Skip to content

تجاری سازی: بازار دارایی های فکری افتتاح شد.

مدیرعامل فرابورس ایران در مراسم افتتاحیه بازار دارایی های فکری گفت: افتتاحیه بازار دارایی فکری برای نخبگان، صاحبان اندیشه و فکر و مبتکران، فرصت مغتنمی است تا ضمن هم اندیشی و تعامل، تولد تازه واردی را در جمع بازار سرمایه جشن بگیرند که مهمترین هدف به وجود آمدنش، حمایت و به جریان انداختن علم و اندیشه و فکر در شریان های صنعت ایران است.

 

مدیرعامل فرابورس ایران افزود: پنج سال و اندی از تاسیس فرابورس ایران گذشته و این شرکت با آنکه همچنان نهال نوپایی به نظر می رسد اما به چنان بلوغ فکری دست یافته که توانسته در همین فرصت کوتاه زمینه ساز نوآوری ها و اوراق بهادارسازی ها باشد.

 

 

امیر هامونی تاکید کرد: فرابورس ایران با دارا بودن ۵ بازار و ۲۵۲ نماد معاملاتی، ارزش بازاری بالغ بر ۹۵۴ هزار میلیارد ریال دارد که به جهت نقش آفرینی گسترده در تامین مالی و همچنین برخورداری از توانایی استراتژیک طراحی ابزارهای مالی یکی از ارکان موثر بازار سرمایه کشور قلمداد می شود.

 

 

مدیرعامل فرابورس گفت: از نگاه آمار و ارقام، ارزش کل معاملات فرابورس ایران از ابتدای تاسیس تا هفتم خردادماه ۱۳۹۳، معادل ۶۷۰ هزار و ۴۵۲ میلیارد ریال بوده که اعتماد متقابل سرمایه گذاران به معامله در فضای معاملاتی شفاف بازار سرمایه ایران را نشان می دهد.

 

 

وی افزود: فرابورس ایران به جهت احساس بار سنگین مسئولیت و استفاده از ظرفیت هایی که در بطن اساسنامه و برنامه استراتژیک آن قرار گرفته تا در راستای اجرای بند ۲ سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان شدن اقتصاد و همچنین به منظور تحقق مفاد بند «د» ماده ۱۷ قانون پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران از بازار دارایی فکری رونمایی کند.

 

 

وی افزود: اهداف منحصر به فرد این بازارِ نوظهور فرابورس ایران، ایجاد فرصتی برای دارندگان دانش فنی و امتیاز ثبت اختراعات به منظور ارزش گذاری دارایی فکری و همچنین کاهش ریسک های مترتب با بازار اوراق بهادار مبتنی بر مالکیت فکری آنهاست. برهمین اساس حق ثبت اختراع، علائم تجاری و طرح های صنعتی در این بازار قابل معامله است و حقوق مادی صاحبان آثار ادبی و هنری و سایر مصادیق مالکیت فکری از جمله انواع ارقام جدید گیاهی نیز پس از گذران مراحل لازم، به عنوان اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری به رسمیت شناخته خواهد شد.

 

 

وی معتقد است: افتتاحیه بازار دارایی فکری برای نخبگان، صاحبان اندیشه و فکر و مبتکران؛ فرصت مغتنمی است تا ضمن هم اندیشی و تعامل، تولد تازه واردی را در جمع بازار سرمایه جشن بگیرند که مهمترین هدف به وجود آمدنش حمایت و به جریان انداختن علم و اندیشه و فکر در شریان های صنعت ایران است.

 

 

وی اظهار داشت: تجاری سازی اختراعات و ایده ها در یک بازار خود انتظام، همچنان آرزوی بسیاری از کشورهای جهان به شمار می رود و این برای اولین بار است که نخبگان و فرزندان خلاق این مرز و بوم می توانند در شرایطی شفاف و رقابتی حاصل تفکر خود را عرضه کنند.

 

 

وی ادامه داد: ایده اولیه راه اندازی بازار دارایی فکری از ۸ سال گذشته در بازار سرمایه مطرح شد و با پیگیری های به عمل آمده، این ایده در قانون پنجم توسعه به تصویب رسید؛ اما به جهت پیچیدگی های مباحث حقوق مالکیت معنوی این بحث ها طولانی شد.

 

 

هامونی افزود: با این همه از بهار سال ۹۱ این موضوع با توجه به ظرفیت های نوین اوراق بهادارسازی در فرابورس ایران به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت و با انجام مطالعات تطبیقی، تلاش در جهت بومی سازی، برگزاری جلسات با مراجع ذیصلاح، نخبگان، فعالان، مخترعان، سرمایه گذاران و اهالی بازار سرمایه؛ طرح اولیه راه اندازی بازار دارایی فکری به سرانجام رسید.

 

 

وی اضافه کرد: پس از اعلام آرای کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و با تصویب شورای عالی بورس این اوراق به عنوان اوراق بهادار قابل معامله شناخته شد و دستورالعمل ها و رویه های قانونی نیز توسط هیات مدیره سازمان بورس و هیات مدیره فرابرس ایران به تصویب رسید.

 

 

وی گفت: بدون تردید با رونق این بازار، گشایش های بسیاری در حوزه های تجاری سازی، پیوند علم و دانش به صنعت و بالاخص در توسعه اقتصادی تک تک صنایع کشور اتفاق خواهد افتاد. بازار دارایی فکری اکنون یک فرصت بزرگ؛ هم برای فعالان عرصه اختراع و نوآوری و هم برای فعالان عرصه صنعت به شمار می رود که بدیلی برای آن نمی شناسیم.

 

 

وی اظهار داشت: با این همه و علیرغم هماهنگی ها و همکاری ها میان دستگاه های مختلف که مصداق عملی مدیریت جهادی بوده است، انتظاراتی هنوز باقی مانده که برای رونق بخشیدن به بازار دارایی فکری نیازمند برطرف شدن آنیم.

 

 

مدیرعامل فرابورس ایران تصریح کرد: با توجه به تقاضاهای بسیار زیاد از سایر ارگان ها از جمله وزارتخانه های علوم، بهداشت، دفاع و همچنین مراکز رشد خصوصی برای حضور در بازار دارایی فکری، امیدواریم این ارگان ها ضمن هماهنگی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به تجهیز کارگزاران فنی جهت نقش آفرینی در بازار دارایی فکری اقدام نمایند.

 

 

وی گفت: از مجلس شورای اسلامی علیرغم مشارکت و همکاری هایی که تاکنون داشتند و اجازه دادند فرابورس در تدوین پیش نویس قانون جدید ثبت اختراعات و مالکیت فکری مشارکت داشته باشد، تقاضا داریم پیش نویس تهیه شده را که مورد قبول فرابورس هم است، مورد تصویب قرار دهند.

 

 

هامونی اظهار داشت: فرابورس ایران از شرکت های تامین سرمایه و کارگزاری ها انتظار دارد تا در اولین فرصت نسبت به تشکیل دپارتمان هایVC و IP اقدام نمایند، چرا که معتقدیم هزینه در این زمینه را باید نوعی سرمایه گذاری تلقی کرد و تشکیل این دپارتمان ها نیز نوعی سرمایه گذاری برای آینده این شرکت ها و کمک به رونق بازار دارایی فکری خواهد بود.

 

 

وی گفت: همینطور از شورای عالی بورس و سازمان بورس تقاضا داریم با توجه به اینکه بازار دارایی فکری بازاری با ماهیتی بین المللی است، تدوین قوانین و ایجاد شرایط لازم برای حضور سرمایه گذاران خارجی را در برنامه های آتی خود قرار دهند تا بازار غیررسمی اینگونه معاملات به فضای رسمی بازار جدید فرابورس ایران منتقل گردد.

 

 

این مقام مسوول از کمیته فقهی سازمان بورس نیز خواست تا با توجه به اینکه در بازارهای بین المللی، لایسنس برندها در حال معامله است با بررسی مسائل فقهی مربوط به اینگونه مبادلات در بازار دارایی فکری نسبت به عملیاتی نمودن آن ما را یاری دهند.

 

 

وی ادامه داد: از اداره کل مالکیت صنعتی انتظار داریم در مراودات بین المللی حضور فعالانه تری داشته باشند تا راهی پیدا کنیم؛ هم برای جذب سرمایه گذاران خارجی و هم برای فروش یک دارای فکری خارجی در بازار ایران داشته باشند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها