Skip to content

جشنواره های پژوهشی : جشنواره بین المللی خوارزمی راهی برای تجاری سازی ایده‌ها

جشنواره بین المللی خوارزمی یکی از معتبرترین جشنواره های بین المللی دنیاست که فرصت مناسبی را برای تبادل اطلاعات و تبدیل فناوری به ثروت فراهم می سازد.

تبدیل ایده به ثروت یکی از حلقه های مفقوده در کشور بود که در چند سال گذشته با تاکید رهبر معظم انقلاب و برنامه ریزی های صورت گرفته تا حد بسیار زیادی این مشکل برطرف شده است.

سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در سال ۱۳۵۹ پس از تصویب شورای انقلاب اسلامی با هدف حمایت از پژوهشگران و نوآوران و مخترعان تاسیس شد. در سال ۱۳۷۰ با تکیه بر تجارب گذشته و نیاز روزافزون کشور به امر تحقیق در زمینه های علمی و ضرورت دستیابی به فناوری ملی و به منظور توسعه صنعتی کشور و رفع وابستگی ، اساسنامه سازمان با تغییراتی به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسید.

بر اساس این اساسنامه جهت گیری حمایتی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در دهه اول به سمت انجام پژوهش در جهت رفع نیازهای ملی معطوف شد.

به دنبال این تغییر سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برای انجام این رسالت اقدام به برگزاری جشنواره خوارزمی کرد که امسال بیست و هفتمین دوره آن برگزار می شود و جزو معتبرترین و شناخته ترین جشنواره های بین المللی دنیاست.

برگزاری این جشنواره فرصت مناسبی برای کشف استعدادها در زمینه های علمی و صنعتی و تبادل اطلاعات علمی و فنی بین کشورهای مختلف است.

اولین دوره جشنواره خوارزمی در سال ۱۳۶۶ با شرکت طرح های داخلی برگزار شد تا اینکه در دوره پنجم که در سال ۱۳۷۰ برگزار شد طرح های خارجی نیز شرکت کردند و در دوره یازدهم در سال ۱۳۷۶ با شرکت طرح های داخلی، دانش آموزشی ، خارجی و ایرانیان مقیم خارج برگزار شد.

در مدت برگزاری ۲۶ دوره این جشنواره ۴۴ کشور در آن شرکت کردند و این مدت ۱۸ هزار و ۴۵۲ طرح به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که بعد از ارزیابی ۸۸۴ طرح به عنوان برگزیده انتخاب شدند. از این تعداد ۱۴۹ طرح خارجی و ۲۱ طرح ایرانیان مقیم خارج بود.

دکتر سعید زرندی دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی در این باره به ایرنا گفت: تقویت حوزه علم و فناوری به عنوان ستون اصلی توسعه کشور همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

وی تاکید کرد: جشنواره بین المللی خوارزمی بستر مناسبی برای ارائه دستاوردها و تبادل اطلاعات بین نخبگان و صاحبان ایده در ایران و کشورهای شرکت کننده است.

معاون تجاری سازی و ارتباط با صنعت و کارآفرینی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران گفت: ایده های داخلی که در جشنواره خوارزمی ارائه می شود بومی و کاملا ایرانی است از این رو باید تلاش کنیم تا آنها را به مرحله تولید انبوه و صنعتی برسانیم که سازمان پژوهش ها در این زمینه برنامه ریزی هایی کرده است.

وی تاکید کرد: بسیاری از این طرح ها قابلیت حل برخی مشکلات کشور را دارند از این رو جذب سرمایه گذار و تجاری سازی آنها در اولویت برنامه های سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران است.

دکتر زرندی گفت: بستری در جشنواره ایجاد شده است تا سرمایه گذار با صاحبان طرح ها و ایده ها آشنا شوند و تا در صورت توافق طرح تجاری سازی شود.

وی در پاسخ به این سوال که از ۸۸۴ طرح برگزیده در ۲۶ دوره برگزاری جشنواره خوارزمی چند درصد تجاری سازی شده اند اظهار داشت: طرح هایی که جنبه کاربردی و اختراع داشتند مورد بررسی قرار گرفتند که به حدود ۱۰۰ طرح می رسید که از این تعداد ۵۰ درصد آنها تجاری سازی شده اند.

دکتر زرندی تاکید کرد: البته تجاری سازی طر ح به تنهایی از عهده یک سازمان برنمی آید، باید دستگاه های تولیدی و صنعتی نیازهای خودشان را بیان کنند و بر اساس نیازشان طرح مورد استفاده را انتخاب و به مرحله صنعتی برسانند.

وی اظهارداشت: برای تبادل بهتر اطلاعات و استفاده بهینه از تجارب کشورهای خارجی قرار شد شرکت کنندگان خارجی که برای جشنواره خوارزمی به ایران سفر می کنند در نشست های آموزشی در دانشگاه های مختلف کشور شرکت کنند.

دکتر زرندی گفت: همچنین برای برقراری بهتر ارتباط بین برگزیدگان جشنواره خوارزمی قرار است ˈ کانون برگزیدگان خوارزمی ˈ راه اندازی شود ، اقدامات پایه آن انجام شده و در حال گذراندن مراحل ثبت در وزاتر کشور است.

وی افزود: همچنین طی توافقی که با مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی در کشورهای اسلامی اتخاذ شد، طرح های جشنواره خوارزمی در کشورهای اسلامی تجاری سازی می شود .از این رو طرح های برگزیده جشنواره خوارزمی به اتاق های بازرگانی کشورهای اسلامی معرفی می شوند و هر کشور با توجه به نیاز و فناوری خود طرحی را انتخاب و تجاری سازی می کند البته تمام این کارها با محوریت سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران انجام می شود.

به گفته دکتر زرندی مفاد این تفاهم نامه در حال بررسی کارشناسان است که به محض آماده شدن آن، به امضای طرفین خواهد رسید .

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها