Skip to content

تولید علم: سهم ایران درتولید علم جهان به بیش از ۲ درصد رسیده است.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور اجرایی گفت : سهم ایران در تولید علم جهان از یک دهم درصد در سال ۱۳۵۷ به بیش از ۲ و یک دهم درصد رسیده است.

دکتر عباس طائب در مراسم رونمایی از سامانه ملی مدیریت اطلاعات تحقیقاتی ( سمات ) گفت : تعداد مقالات علمی و پژوهشی نمایه شده ایرانی در مجلات معتبر بین المللی در سال ۱۳۸۴ ، ۵۵۸۲ مقاله بود که این تعداد در سال ۱۳۸۸ به ۱۷ هزار و ۷۶ مقاله و در سال ۱۳۹۱ به بیش از ۲۵ هزار مقاله رسیده است که افزایش شتایان انتشار مقالات علمی در ایران هم اکنون موجب شده است که کشورمان رتبه اول علمی منطقه را به دست آورد .
وی ادامه داد : از سوی دیگر تعداد انجمن های علمی در سال های ۱۳۸۴ ، ۱۳۸۸تا ۱۳۹۱ به ترتیب ۱۵۹ ، ۲۱۵ و ۲۸۰ انجمن بوده است که این افزایش تعداد انجمن ها نیز نشان دهنده این است که در بسیاری از زمینه ها ایران به قطب علمی مبدل شده است .
مشاور وزیر علوم در امور اجرایی گفت : این وزارتخانه با توجه به تاکیدات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، منویات رهبرمعظم انقلاب اسلامی و اصول قانون اساسی مبنی بر گسترش و اعتلای فرهنگ اسلامی توجه ویژه ای به فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کرده است و بر این اساس تعداد نشریات دانشجویی افزایش یافته است. در سال های ۸۴ ، ۸۸ و ۹۱ تعداد نشریات دانشجویی به ترتیب ۲۵۰۰ ، ۳۲۰۰ ، ۴۲۰۰ نشریه بوده است .
دکتر طائب ادامه داد: تحولات روی داده در جمعیت دانشجویی دوره دکتری بورس داخل و خارج پس از پیروزی انقلاب اسلامی حاکی از توجه خاص برنامه ریزان آموزش عالی کشور به تحصیلات تکمیلی است.
به گفته مشاور وزیر علوم بر این اساس تعداد دانشجویان دوره دکتری بورس داخل در سال های ۱۳۸۴ ، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۱ به ترتیب ۵۹۱ ، ۸۱۸ و ۱۶۶۴ نفر و تعداد دانشجویان دکتری بورس خارج در همین سال ها به ترتیب ۱۲۲، ۱۱۴ و ۱۰۲ بوده است که این بیانگر تلاش وزارت علوم مبنی بر استفاده بیشتر از توانمندی دانشگاه های داخل کشور به منظور تربیت نیروی انسانی و در حین حال بهره مندی از توانایی دانشگاه های خارجی در حوزه های مورد نیاز کشور است .
سامانه ملی مدیریت اطلاعات تحقیقاتی ( سمات ) ، سامانه ملی جا یابی کار آموزان در صنعت ، شبکه مرکز رشد خوشه های فناوری دانشگاه جامع علمی و کابردی و طرح آمایش آموزش عالی در مصلای تهران رونمایی شدند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها