Skip to content

جشنواره های پژوهشی: آغاز فراخوان جایزه بین المللی و علمی – فناوری پیامبر اعظم (ص)

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) خبر از آغاز فراخوان این جایزه برای شناسایی و معرفی برترین های علم و فناوری جهان اسلام، از  ۱۹ اسفند ماه ۹۲ داد.

مهدی صفار نیا در محل پارک فناوری پردیس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این جایزه در سال گذشته با هدف معرفی وتقدیر از دانشمندان برجسته کشورهای جهان اسلام به تصویب رسید.

وی گفت که با تصویب این جایزه به دنبال افزایش سطح همکاری بین کشورهای اسلامی و احیای دوباره جهان اسلام و ایجاد ارتباط مستمر بین نهادهای علمی این کشورها هستیم .

صفارنیا تاکید کرد: برای طراحی این جایزه، جایزه های بزرگی مانند نوبل، کاولی بررسی شد و همچنین از نظرات کارشناسان خارجی استفاده شده است .

وی همچنین گفت: این جایزه با هدف معرفی دستاوردهای علمی فناوری های برتر دانشمندان و فناوران کشورهای اسلامی، تقدیر از صاحبان دستاوردهای علمی و تشویق و ترغیب مسلمانان به تولید علم و فناوری تصویب شده است .

صفارنیا، تقویت جایگاه علم و فناوری در جهان اسلام و تشریک مساعی، هم افزایی و همگرایی دانشمندان کشورهای اسلامی در کنار ایجاد زمینه برای تعامل و تبادل نظر دانشمندان این کشورها درجهت ایجاد تمدن نوین اسلامی و تولید نظریات متناسب با آن برای رفع انحصار مرجعیت علمی و فناوری در جهان را از دیگر اهداف جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم دانست.

وی گفت: اگر نگاهی به برندگان جوایز علمی بین المللی بیندازیم متوجه می شویم که سهم دانشمندان مسلمان در این جوایز نسبت به جمعیت حال حاضر دنیای اسلام بسیار ناچیز است . این در حالی است که اعتقاد داریم اگر چه سهم مسلمانان در پیشبرد علم در جهان در گذشته با افول مواجه شده است، اما وضعیت فعلی بیانگر عدم توازن بین ظرفیت های مسلمانان و جوامع اسلامی در حوزه علم و فناوری با غیر مسلمانان است.

وی تاکید کرد: با توجه این موضوع بود که ایده اولیه برگزاری جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم برای شناسایی و معرفی برترین های علم و فناوری جهان اسلام شکل گرفت.

وی گفت: با آغاز فراخوان در دوره اول برگزاری در چهار بخش طرح برتر علوم و فناوری زیستی و پزشکی، علوم و فناوری نانو، علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و طرح برتر دانشمند مسلمان جوایز اعطا خواهد شد.

دبیر این شورا در مورد جایزه هایی که به دانشمندان مسلمان تعلق می گیرد، توضیح داد: فرد یا افراد برگزیده در هر چهار گروه فوق، جایزه نقدی معادل ۵۰۰ هزار دلار به همراه مدال مصطفی(ص) و لوح تقدیر اعطا می شود.

وی تاکید کرد: جایزه طرح برتردانشمند مسلمان جهان بدون محدودیت موضوعی و محدودیت جغرافیایی به فرد یا گروهی که در یک رشته خاص علمی و فناوری اقدام ویژه و منحصر به فردی در جهت پیشرفت علم در سطح جهان انجام داده باشند اعطا می شود، اما در خصوص جوایز دیگر حتما شرکت کنندگان باید تابعیت یکی از کشورهای اسلامی عضو سازمان همکاری های اسلامی یا جوامع اسلامی را داشته باشند.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان در بخش های چهارگانه جایزه نمی توانند شخصا خود را به عنوان نامزد دریافت جایزه به دبیرخانه جایزه معرفی نمایند و فرآیند نامزدی باید از طریق نهادهای نامزد کننده صورت بگیرد.

صفارنیا با عنوان این مطلب که تاکنون ۲۵۰ نهاد نامزد کننده مشخص شده است، گفت: این نهادها شامل دانشگاه و مراکز علمی – پ‍ژوهشی، انجمن ها و قطب های علمی و فناوری، فرهنگستان علوم هر یک از کشورهای اسلامی، پارک های علمی و فناوری و نفرات برتر دوره های قبلی برای دوره دوم به بعد هستند.

وی تاکید کرد: هر نهاد نامزد کننده تنها می تواند یک طرح در هر حوزه را به عنوان طرح منتخب خود معرفی کند.

وی در مورد داوری نیز گفت: داوران هر حوزه را یک گروه هفت نفره از متخصصین موضوع از ایران، کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی و مسلمانان سایر کشورهای جان تشکیل می دهند که توسط شورای سیاست گذاری جایزه تایید می شود.

وی ویژگی های داوران را دارا بودن نوآوری مشهود، ارائه روش جدید در علم و فناوری و ارتباط محرز طرح یا سابقه علمی وی عنوان کرد.

صفارنیا زمان دریافت طرح ها را از تاریخ ۲۲ خردادماه ۹۳ تا تاریخ ۲۱ تیرماه ۹۳ عنوان کرد.

وی گفت: در هر یک از چهار حوزه مرتبط با جایزه پنج طرح از طرح های ارسالی جمعا بیست طرح در گزینش اولیه هیات داوران قرار می گیردو در مراسمی که در یکی از روزهای ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول و مصادف با میلاد پیامبر اعظم(ص) برگزار می شود جوایز رتبه های برتر با حضور داوران، دانشمندان و مقامات عالی رتبه کشورهای اسلامی اهدا خواهد شد.

وی افزود: در کنار این مراسم جشنواره فناوری کشورهای اسلامی نیز با هدف تحقق بخشی به اهداف این جایزه و ایجاد همگرایی بین دانشمندان کشورهای اسلامی به مدت پنج روز برگزار می شود.

در این مراسم دکتر سید حسین دباغیان به عنوان رییس کارگروه اجرایی و دکتر حسن ظهور به عنوان دبیر کارگروه علمی جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم(ص) معرفی شدند.

همچنین دکتر سورنا ستاری معاون علمی فناوری رییس جمهوری به عنوان رییس شورای سیاست گذاری و محمدرضاعارف، سعید سهراب پور، منصورکبگانیان و حجت الاسلام محسن قمی و حمید پارسانیا به عنوان اعضای حقیقی این شورا معرفی شدند

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها