Skip to content

تولید علم: سال ۹۰ سال پیشی گرفتن ایران در تولید علم و کسب رتبه نخست منطقه در پایگاه اسکوپوس

آخرین ماهها و روزهای سال ۹۰ برای تولید علم ایران اخبار خوشی را رقم زد و براساس اطلاع رسانی ۲ پایگاه استنادی بین المللی، ایران در رتبه های علمی جهانی صعود کرد.
جدیدترین آمار ارائه شده در پایگاه تامسون رویترز در خصوص تولید علم کشورهای جهان در آخرین روزهای سال ۹۰ اعلام شد که با نمایه سازی انتشارات علمی ایران در ISI مشخص شد مقام علمی ایران با یک پله صعود در آخرین روزهای سال ۹۰ به رتبه ۲۰ رسیده است.
در فاصله ۲ ماهی که از سال میلادی جدید ‌گذشت و آماری که پیش از این درباره اسناد علمی ایران، نمایه شده در ISI ارائه شد، آمارها بسیار متفاوت شده به طوریکه جایگاه ایران و ترکیه که معمولاً در سنجش میزان تولیدات علمی در منطقه با یکدیگر مقایسه می‌شوند به یکدیگر نزدیک‌تر شده است.
براساس آخرین آمار، ترکیه با ۲۶ هزار و ۵۷۵ مقاله به مقام ۱۸ رسیده است. این در شرایطی بود که رتبه پیشین ترکیه در ۲ ماه گذشته ۱۷ و جمهوری اسلامی ایران ۲۱ بود.

با نمایه سازی انتشارات علمی ایران در ISI مشخص شد مقام علمی ایران با یک پله صعود به رتبه ۲۰ رسید.

وضعیت ایران از منظر پایگاه استنادی اسکوپوس

همچنین با استناد به آمارهای ارائه شده از سوی پایگاه اسکوپوس (scopus) در خصوص ثبت مقالات علمی و پژوهشی ایران در سال ۲۰۱۱ وضعیت ایران در میان دیگر کشورهای دنیا مشخص شد.

پیشی گرفتن ایران از ترکیه برای اولین بار

براساس آمارهای پایگاه استنادی اسکوپوس که در آخرین روزهای سال ۹۰ اعلام شد، ایران در سال ۲۰۱۰ با سهم ۱.۲۷ درصدی از تولید علم جهان دارای رتبه ۱۹در میان دیگر کشورها بود و ۲۷ هزار و ۷۸۰ مقاله نیز منتشر کرده بود و بعد از کشور ترکیه قرار داشت.

اما در سال ۲۰۱۱ و براساس داده های آماری این پایگاه، ایران با انتشار ۳۱ هزار و ۲۰۴ مقاله و سهم ۱.۴۶ درصدی از تولید علم جهان با دو پله صعود و بالاتر از کشور ترکیه در رتبه ۱۷ قرار گرفته و این در حالی است که کشور ترکیه بعد از ایران و رتبه ۱۹ را برای تولید مقالات علمی و پژوهشی به خود اختصاص داده است.

رتبه ایران در سال ۲۰۱۱میلادی در پایگاه استنادی اسکوپوس ۱۷ شده بود که با این رتبه از کشور ترکیه پیشی گرفت و در منطقه اول شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها