Skip to content

تولید علم: ایران در تولید مقالات علوم پزشکی رتبه ۱۷ جهانی را دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران از لحاظ تولید مقالات علمی علوم پزشکی در جهان رتبه ۱۷ و از لحاظ ارجاع به مقالات علوم پزشکی رتبه ۲۸ جهان را دارد.

دکتر رضا ملک زاده در همایش سراسری معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور افزود: ۳۷ درصد کل تولیدات علمی کشور در بانک اطلاعاتی اسکوپوس مربوط به علوم پزشکی و ۳۸ درصد کل تولیدات علمی کشور در بانک اطلاعاتی «آی اس آی» مربوط به علوم پزشکی است.
وی با بیان اینکه همچنین یک چهارم مقالات پر استناد در «ای اس آی» مربوط به علوم پزشکی است، گفت: این در حالیست که سهم ما از بودجه تحقیقاتی کل کشور کمتر از ۱۰ درصد است.
دکتر ملک زاده خاطر نشان کرد: در برنامه ریزی برای سال ۱۳۹۳ باید تلاش کنیم تا تولیدات علمی در زمینه علوم پزشکی را افزایش دهیم تا بتوانیم کاهش بوجود آمده در سال ۲۰۱۳ میلادی را جبران کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، پایبندی دانشگاه های علوم پزشکی به اختصاص یک تا سه درصد از بودجه خود به امر پژوهش را از دیگر نکات عنوان کرد و گفت: این موضوع در بودجه ارزشیابی سال ۹۳ توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت لحاظ می شود.
دکتر ملک زاده، ارتقای کیفیت مجلات علمی با برقراری سیستم داوری همتا در سطح دانشگاه، استفاده از فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه به عنوان محقق در مراکز تحقیقاتی و برقراری کارگاه های طراحی پژوهشی مقاله نویسی را از دیگر نکاتی عنوان کرد که معاونین پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور باید به آن توجه کنند.
وی درمورد شورای پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی نیز گفت: در این شورا باید از فعال ترین محققان دانشگاه علوم پزشکی کشور دعوت و از نیروی انسانی جوان از میان فارغ التحصیلان نخبه استفاده کرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، برقراری نظام صحیح و دقیق ثبت بیماری های شایع و نوظهور، تاسیس بیو بانک مخصوص برای بیماری های شایع، تلاش برای تربیت و جذب فارغ التحصیلان نخبه برای رهبری پژوهش در آینده دانشگاه ها را از زیرساخت های مهم پیشنهادی برای تمامی دانشگاه ها عنوان کرد.
** بیماری های مزمن شایع ترین علل مرگ ومیر در کشور
دکتر ملک زاده شایع ترین علل مرگ ومیر در کشور را بیماری های مزمن و غیر واگیر عنوان کرد و گفت: ۸۰ درصد مرگ ومیر در کشور به خاطر ابتلا به بیماری های مزمن و غیر واگیر است.
وی فشار خون، قند خون، چاقی و عدم تحرک از مهمترین بیماری های مزمن و غیر واگیر برشمرد و گفت: سالانه ۸۵ هزار ایرانی به خاطر ابتلا به فشار خون جان خود را از دست می دهند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: این در حالیست که با کنترل فشار خون می توان پنج سال به عمر مردان و ۳.۵ تا ۴ سال به عمر زنان اضافه کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها