Skip to content

تولید ملی: تولید ۵۰ داروی زیست فناوری تا سال آینده

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به تعداد داروهای بیوتکنولوژی تولیدی کشور در سال جاری به تعداد ۳۰ دارو گفت: در سال آینده این تعداد دارو به ۵۰ دارو بالغ می شود.
دکتر مصطفی قانعی در هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی الکترونیکی کردن ثبت نام در این جشنواره را از اقدامات مهم این دوره از جشنواره رازی دانست و افزود: این اقدام منجر شد که کلیه افراد متقاضی بتوانند علاوه بر وضعیت سایر شرکت کنندگان بتوانند به مقالات ارایه شده در این جشنواره دسترسی یابند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به رشد ۴ تا ۱۱ برابری ایران در حوزه های مختلف اظهار داشت: حوزه های علوم پزشکی، مهندسی شیمی، زیست شناسی، فیزیک و مواد از جمله حوزه هایی هستند که بیشترین سهم رشد علمی در ایران را داشته اند.
وی با اشاره به رتبه دانشگاه های علوم پزشکی خاطرنشان کرد: دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، شهید بهشتی و تهران جزو برترین دانشگاه های علوم پزشکی هستند ضمن آنکه دانشگاه های علوم پزشکی مشهد و تبریز جزو یک درصد دانشگاه های دنیا قرار گرفته اند.
قانعی با اشاره به روند رشد دانشمندان کشور ادامه داد: سال گذشته ۹ دانشمند و در سال جاری تعداد دانشمندان کشور به ۱۰ نفر افزایش یافت.
وی با اشاره به حجم صادرات در بازارهای جهانی در حوزه تجهیزات پزشکی گفت: در حال حاضر سهم بازارهای جهانی از صادرات تجهیزات پزشکی ۳۰۷ میلیارد دلار است.
وی با اشاره به موفقیت کشور در تولید دارو یادآور شد: در سال ۹۱ موفق به تولید ۳۰ داروی بیوتکنولوژی شدیم که این میزان در سال آینده به ۵۰ دارو خواهد رسید.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به برخی دستاوردهای محققان در هجدهمین جشنواره رازی خاطرنشان کرد: این تعداد دستاورد تحقیقاتی با ۴۰ درصد فعالیت اعضای هیات علمی دانشگاه ها محقق شده است.
وی تصویربرداری حیوانی با رزولوشن بالا برای ردیابی دارو و ساخت کیت شناساگر کیفی متانول به روش شیمیایی را از جمله دستاوردهای محققان در این دوره جشنواره رازی نام برد و یادآور شد: علاوه بر این محققان موفق به تولید صنعتی پنیر UFپروبیونیک با نمک جایگزین شده اند. این نوع پنیر به جای قرار دادن آن در نمک که موجب افزایش فشار خون می شود با استفاده از روش های پروبیونیک نمک آن را کاهش دادند ضمن آنکه برای درمان پوکی استخوان و کاهش فشار خون موثر است.
قانعی با اشاره به حمایت این وزارتخانه از طریق ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: با استفاده از این صندوق و اعطای وام و تسهیلات به تجهیزسازان می توانیم زمینه مناسبی برای ایجاد اقتصاد دانش بنیان و تولید تجهیزات پزشکی ایجاد کنیم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها