Skip to content

تولید ملی: تولید ۱۵۷ محصولات فناوری نانو در کشور

مدیر کارگروه ویژه توسعه منابع انسانی ستاد نانو ریاست جمهوری با بیان اینکه در سال گذشته ۱۵۷ محصولات فناوری نانو در کشور تولید شده است، گفت: در حال حاضر ۱۶ هزار محقق در حوزه فناوری نانو فعالیت می کنند.

دکتر سید مهدی رضایت در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی افزود : از این تعداد بیش از سه هزارنفر در مقطع دکترا وبیش از ۱۲ هزار نفر مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند.

دکتر رضایت افزود: در رشته نانو ۳۸ دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۶ دانشگاه در مقطع دکترا دانشجو تربیت می کنند.

وی ایران را از جمله کشورهایی دانست که مسابقات و المپیادهای متعدد دانش آموزی و دانشجویی برگزار می کند و تاکنون دراین زمینه ۴ المپیاد دانش آموزی و ۳ مسابقه ملی دانشجویی برگزار شده است.

دکتررضایت گفت : تا پایان نوامبر سال ۲۰۱۳ سه هزار و ۷۹۲ مقاله ISI از سوی ایران در حوزه فناوری نانو ثبت شده که ۴ درصد از کل مقالات ارائه شده درحوزه نانو در این مدت است.

مدیر کارگروه ویژه توسعه منابع انسانی ستاد نانو ریاست جمهوری با بیان اینکه ۵۰ درصد از سهم تولید علم جهان اسلام متعلق به ایران است گفت: ایران با ارائه روزانه تا ۱۰ مقاله آی اس آی در حوزه فناوری نانو در جایگاه هشتم جهان قرار دارد.

دکتر رضایت نقطه ضعف فعالیت فناوری نانو را در ثبت پتنت ها دانست و توضیح داد: ایران در رنکینگ جهانی نسبت تعداد پتنت ها به مقالات فناوری نانو در سال ۲۰۱۲ در بین کشورهایی که بیش از ۵۰۰ مقاله در حوزه فناوری نانو داشتند رتبه ۳۵ را کسب کرده است.

پتنت یک حق اختصاصی است که به یک اختراع (می تواند یک محصول یا یک فرایند باشد که راه جدیدی را برای انجام کاری فراهم می کند ) داده می شود.

مدیر کارگروه ویژه توسعه منابع انسانی ستاد نانو ریاست جمهوری تعداد محصولات فناوری نانو در سال ۱۳۹۲ را ۱۵۷ محصول عنوان کرد که ۳۷ عدد از آنها مربوط به تجهیزات مرتبط به نانو می باشد.

وی یکی از دستاوردهای فناوری نانو در حوزه پزشکی را داروی «سینادوکسوزوم» مخصوص بیماری های صعب العلاج و سرطانی دانست که در گذشته با قیمت یکهزار و ۲۰۰ دلار وارد کشور می شد، اما با همت محققان داخلی و در شرکت اکسیر نانو سینا این دارو توسط متخصصان داخلی تولید شده و با قیمت ۳۰ هزار تومان در اختیار بیماران قرار می گیرد.

وی سیاست جدید را حمایت بیشتراز پایان نامه های دانشجویی مرتبط با فناوری نانو دانست و توضیح داد: برای پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد۵ میلیون ریال و مقطع دکترا ۱۰ میلیون ریال به عنوان حداقل تشویق پرداخت می شود.

وی در مورد مصوبه جدید دراین زمینه را گفت: در صورتی که پایان نامه بتواند امتیازات لازم علمی را کسب کند این مبلغ تا ۱۲۰ میلیون ریال در هر دو مقطع افزایش خواهد یافت.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها