Skip to content

جشنواره پژوهشی: حضور هزار طرح اختراعی در جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی

دبیر دومین جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره ملی نوآوری از ۱۹ تا ۲۱ بهمن ماه در مصلای امام خمینی (ره) گفت: در این نمایشگاه ۴۰۰ شرکت فناور و دانش بنیان، ۴۰۰ طرح اختراعی تایید شده برای تجاری سازی و ۶۰۰ طرح نو برای داوری و ارزیابی ارائه می شوند.

سیدمهدی فخرایی در گفتگو با خبرگزاری مهر با تاکید بر اینکه این دوره از نمایشگاه با رویکرد تجاری سازی اختراعات و فناوریها برگزار می شود افزود: در این نمایشگاه طرحها در سه قسمت عرضه می شود. دسته اول اختراعاتی هستند که مورد تایید و حمایت بنیاد ملی نخبگان است و می خواهند برای تجاری سازی اقدام کنند. دسته دوم اختراعاتی است که تا کنون در سامانه اینترنتی ارزیابی علمی اختراعات بنیاد ملی نخبگان ثبت نشده اند و برای اولین بار برای داوری و دریافت حمایتهای بنیاد در این نمایشگاه شرکت می کنند و دسته سوم دستاوردهای شرکتهای دانش بنیانی است که با حمایتهای ستادهای فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله تجاری سازی رسیده اند.

وی ادامه داد: این طرحها بر اساس سه معیار ابداع و تازگی، قابلیت کاربردی و ارزش افزوده بالا داوری می شوند و در صورت کسب امتیازات لازم، اعتبارات پژوهشی بنیاد ملی نخبگان را دریافت خواهند کرد.

فخرایی برگزاری کارگاههای آموزشی را از برنامه های این نمایشگاه نام برد و اظهار داشت: کارگاههای آموزشی در زمینه روشهای تجاری سازی، مالکیت معنوی و حقوق قانونی مخترعان و مبتکران، نحوه ثبت بین المللی اختراعات و نحوه تجاری سازی اختراعات در روزهای نمایشگاه برای بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه به طرحهای برگزیده جوایزی اعطا می شود اضافه کرد: علاوه بر این، تیم داوری جداگانه ای در نظر گرفته شده است تا اختراعات و طرحهایی که قابلیت ثبت بین المللی را دارند مورد بررسی قرار دهند. در صورت تایید داوران، کمک هزینه ثبت از سوی معاونت به مخترعان این طرحها اعطا می شود.

دبیر دومین جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی با ابراز امیدواری از اینکه این جشنواره بتواند نقطه عطفی برای تجاری سازی اختراعات در کشور باشد اضافه کرد: در این نمایشگاه سعی شده است تا با اختصاص فضاهای ویژه در حوزه های مختلف علمی چون نانو، الکترونیک و ICT، نفت، گاز و پتروشیمی، کشاورزی، محصولات و تجهیزات پزشکی و عمران و مسکن، متخصصان می توانند به راحتی دستاوردهای حوزه مربوط دسترسی یابند.

وی ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه ۴۰۰ شرکت فناور و دانش بنیان، ۴۰۰ طرح اختراعی تایید شده برای تجاری سازی و ۶۰۰ طرح نو برای داوری و ارزیابی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها