Skip to content

تولید علم: تشریح وضعیت علم شیمی در ایران – پژوهشگران و دانشگاه های برتر

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اعلام اسامی دانشمندان، دانشگاهها و موسسات پژوهشی فعال در رشته شیمی گفت: در تحلیل موضوعی انتشارات جمهوری اسلامی ایران در رشته شیمی در پایگاه وب علوم با انتخاب کلیه موضوعات فرعی از تعداد ۲۴ هزار و ۹۹۵ رکورد مربوط به ایران، تعداد ۵ هزار و ۶۹۷ رکورد متعلق به رشته شیمی است.

دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر، از برتری دانشگاه آزاد در میان دانشگاههای کشور در رشته شیمی خبر داد و گفت: ایران در رشته شیمی با کشورهای آمریکا، مالزی و کانادا بیشترین همکاریها را دارد.

وی اظهار داشت: در بازه زمانی ۲۰۱۰-۲۰۰۹ ، سه هزار و ۸۱۴ بار به این تعداد مدارک استناد شده است. عدد مربوطه به index-hدر رشته شیمی در پایگاه وب علوم ۱۲ و این بدان معنی است که در رشته شیمی ۱۲ مدرک هر یک حداقل ۱۲ استناد را به خود اختصاص داده‌اند.

 

پرتولید کننده ترین محققان شیمی

هروی: ۷۲ مدرک

گنجعلی: ۶۸ مدرک

مرسلی: ۵۹ مدرک

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: بررسی‌ها نشان می دهد هروی با ۷۲ مدرک پرتولیدترین نویسنده در حوزه شیمی بوده است. پس از وی، گنجعلی و مرسلی به ترتیب با ۶۸ و ۵۹ مدرک حائز رتبه‌های دوم و سوم تولید علم در این رشته بوده‌اند.

وی اظهار داشت: در میان موسسات و دانشگاه‌ها نیز دانشگاه آزاد اسلامی با ۸۷۵ مدرک در صدر جدول‌ جای گرفته است.

 

برترین دانشگاهها در تولید علم شیمی

۱- دانشگاه آزاد اسلامی

۲- دانشگاه‌ تهران

۳- دانشگاه تربیت مدرس

۴- دانشگاه شریف

۵- دانشگاه امیرکبیر

دکتر مهراد افزود: پس از دانشگاه آزاد اسلامی به ترتیب دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، شریف و امیرکبیر رتبه‌های دوم تا پنجم تولیدات حوزه شیمی را به خود اختصاص داده‌اند. تنها موسسه پژوهشی موجود، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران است که در رتبه نوزدهم این جدول جای دارد.

وی اظهار داشت: صندوق حمایت از پژوهشگران کشور با اختصاص ۱۳۴ رکورد به خود در میان سایر حامیان مالی پژوهش‌ها حائز رتبه اول است. پس از این موسسه دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی به ترتیب با دارا بودن ۱۱۲ و ۱۰۸ رکورد در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: در رابطه با نشریات منتشر کننده، بیشترین تعداد مدارک در رشته شیمی در بازه زمانی ۲۰۱۰-۲۰۰۹ Asian Journal Of Chemistry با انتشار ۲۵۴ مدرک از حوزه شیمی بیشترین تعداد مدارک مربوط به این حوزه را چاپ کرده است. این نشریه انگلیسی زبان متعلق به کشور هندوستان است و به تعداد ۶ شماره در سال منتشر می شود.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران بیشترین همکاری‌های علمی را در رشته شیمی به ترتیب با کشورهای آمریکا، مالزی و کانادا داشته است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها