Skip to content

تولید علم: تولید بیش از هزار مقاله در ۲۹ روز اول سال ۲۰۰۹ توسط محققان کشور

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم فناوری با بیان اینکه تولید علم ایران در ۲۴ روز نخست ژنوایه ۲۰۰۹ میلادی برابر یک هزار و ۶۹ مقاله بوده است، گفت: در صورت استمرار این روند انتظار می رود کل تولیدات علمی ایران در پایان سال به رقم ۲۰ هزار نزدیک شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر مهراد در مراسم چهلمین سال تاسیس پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران و رونمایی پایگاه ثبت اطلاعات پایان نامه ها و رساله های تحصیلات تکمیلی کشور با بیان این مطلب افزود: مهمترین دلیل این میزان تولید علمی در ماه نخست سال میلادی ۲۰۰۹ وابسته به پرکاری پژوهشگران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان دانشگاه است که در زمینه تولید اندیشه، تولید علم و نوآوری اهتمام داشته اند.

وی اضافه کرد: کل تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۸ بالغ بر ۲۵ هزار مدرک علمی است که ۱۱ هزار مورد از آن مربوط به پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) و ۱۴ هزار مورد مربوط به مستندات نمایه شده در ISI است. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۸ میلادی رتبه اول تولید علم در منطقه را به خود اختصاص داده یعنی از ترکیه نیز پیشی گرفته است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، آهنگ روز افزون تولید علم در سال ۲۰۰۹ میلادی را تابع طبیعت بودجه، امکانات و تسهیلات پژوهشی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دانست.

دکتر مهراد افزود: ISC در فروردین ماه به خارج از مرزهای کشور می رود و در  ۴ کشور مالزی، اندونزی، بنگلادش و برونئی راه اندازی می شود. البته در فروردین ماه نشستی به میزبانی مالزی و با حضور کشورهای اندونزی، بنگلادش و برونئی در این راستا برگزار خواهد شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها