Skip to content

تولید علم: ایران در میان ۱۰ کشور برتر جهان به لحاظ تولید علم تا سال ۲۰۱۸

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به جایگاه تولیدات علمی کشور بر اساس نتایج حاصل از مطالعات آینده‌نگاری، گفت: پیش بینی می شود ایران به لحاظ تولیدات علمی تا سال ۲۰۱۸ میان ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گیرد.
دکتر مصطفی قانعی افزود: مقایسه روند رشد رتبه بین المللی کشور ایران در کلیه گرایش‌های علوم و علوم پزشکی و سلامت بر اساس تعداد مقالات در نظر گرفته شده است و بر اساس آن رتبه بین المللی کشور ترکیه در سال ۲۰۱۲ میلادی در کلیه گرایش‌های علوم برابر ۱۹ و در علوم پزشکی برابر ۱۵ است.
وی افزود: اگر ما با همین وضعیت پیش برویم در سال ۲۰۱۵ رتبه نخست در منطقه خاورمیانه را کسب می کنیم.
دکتر قانعی خاطرنشان کرد: علت این پیش بینی این است که ایران در کلیه گرایش های علوم از رتبه ۲۲ در سال ۲۰۰۸ به رتبه ۱۶ در سال ۲۰۱۰ رسید و در  گرایش علوم پزشکی از رتبه ۲۵ در سال ۲۰۰۸ به رتبه ۱۸ در سال ۲۰۱۰ رسید.
وی با اشاره به رتبه بین المللی ۱۰ کشور برتر جهان بر اساس تولیدات علمی در کلیه گرایش‌های علوم در سال ۲۰۱۸ میلادی بر اساس مطالعه انجام گرفته توسط موسسه علم‌سنجی Scimago گفت: بر اساس پیش بینی صورت گرفته رتبه اول به چین، رتبه دوم به آمریکا و رتبه سوم به انگلستان اختصاص می یابد.
معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: نکته جالب این است که این موسسه علم سنجی پیش بینی کرده است ایران با رشد فزاینده ای به رتبه چهارم دنیا در تولید علم می رسد.

جدول رتبه بین المللی ۱۰ کشور برتر جهان بر اساس تولیدات علمی در کلیه گرایش‌های علوم در سال ۲۰۱۸ میلادی 

 

ردیف

نام کشور

منطقه

رتبه در سپتامبر ۲۰۱۲

رتبه در سال ۲۰۱۸

۱

چین

آسیا

دوم

اول

۲

آمریکا

آمریکای شمالی

اول

دوم

۳

انگلستان

اروپا

سوم

سوم

۴

ایران

خاورمیانه

شانزدهم

چهارم

۵

آلمان

اروپا

چهارم

پنجم

۶

هند

آسیا

هفتم

ششم

۷

فرانسه

اروپا

ششم

هفتم

۸

ژاپن

آسیا

پنجم

هشتم

۹

کانادا

آمریکای شمالی

هشتم

نهم

۱۰

کره جنوبی

آسیا

بیست و دوم

دهم

وی گفت: پیش‌بینی روند رشد تولیدات علمی کشورهای ایران و ترکیه در علوم پزشکی و سلامت نیز تا سال ۲۰۱۵ میلادی صورت گرفته است و ایران در سال ۲۰۰۸ تعداد مقالات ۴۸۱۰ داشته است این در حالی است که در همین زمان ترکیه  دارای ۱۰۷۰۲ مقاله بوده است.
دکتر قانعی یادآور شد: بر اساس رشد پیش بینی شده در سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ ، ایران به ۱۸ هزار و ۱۳۷ مقاله می رسد و ترکیه ۱۷ هزار و  ۷۸۹ مقاله خواهد داشت. تعداد مقالات در نمایه نامه اسکوپوس برای این پیش بینی ملاک قرار گرفته است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها