویکی پدیا پیوند کرده اند.

ویکی پدیا امروزه تبدیل به یکی از پربیننده ترین سایتهایی شده است که بسیاری از کاربران اینترنت و حتی دانشجویان برای انجام تحقیقات و جستجوی جواب سوالات خود به آن مراجعه می کنند.

در ویکی پدیای فارسی در خصوص ابوعلی سینا نوشته شده است: ” ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا و ابن سینا (یا پور سینا) (زاده ۳۵۸-۴۱۶ خورشیدی در روستایی در نزدیکی بخارا،۳۷۰-۴۲۸ قمری، درگذشت ۹۸۰-۱۰۳۷ میلادی در همدان، ۳۷۰-۴۲۸) پزشک اهل ایران‌زمین، مشهورترین و تاثیر گذارترین فیلسوفان و دانشمندان اسلامی بود. وی ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته ‌است که تعداد زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه ‌است. جرج سارتن او را مشهورترین دانشمند سرزمین‌های اسلامی می‌داند که یکی از معروف ‌ترین‌ها در همهٔ زمان‌ها و مکان‌ها و نژادها است. کتاب معروف او کتاب قانون است. ابوعلی سینا یک فارسی ‌زبان بود که بیشتر عمر خود را در مناطق شرقی و مرکزی ایران آن زمان گذراند.”

همچنین ویکی پدیا ایتالیایی درباره این دانشمند بزرگ ایرانی نوشته است: “ابن سینا، نام ابوعلی حسین بن عبدالله ابن سینا یا پور سینا است که در غرب با عنوان Avicenna شهرت دارد. این پزشک، فیلسوف، ریاضیدان و فیزیکدان فارسی در ۹۸۰ میلادی در بلخ متولد شد و در ۱۰۳۷ میلادی دیده از جهان فروبست.”

ویکی پدیا انگلیسی هم در بخش معرفی این دانشمند ایرانی نوشته است: “ابوعلی حسین ابن عبدالله ابن سینا بلخی که در عربی به او ابن سینا و در فارسی ابوعلی سینا می گویند در غرب به Avicenna شهرت دارد. Avicenna نام لاتینی شده  تلفظ یونانی Abitzianos از نام این دانشمند است. این بحرالعلوم فارسی، فیلسوف، پزشک، فیزیکدان، ریاضیدان، دیرینه شناس، منطق شناس، زمین شناس، شیمیدان، منجم، معلم، دانشمند و روانشناس بوده است.”

این اولین بار نیست که امارات متحده عربی تلاش برای عرب جلوه دادن این عالم ایرانی کرده است به طوری که پیش از این در این کشور تمبری با چهره ابوعلی سینا منتشر شده بود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها