Skip to content

تولید علم: ارتقای ۳۳ پله ای رتبه علوم پزشکی ایران در دنیا در مدت ۷ سال

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در طی دولت های نهم و دهم رتبه علوم پزشکی ایران را در دنیا از رتبه ۵۱ به رتبه ۱۸ رساندیم.
دکتر مصطفی قانعی در دیدار مدیران سلامت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور با رئیس جمهور افزود: ۵ درصد سهم آموزش عالی کشور در اختیار وزارت بهداشت است و از بین ۲۵۰۰ دانشگاه و دانشکده در کشور فقط ۵۰ دانشگاه و دانشکده زیر نظر وزارت بهداشت است به این معنی که ۵ درصد دانشجویان کل کشور در علوم پزشکی هستند اما در عین حال ۳۰ درصد کل تولیدات علمی را وزارت بهداشت انجام می دهد.
وی اظهار داشت: قرار بود سالیانه رشد تولید علم ما ۲۵ درصد باشد ولی سال گذشته این میزان به ۵۰ درصد رسید و تعداد مقاله های پزشکی از ۱۰ هزار به ۱۵ هزار رسید.
قانعی گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید تا پایان برنامه ۵ دانشگاه را در یک درصد دانشگاه های برتر جهان جای می دادیم ولی هنوز دو سال از برنامه گذشته و ۶ دانشگاه علوم پزشکی کشور در میان یک درصد دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفته اند.
وی افزود: در ابتدای دولت هشتم فقط ۸ داروی بیوتکنولوژی تولید می کردیم ولی هم اکنون ۳۰ دارو تولید می کنیم که این تعداد تا سال آینده به ۵۰ دارو می رسد.
معاون تحقیقات و فناوری گفت: سال ۷۶ روس ها به ایران آمدند تا ساختن داروی بیوتکنولوژی را به ما یاد بدهند ولی الان ما به این کشور این داروها را صادر می کنیم و در عرض کمتر از دو سال ۵۰۰ میلیون دلار مواد اولیه دارویی تولید و صرفه جویی کرده ایم.
وی وجود ۱۲ هزار عضو هیات علمی، ۴ هزار دانشجوی دکتری  و ۲۶۰۰ دستیار تخصصی در وزارت بهداشت را سرمایه عظیمی برای تولید علم و پژوهش دانست و گفت: در سال گذشته ۲۲۰۰ پیوند کلیه، ۴۰۰ پیوند کبد، قلب و ریه در کشور به انجام رسیده است و هم اکنون بیمار از خارج کشور برای درمان می پذیریم.
وی خواستار توجه بیشتر دولت به اعتبارات بخش سلامت برای متوقف نشدن این روند سریع پیشرفت ها شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها