Skip to content

تجاری سازی: فعال شدن کریدورهای تجاری سازی برای برگزیدگان جشنواره خوارزمی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر حمایت از مخترعان گفت: کریدورهای تجاری سازی این معاونت برای حمایت از برگزیدگان جشنواره خوارزمی فعال شده است و برگزیدگان این جشنواره از طریق این کریدورها مورد حمایت قرار می گیرند.

دکتر سورنا ستاری در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی، برگزیدگان جشنواره های علمی چون خوارزمی را از اعضای بنیاد ملی نخبگان دانست و افزود: برای این گروه مکانیزم های حمایتی خاصی در نظر گرفته شده است که از آن جمله می توان به حمایت مالی از این محققان برای توسعه ایده های آنها اشاره کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: به منظور حمایت از این دسته از نخبگان کریدورهای تجاری سازی در پارک های فناوری مستقر در تهران، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و در تبریز ایجاد شده است که این کریدورها با تایید مراجع ذی صلاح به هر میزان که لازم باشد از این مخترعان حمایت مالی می کنند.

وی صدور ضمانت نامه های مالی را از دیگر حمایت های این کریدور دانست و ادامه داد: برای این منظور بودجه های کافی در اختیار مسئولان این کریدورها قرار داده شده است.

وی با تاکید بر این که حمایت تنها اختصاص منابع مالی نیست، خاطرنشان کرد: در این زمینه نیاز به اصلاح قوانین و بازار داریم که این امر در گروی همکاری های موثر با دستگاه های مختلف است.

دکتر ستاری با اشاره به توافقات اخیر این معاونت با وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی یادآور شد: بر اساس این توافق ۶۰ نفر از فارغ التحصیلان برتر دوره های پزشکی مورد حمایت این طرح قرار داده می شوند که این دسته از فارغ التحصیلان برای گذراندن دوره یک تا دو ساله به خارج از کشور می روند ولی مجددا به کشور باز می گردند.

وی افزود: این توافق با توجه به تجاری سازی دستاوردهای حوزه پزشکی اجرایی می شود. در این زمینه به دنبال ایجاد بیمارستان های تخصصی هستیم تا محققان این حوزه بتوانند دستاوردهای خود را به تجاری سازی نزدیک کنند که این برنامه نیز در دستور کار معاونت علمی قرار گرفته است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر ارایه راهکارهایی برای جلوگیری خروج نخبگان از کشور خاطرنشان کرد: سال ۹۳ برنامه هایی داریم تا برای بخش عمده ای از فارغ التحصیلان برتر دانشگاه ها ایجاد شغل های دانش بنیان کنیم و آمادگی لازم برای حمایت از تمامی برگزیدگان جشنواره های علمی نیز داریم.

جشنواره بین المللی خوارزمی به عنوان یکی از سرآمدترین جشنواره های علمی و پژوهشی در کشور با حضور رییس جمهوری در تهران برگزار شد.

درجشنواره امسال از ۲۴ طرح برگزیده در ۱۷رشته تقدیر شد.

۷۸۷ طرح به دبیرخانه بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی ارسال شد که از این تعداد، ۱۲۶ طرح از دانشمندان ۳۸ کشور جهان بود.

از این میان، ۵۶ طرح به هیات داوران جشنواره ارایه شد که ۱۶ طرح آن متعلق به دانشمندان ایرانی مقیم کشور، ۵ طرح از بخش خارجی و ۳ طرح از دانشمندان ایرانی مقیم کشورهای آلمان، فرانسه و آمریکا به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شدند.

برگزیدگان خارجی، از دانشمندان کشورهای آلمان، انگلیس، استرالیا، چین و مجارستان بودند.

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی هر ساله با هدف تجلیل و قدردانی از پژوهشگران و فناوران در سطح ملی و بین المللی برگزار می شود و ۲۶ نهاد بین المللی از این جشنواره حمایت می کنند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها