Skip to content

تحول در پژوهش: آیا جزیره کیش به قطب پژوهش و پزشکی در منطقه تبدیل خواهد شد؟

به گزارش خبرگزاری مهر نزدیک بودن جزیره کیش به کشورهای حوزه خلیج فارس، توان و تخصص پزشکان ایرانی و فراهم شدن زمینه های تحقیقاتی و ایجاد شعب بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی در این جزیره می تواند علاوه بر جذب دانشجویان خارجی، دانشجویان داخلی که مایل به تحصیل هستند را جذب کند و فعالیت های درمانی بخش گردشگری سلامت را توسعه ببخشد.
فراهم شدن زمینه ایجاد شعب بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شیراز و تربیت دانشجو در رشته هایی مانند پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی و ماهیت دوگانه آموزش و درمان در رشته های علوم پزشکی بستر لازم را برای توسعه این رشته ها و مراکز درمانی تخصصی در این جزیره ایجاد می کند.
ایجاد دانشگاه علوم پزشکی بین المللی کیش با همکاری دو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و ایران هم یکی دیگر از زمینه های  افزایش قابلیت های علمی موجود و بهره وری بهینه از فرصت های پیش رو در جزیره کیش است و می تواند زمینه ساز تلاش های تازه در راه توسعه علمی منطقه و کشور باشد.
در این میان نخستین اجلاس روسای دانشکده های پزشکی کشورهای اسلامی با حضور ۲۲ نماینده از این کشورها توانست علاوه برای نشان دادن ظرفیت های جزیره کیش به مهمانان، توانایی های علوم پزشکی ایران را نیز در مرکز توجه این کشورها قرار دهد. برگزاری نخستین گردهمایی دانشجویان رشته های مختلف پزشکی کشورهای اسلامی نیز در آذرماه ۸۶ می تواند جزیره کیش را برای بار دیگر در میدان توجه کشورهای اسلامی قرار دهد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم در طول مدت فعالیت خود، برای اجرای موضوعات مرتبط با علوم پزشکی و فضاسازی جهت صنایع دارویی و پروژه های تحقیقاتی بخش سلامت و فناوری های نوین علاقه نشان داده است و بارها در میان دانشگاهیان از بسترسازی لازم برای تبدیل کیش به قطب علمی و تحقیقاتی در منطقه خلیج فارس خبر داده است.
سخنان وزیر بهداشت در مرکز توسعه سلامت کیش در مورد حمایت این وزارتخانه از سرمایه گذاری برای ایجاد صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی نیز از دیگر دلایلی است که می تواند این جزیره را به سمت تبدیل به یک قطب علمی و تحقیقاتی رهنمون سازد.
“امواج علوم پزشکی جزیره را محاصره کرده است”، این گفته نماینده نخبگان جوان علوم پزشکی وزارت بهداشت است که معتقد است این جزیره می تواند به عنوان یکی از مناطق آرام و بدون دغدغه برای فعالیت های علمی و تحقیقاتی نخبگان مطرح شود.
دکتر سید حمید جمال الدینی که در کمیته نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حضور دارد، می افزاید: نخبگان علوم پزشکی به دلیل ماهیت رشته خود بیش از دیگران با مشکلات سر و کار دارند و از آنجایی که وظیفه نخبه در قبال جامعه خود ارائه راهکار برای حل مشکلات موجود است، به نظر می آید نخبگان جوان علوم پزشکی بیش از سایرین می توانند با تحقیقات کاربردی، راه حل های متناسب برای انبوه مشکلات سلامتی مردم ارائه دهند.
وی خاطرنشان می کند: فراهم شدن زمینه حضور نخبگان جوان علوم پزشکی در مناطق آزاد می تواند محیطی آرام و به دور از دغدغه شهرهای شلوغ برای آنها ایجاد کند تا این مناطق را به اتاق فکرهای بزرگی تبدیل کنند تا ایده های مناسب از آن بدست بیاورند.
رئیس مرکز توسعه سلامت کیش همچنین به توسعه فعالیت های تحقیقاتی در زمینه سلامت در جزیره اشاره می کند و می گوید: مرکز توسعه سلامت کیش به عنوان تنها نماینده دولت در بخش علوم پزشکی در نظارت عالیه شاخص های سلامت در کیش، سعی دارد کیفیت زندگی را برای ساکنین و انبوه مسافران جزیره بیش از گذشته فراهم کند.
وی مرکز توسعه سلامت کیش را یکی از ساختارهای نوین نظارت عالیه در بخش سلامت برشمرده و می افزاید: این مرکز سعی دارد اولویت های تحقیقاتی در بخش گردشگری سلامت و افزایش کیفیت زندگی را در دستور کار قرار دهد. جزیره کیش یکی از جزایر مورد توجه کشورهای منطقه است و باید شعار شهروند سلامت مدار به خوبی در آن پیاده شود.
جمال الدینی یادآور می شود : بر اساس دستور و نگاه ویژه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پررنگ تر شدن نقش نظارتی وزارت بهداشت و تحقق اهداف دولت اسلامی به زودی مراکز کلینیکی و تحقیقاتی مرتبط با روانشناسی، طب کار و تغییر سبک زندگی در این مرکز راه اندازی می شود تا نخبگان جوان رشته های مختلف علوم پزشکی بتوانند ضمن استفاده مناسب از امکانات تحقیقاتی، به ارائه راهکارهای مناسب در زمینه مشکلات مرتبط با کیفیت زندگی مردم جامعه بپردازند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها