Skip to content

تولید علم: سرعت رشد علم در ایران ۱۱ برابر کشورهای دنیا است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سرعت رشد علم در ایران ۱۱ برابر کشورهای دنیا است و پس از ایران ترکیه با ۵.۵ برابر متوسط علمی دنیا رتبه دوم را دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، دکتر مرضیه وحید دستجری در همایش گردهمایی بزرگ دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: باید هرچه سریعتر پرداخت از جیب مردم در نظام سلامت را کاهش و در سرلوحه کاری خود جلب رضایت مردم را بیش از پیش قرار دهیم.

وی اضافه کرد: در عین اینکه برنامه‌های زیادی همچون تدوین نقشه جامع علمی کشور را پیاده می‌کنیم دانشگاههای علوم پزشکی کشور نقشه جامع سلامت خود را تدوین کرده‌اند و امروز به دنبال آن هستیم که نقشه جامع سلامت کشور را تدوین کنیم.

دکتر وحید دستجری با بیان اینکه سیاست‌های کلان وزارت بهداشت براساس این دو نقشه به ثمر خواهد نشست اضافه کرد: البته روزمره با معضلات سلامت کشور مانند مرگ و میر مادران باردار، نوزادان، افزایش بیماری‌های مانند سرطان و بیماران قلبی،‌ مالاریا، سالک و ایدز که هنوز هم برای ما مسئله‌ساز هستند مواجهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: همکاری‌ها و هماهنگی‌های بین بخشی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور رئیس جمهور یا معاون اول آن و ۸ نفر از وزرای دولت تدوین شود چرا که حل حجم زیادی معضلات سلامت به ویژه آلودگی هوا و آب از توان وزارت بهداشت خارج است.

وی گفت: در جلسه آخر شورای عالی سلامت در زمینه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ۵۲ شاخص براساس شاخص‌های عدالت و سلامت تبیین کرده‌ایم که هر کدام از اعضای شورا باید تا سال ۹۱ گزارش مکتوب فعالیت‌های خود را به شورا ارائه دهد. همچنین شوراهای سلامت استانی با تأسیس کارگروه‌هایی پیوست‌های این مصوبات را به اجرا می‌گذارد.

دکتر وحید دستجری ادامه داد: براساس این مصوبات وزارت کشور موظف شد برنامه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در شهرها که موجب تغییر شیوه زندگی افراد می‌شود را طراحی و اجرا کند و گزارش آن را هر ۶ ماه یکبار به شورای عالی سلامت بدهد. همچنین در این برنامه حذف مالاریا به ویژه مالاریا فالسی پاروم برنامه‌ریزی شد.

وی یادآور شد: بعداز تصویب این موضوع در شورای عالی سلامت توانستیم میزان ایجاد موارد جدید فالسی‌پاروم را در کرمان به صفر برسانیم و در سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ترتیب ۷۰ و ۵۰ درصد کاهش داشته باشیم.

دکتر وحید دستجری اضافه کرد: همچنین برنامه کنترل سالک در ۱۸ استان کشور تدوین شد که با تمهیدات انجام‌شده و همکاری‌ دانشگاههای علوم پزشکی توانستیم موارد سالک که در سال ۸۶، ۳۰ هزار بود را به ۱۷ هزار مورد کاهش دهیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: ۱۸ مورد مبتلا به وبا امسال در کشور داشتیم که ۱۱ مورد آن بیماران ایرانی بودند که با اتباع پاکستانی ارتباط داشتند. این میزان ۱۸ مورد در سال طی ۴۰ سال گذشته بی‌نظیر است.

وی در خصوص کاهش میزان ایدز نیز گفت: در سال ۸۸ میزان مبتلایان به ایدز یک هزار و ۳۵۲ مورد بود و امسال ۵۷۰ مورد رسیده است.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین موضوعات نظام سلامت این است که اعتبارات سلامت را در تولید ناخالص داخلی کشور بالا ببریم اما آنچه مهم‌تر است مسئله کاهش پرداخت از جیب مردم است که این کار با حمایت دولت و بیمه‌ها انجام‌ پذیرد.

وی اضافه کرد: مسئله آموزش، امنیت و سلامت همه جزو مسائل هزینه‌بردار بوده است که دولت عزم جدی دارد با اجرای قانون هدفمندی سهم بسیار خوبی را از یارانه‌ها به بخش سلامت دهد تا پرداخت از جیب مردم کم شود.

دکتر وحید دستجری اضافه کرد:‌ باید در کنار اجرای این قانون اصلاح الگوی مصرف نیز داشته باشیم که این اصلاح فقط در خصوص قانون‌های انرژی نیست بلکه مسائلی مانند تجویز منطقی دارو و استفاده صحیح از نیروی انسانی نیز به حساب می‌آید.

وی گفت: در زمینه تجهیزات پزشکی و داروهای پیشرفته باید دقت داشت که این دو در عین داشتن ظاهری زیبا مسائل پشت پرده زیادی دارد لذا در نظام سطح‌بندی خدمات باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که این تجهیزات که مانند تیغ دو لبه می‌مانند هزینه زیادی را به ما تحمیل نکند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تأمین عادلانه نظام سلامت و تکمیل و اصلاح شبکه تا رسیدن به بالاترین مراحل تخصصی از مهم‌ترین مأموریت وزارت بهداشت است که امیدواریم پزشک خانواده را سال آینده به تمام استان‌های کشور تسری دهیم که البته اجرای آن نیازمند اعتبارات و نیروی انسانی است.

وی درباره ساماندهی اورژانس‌های بیمارستانی نیز اظهار داشت: در سال گذشته ۳۰ میلیون نفر به اورژانس‌های بیمارستانی کشور مراجعه کردند. این طرح از اولویت‌های وزارت بهداشت است که براساس این طرح به تمام اورژانس‌ها ابلاغ شده است که پزشک مقیم متخصص ۲۴ ساعته با اولویت طب اورژانس پس از آن با اولویت متخصص جراحی عمومی و داخلی باید در اورژانس‌ها حضور داشته باشد.

دکتر وحید دستجری گفت: در ۵ سال و نیم گذشته زیرساخت‌های نظام سلامت را بهبود بخشیدیم که به عنوان مثال ۱۲ هزار تخت به تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شد همچنین ۹ هزار و ۴۰۰ تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و ۱۰ هزار تخت نیز در حال تدوین است که امیدواریم تا سال ۹۳ نیاز تخت‌های بیمارستانی کشور مرتفع شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: جذب ۲۳ هزار پرستار که آزمون آن ۶ اسفند برگزار می‌شود از مهم‌ترین دستاوردهای ارتقای کیفی خدمات است.

وی با اشاره به موضوع پژوهش در وزارت بهداشت گفت: ۷.۳ درصد بودجه پژوهشی کشور به وزارت بهداشت تخصیص پیدا می‌کند که این میزان منجر به ۳۰ درصد محصولات پژوهشی کشور می‌شود. لذا این بودجه‌ها باید رشد بیشتری پیدا کند.

دکتر وحید دستجری اضافه کرد: سرعت رشد علم در ایران ۱۱ برابر کشورهای دنیا است و پس از ایران ترکیه با ۵.۵ برابر متوسط علمی دنیا رتبه دوم را دارد.

وزیر بهداشت گفت: در زمینه تولید دارو امروز ۹ دارو با فناوری بالا در کشور تولید می‌شود و ۱۲ داروی دیگر نیز در برنامه تولید قرار دارد که این میزان ۲۵۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

وی اضافه کرد: در آسیا ۵ کشور ژاپن، کره، چین، هند و ایران توانایی تولید این داروها را دارند که برنامه وزارت بهداشت این است که به رتبه

چهارم برسد.

دکتر وحید دستجری خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است استنت‌های قلبی و اورولوژی، دستگاههای MIR، سی‌تی‌اسکن که در حال حاضر واردات آن اتلاف سرمایه ملی را در پی دارد در کشور تولید کنیم.

وی در زمینه آموزش نیز گفت: افزایش ۳۵۰ درصدی از سال گذشته تاکنون در پذیرش دانشجویان ارشد، افزایش ۵۰۰ درصدی در دانشجویان PHD و ۲۵۰ درصدی دستیاران پزشکی از مهم‌ترین دستاوردهای سالیان گذشته بوده است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها