Skip to content

تجاری سازی: دستیابی به دانش فنی عصاره گیری از زعفران در ایران

مدیرعامل یک شرکت فناور مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دستیابی این شرکت به فناوری عصاره گیری از زعفران برای نخستین بار در ایران خبر داد.

مدیر عامل شرکت دارویی زرد بند گفت: این شرکت از چهار سال گذشته با درک نیازمندی بازار و ضرورت استفاده از فناوری های جدید برای تولید محصولاتی با کیفیت بالا به سوی استفاده از فناوری در تولید محصولات خود حرکت کرده است که در این راستا، با استفاده از تکنولوژی های جدید موفق به عصاره گیری از زعفران برای نخستین بار در کشور شده است.

وحید گرجی افزود: برای ساخت این دستگاه تمام از فناوری بومی استفاده شده است که برای ساخت آن، از تجربه فعالیت های عصاره گیری از سایر گیاهان دارویی و نیز مشاوره کارشناسان فرانسوی همکار با این شرکت بهره برداری شده است.

وی اضافه کرد: به منظور عصاره گیری از زعفران، نسبت به رعایت استانداردهای خاص اقدام می شود به گونه ای که کیفیت نهایی محصول با استفاده از فناوری عصاره گیری بسیار بالا بوده و مشتریانی بسیاری در عرصه های ملی و بین المللی پیدا کرده است به گونه ای که هم اینک بخشی از محصول نهایی به کشسور سوئیس صادر می شود.

** بازار آمریکا هدف نهایی عرضه محصول

گرجی با اشاره به اینکه هم اینک سوئیس یکی از کشورهای بزرگ مقصد عصاره زعفران ایران است، اظهار داشت: در تلاش هستیم با برنامه ریزی های صورت گرفته، به بازار بزرگ آمریکا که متقاضی این کالای ایرانی است دست پیدا کنیم که در این زمینه مذاکراتی به این منظور در دست انجام است.

وی ابراز داشت: این شرکت در فاز اول فعالیت های خود، هزار شیشه حاوی ۱۵ سی سی عصاره زعفران را به سوئیس صادر کرده است که محموله دوم از این کالا نیز بزودی به این کشور صادر خواهد شد.

** ارز آوری بالا با محصولی بر پایه فناوری

مدیرعامل شرکت فناور زرد بند ادامه داد: ارز آوری ایجاد شده با عرضه این محصول در بازارهای بین المللی بسیار بالا است به گونه ای که با برنامه ریزری های صورت گرفته تلاسش داریم ماهانه ۲۰ هزار شیشه از عصاره زعفران را که هر شیشه آن شش دلار قیمت دارد به این کشورها صادر کنیم.

گرجی، با بیان اینکه جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده پس از ارزآوری از دیگر مزیت های این فناوری در تولید محصول بوده است، گفت: علاوه بر استفاده از فناوری عصاره گیری از زعفران، با استفاده از روش های جدید در کشور موفق به اجرای طرح های جدیدی در عصاره گیری از سایر گیاهان دارویی شده ایم که این فناوری سبب شده است برخی روش های عصاره گیری که در اروپای غربی رواج داشته است در ایران نیز اجرایی شود.

** نیاز بالای بازار و توان محدود

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بازار تقاضای بالایی برای استفاده از این نوع محصول و عصاره وجود دارد، بیان داشت: هم اینک ۱۱۵ هکتار زمین زیر کشت در حال تولید انواع محصولات گیاهان دارویی در این شرکت است که با این وجود، به دلیل تقاضای بالای بازار قادر به تامین کامل تقاضاها نیستیم که می طلبد با افزایش حمایت ها و ارایه تسهیلات، زمینه برای توسعه فعالیت های این شرکت فناور از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراهم شود.

مدیرعامل این شرکت فناور با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه فناوری علاوه بر سودآوری بالا، زمینه را برای اشتغال نیروهای متخصص فراهم کرده است اظهار داشت: با استفاده از فناوری و ایجاد خطوط تولید در مجموعه این شرکت، توانسته ایم برای ۱۸۰ تن به صورت مستقیم و برای صدها تن دیگر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی جدید ایجاد کنیم که این موضوع نشان از ظرفیت های مثبت در این حوزه دارد.

** تفاوت شرکت های دانش بنیان و غیردانش بنیان

گرجی با بیان اینکه مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رسانه های گروهی بر موضوع استفاده از مزایای شرکت های دانش بنیان تاکید دارند افزود: بر این اساس، شرکت های دانش بنیان از معافیت های مالیاتی، تسهیلات بانکی و نیز دیگر مشوق ها بهره مند می شوند که این شرکت نیز درخواستی برای استفاده از تسهیلات بانکی مورد نیاز خود برای توسعه فعالیت ها به معاونت علمی و فناوری ارایه کرده است که امید داریم با این درخواست موافقت شود.

به گفته وی،شرکت های غیردانش بنیان از چنین مزیت ها و مشوق هایی برخوردار نیستند و از این رو، شرکت های فناوری که دارای شرایط تشخیص به عنوان شرکت دانش بنیان هستند می بایست در این مسیر قرار گرفته و با ارایه برنامه ها، طرح ها و اهداف خود از حمایت هایی که در اختیار آنان قرار می گیرد استفاده کنند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها